מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בלז' באידיש

מירה ונגה
מירה בפולין
סיפור חייה של מירה רוזן

כל היהודים מלוכלכים-

כאשר הייתי בפולין למדתי בבית ספר קתולי כי לא היה בית ספר יהודי בסביבה. אימי הייתה מוציאה אותי משיעורי הדת הקתולית ובעקבות זאת הרגשתי בודדה ויוצאת דופן. הייתי הילדה היהודייה היחידה בכיתה. הייתה לי חברה גויה בבית הספר.

פעם אחת היא אמרה לי: "כל היהודים מלוכלכים, כמובן חוץ ממך…" הדבר הזה מאוד פגע בי וביהדות שלי. מאוד הופתעתי ממה שאמרה ושאלתי אותה מדוע אמרה זאת. תשובתה הייתה ששמעה זאת מהוריה.

אהבת ארץ ישראל-

תמונה 1

בהכרזת המדינה אני הייתי בפולין. הייתי בת תשע. כאשר התחילה עליית היהודים לישראל הייתה לנו משפחה בארה"ב. אימי שאלה אותי ואת אחי לאן אנחנו מעדיפים לעלות? לארץ ישראל או לארה"ב.

שנינו ענינו כמו במקהלה: "לארץ ישראל!!!". רצינו לעלות לארץ ישראל כיוון בגולה הרגשנו זרים ויוצאי דופן ורצינו להיות בארץ של יהודים.

חוויות מהמשפחה-תמונה 2

כאשר חזרנו לפולין הייתי בת 5 אבי ודודי פתחו מתפרה בביתנו. כל יום, היו נכנסים ויוצאים מביתנו אנשים רבים למדוד בגדים ודבר זה גרם לביתנו להיות בית שמח.

בנוסף, זכור לי שבילדותי אימי הייתה שרה לי לפני השינה את השיר "העיירה שלי בלעז". אני מאוד אהבתי את השיר ונהנתי משירתה של אימי ועד היום זכור לי השיר. השיר היה בשפת היידיש, שבה דיברנו בביתנו רוב הזמן.
תמונה 3

ירדנה ארזי שרה בלז' באידיש

מילון

נצרות קתולית
הכנסייה הקתולית מאמינה בשילוש הקדוש, דהיינו שהאל הוא אחד בשלוש פנים (hypostaces). האל האב הנצחי הוא המקור של האלוהות, וממנו נובעים הבן (ישו) ורוח הקודש, שגם הם נצחיים כמו האב. השילוש הוא שלוש צורות אלוהיות נפרדות שאינן מתערבבות ואינן חופפות, שכולן הינן מאותה מהות. כמו כן, האל, בדומה לאל בשאר הדתות המונותאיסטיות, הוא כל-יכול, כל-יודע ונמצא בכל מקום בו-בזמן

ציטוטים

”רצינו לעלות לארץ ישראל כיוון בגולה הרגשנו זרים ויוצאי דופן“

הקשר הרב דורי