מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בן שמן שלי

קורס מכי"ם בבאר אורה
סבתא ואני
השנים המעצבות בחיי

שמי מלי יוסף, אך באותם שנים קראו לי מלכה, שם שניתן לי כאשר עליתי לארץ מרומניה בגיל שנתיים, בלי קשר לשמי המקורי מרגריטה.

בגלל אילוצים משפחתיים נאלצתי לעבור בגיל 12 לכפר הנוער "בן שמן" שם שהיתי 4 שנים (ושנתיים נוספות בכפר הנוער כנות).

בסיפורי נתמקד בבן שמן שהיה לי ברבות הימים לבית. בתקופה הראשונה חוויתי קושי וגעגוע להתנתק מהבית והמשפחה ולהתרגל לאנשים אחרים וילדים בני גילאים שונים, סדר יום שלא הכרתי.

היום התחלק לשתי פעילויות. חצי יום לימודים וחצי יום עבודה. עבדנו בענפי המשק השונים רפת, לול, פרדס, דיר, נוי וגידולי שדה. בהם כל אחד התנסה למד וחווה את ערך העבודה וחשיבותה.

עבדתי במשך שנה בדיר שהייתה לי לחוויה מדהימה. צריך היה לדאוג לרווחתם של דיירי הדיר לדוגמה: אוכל, שתייה, המלטות מרגשות של טלאים מתוקים ולקרת הקיץ צריך היה לגזוז את הצמר. אתה לומד כמה חשוב שתקפיד על כל שלב.

אירוע מבדח שקרה לחברתי האהובה שרה. היא יצאה למרעה עם הכבשים ונרדמה!!! כשהתעוררה גלתה שהיא לבד, כל הכבשים נעלמו! היא חזרה לכפר הזעיקה אותנו החברים לאחר מאמץ מצאנו את הכבשים מפוזרים בשדה התירס.

סיפור נוסף מאותם ימים. השעה ארבע לפנות בוקר חורף קר וגשום אני הולכת לדיר כדי לחלוב, בידיים כמובן כי אז לא היו מכונות חליבה אני נצמדת לכבשה גם כדי להתחמם ומושיטה את ידי לאחוז בפטמות ואין!!!

מסתבר שהכבשה המסכנה אבדה את העטינים שלה משום שחלתה בדלקת עטינים קשה.

דגש רב הושם על חגים ומועדים. שבועות לפני כל חג נערכים כולם. בבוא היום בן שמן לבש חג וכל קבוצה וענף במשק הציגו את מה שהכינו.

זיכרון מרגש מאתה תקופה. מכל מוצ'ש התאספנו כולנו בחדר האוכל "לסעודה שלישית" שבעצם לא היתה סעודה במובן ארוחה אל הפרידה מהשבת לקבלת השבוע החדש המפגש התרחש באווירה נעימה, הוקרא שיר שמענו נגינה באיזה שהוא כלי נגינה קטע של מוזיקה קלסית מתקליט ומקהלה ששרה ממיטב שירי ארץ ישראל. כך קיבלנו את השבוע החדש.

בית הספר והלימודים גם הם לא הוזנחו. הקפידו איתנו על שעורי הבית למרות המטלות האחרות שהיו לנו רוב המורים היו מסבירי פנים ומוכים לעזור הכל עת. המקום הקסום הזה שהקפיד על חברות וקבלת האחר, אהבת הארץ והאדם והמסורת היהודית והישראלית המתהווה המנהל באותם ימים היה אריה סימון שגם אז כנערים וילדים אהבנו וכבדנו אותו. דבר שאפיין אותו המאור פנים ותמיד הקדים לומר שלום למבוגר וילד.

לסיכום אפשר לומר שזכיתי להיות בוגרת בן שמן.

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת מפגשי תכנית "הקשר הרב דורי" בבית הספר.

מילון

מכי"ם
מפקדי כיתה

ציטוטים

”"תאמין בעצמך ותצליח"“

”לא משנה איפה אתה חי ומי המורים שלך וכמה קשה לך, תאמין ותצליח.“

הקשר הרב דורי