מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בלהה שחם לבית בקר – ילדות לצד הקמת המדינה

סבתא בלהה עם הנכד יונתן
סבתא בלהה בצעירותה
ילדות בצל המצור על ירושלים

שמי בלהה שחם, נולדתי בינואר 1946 בירושלים, פלסתינה ארץ ישראל.

נולדתי בירושלים אך גדלתי במושבה ראשון לציון לאחת ממשפחות מקימי המושבה, משפחת בקר. במשך שנתייים גרתי בירושלים אצל סבי וסבתי יחד עם אמי. בזמן מלחמת העצמאות הייתי בתקופת המצור על ירושלים הרגשנו היטב את המחסור באוכל.

אבי יהודה בקר היה ספורטאי בצעירותו ואף שחקן טניס, קופץ במוט ואלוף משחקי המכביה, נגן בתזמורת ובעל חברת הובלות דור שביעי בארץ. אמי בינה לבית מקובקי הייתה אשה משכילה, דור שישי בארץ למשפחת חלבנים ידועה.

למדתי בבית ספר 'חביב', בית הספר הראשון ללמד בשפה העברית. בכיתה ט' עברתי לבית ספר הכפר הירוק, שם למדתי עד סוף כיתה י"א. הוריי נפטרו בגיל מאוד צעיר.

עבדתי שנה כפקידה בתל אביב עד לגיוס ליחידת נח"ל בודדות, הוצבתי בקיבוץ רמת הכובש שם הכרתי את סבא גיורא ז"ל. התחתנתי בגיל 19 ונולדו לי שלושה ילדים ועשרה נכדים. אני גרה בפתח תקווה ואוהבת לצייר, למלא תשבצים ולפגוש את המשפחה שלי.

                סבתא עם סבא בצעירותה

תמונה 1

סיפור אישי

אספר סיפור על תקופת המצור על ירושלים.

בזמן המצור כדי להעביר אספקה יצאו שיירות עם מזון מצומת בילו לירושלים. אבא שלי, שהיה קצין בחיל האספקה, פיקד על אחת השיירות. הוא שם בכיסים שתי ביצים וכשהגיע לביתי לירושלים העירו אותי באמצע הלילה והכינו לי חביתה – זאת הייתה חגיגה גדולה בשבילי.

(מושג המצור – הערבים צרו על ירושלים וחסמו את דרכי הגישה אל העיר, שיירות מעטות הצליחו לחמוק ולהגיע אל העיר שסבלה מרעב).

סבתא עם כל הילדים והנכדים

תמונה 2

הזוית האישית

סבתא בלהה: נהניתי להעביר את סיפור חיי ליונתן.

יונתן: היה לי מעניין לשמוע מסבתא סיפורים מהילדות שלה, למדתי שהיא כל כך שונה מהילדות שלנו.

מילון

תזמורת
תזמורת היא הרכב מוזיקלי כֵּלי גדול. התזמורת מחולקת לסקציות שונות, לפי סוגי כלי הנגינה המנגנים בה. השמות תזמורת סימפונית ותזמורת פילהרמונית נרדפים ומשמשים שניהם לתיאור תזמורת קלאסית בגודל מלא, בה שישים נגנים ויותר. מספר הנגנים משתנה בהתאם ליצירות המנוגנות, ועשוי להגיע ליותר ממאה. השם תזמורת סינפונייטה משמש לחלופין להתייחסות לתזמורת סימפונית קטנה ולתזמורת המורכבת רק מכלי קשת. תזמורת קאמרית היא תזמורת קטנה בה מנגן בדרך כלל נגן אחד בכל כלי. סוג נוסף של תזמורת קאמרית משתמש בכלים אותנטיים לביצועים תקופתיים של יצירות מתקופת הרנסאנס או הבארוק. מחוץ למסורת הקלאסית ניתן למצוא סוגים אחרים של תזמורות: תזמורת מארש, המנגנת בצעידה, ובה כלי נשיפה והקשה; תזמורת ביג בנד, המנגנת ג'אז, ובה כלי נשיפה וחטיבת קצב; ותזמורות עממיות שונות, כמו תזמורת כלי מיתר ערבית או תזמורת כלי נשיפה מזרח אירופאית. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”המוטו שלי בחיים הוא: אל תדחה למחר מה שניתן לעשות היום כי אף פעם אי אפשר לדעת מה יקרה מחר“

הקשר הרב דורי