מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בכל מקום באירופה היינו כמו פגע רע

הסיבה שממשפחתי עלתה לארץ היא בגלל שהיינו יהודים

עליה לארץ

נולדתי בקפריסין, אך אני לא זוכרת הרבה מהעיר שבה נולדתי.  כשעזבנו את העיר הייתי בערך בת שנתיים. הסיבה שממשפחתי עלתה לארץ היא בגלל שהיינו יהודים. בכל מקום באירופה היינו כמו פגע רע. לא היה קל לפני המלחמה וגם לא אחרי המלחמה. רצינו לעלות לארץ, אבל זה לקח לנו ארבע שנים. נדדנו בין מקומות רבים ובכל מקום התייחסו אלינו בחשדנות. חשבו שאנו מרגלים מפני שלא היו לנו תעודות מזהות. 

מקפריסין נדדנו לכיוון מרכז אירופה. הייתי עם הורי ובני משפחתי. כולנו חיפשנו קרובי משפחה כדי לראות אם מישהו נשאר בחיים במהלך השואה. אחי נולד בצרפת, ועלינו אתו ביחד לארץ בשנת 1950, כאשר אני הייתי בת 3. עד לעליה שלנו אבי עבד בעליה ב'. זה היה ארגון יהודי שהעביר יהודים ארצה, לישראל. הוא נשלח על ידי הארגון לצרפת למקום ליד מרסי, על מנת לנהל מחנה שהיו מביאים יהודים ממרוקו ומתוניס שרצו לעלות ארצה. הם היו מגיעים לתחנה ומשם ארגנו ספינות, שבהן היו כלי נשק למלחמת השחרור.

הגענו ארצה באונייה נגבה, אחרי שגילו שאבא שלי שולח נשק לישראל. מעשה זה לא היה חוקי וכאשר גילו את זה, רצו לעצור את אבא שלי בצרפת. אבא שלי נתן שוחד כדי שיוכל לעלות לארץ ישראל. הגענו לנמל חיפה ולקחו אותנו למעברת בית שערים. כשהגענו היה ירוק, אביבי, שמשי, ובכל מקום עצי פרי. המעברה הייתה גדולה. גרנו במעברה שנה וחצי, ואחר כך אבי קנה את הבית הראשון שלנו ברמת ישי.

הכרזת העצמאות

בזמן הכרזת העצמאות היינו במחנה של צעירים בצרפת. כולם היו צמודים למכשירי קשר- אז זה היה רדיו- וצהלות שמחה נשמעו כל פעם שהצביעו. אני זוכרת שאימא שלי בכתה כשהודיעו על הכרזת המדינה. לאחר מכן אבא שלי נשאר בצרפת עוד שנתיים.

חגיגת יום העצמאות הראשונה שאני זוכרת היא מכיתה א'. אני זוכרת שלא הלכנו לבית הספר, הדגלים התנופפו, בכיתה ציירנו דגלים, המנהלים והמורים דיברו על יום העצמאות, ומה שהיה, ואיך היה… היו הרבה ריקודים ושירים, והאקורדיון המפורסם, והיה פסנתר וכינור, ואנשים היו מתופפים על סירים מפח.

קליטת העלייה המעברה

מה שזכור לי מהמעברה ברמת ישי היה שהיו צריפים ואוהלים צפופים. היה גם בית ספר. האוהלים והצריפים עמדו על יסוד, מין רצפת בטון. בצריף שלנו הבטון נסדק, אז אימא שלי שמה שם מיטה כדי שלא ניפול.

אני הייתי הילדה היחידה במעברה ברמת ישי. הייתי בכיתה ב' והייתי צריכה להתרגל למסגרת חדשה, לכיתה חדשה. זה לא היה פשוט. בזמננו החופשי היינו משחקים שונים, כמו תופסת, מחבואים, שלוש מקלות וחמש אבנים.

מילון

הכרזת העצמאות
ההכרזה התקיימה בישיבת מועצת העם באולם מוזיאון תל אביב, שבאותה עת שכן בבית דיזנגוף.

ציטוטים

”כשהגענו היה ירוק, אביבי, שמשי, ובכל מקום עצי פרי. “

הקשר הרב דורי