מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בכוח האמונה

סבא מאיר ונועה
הורי, אבי פנחס בן הרוש ואמי חנה בן הרוש
העליה לארץ ישראל

שמי מאיר בן הרוש, נולדתי בישראל בתאריך 4.3.1951. מקור שם המשפחה שלנו הוא מהשושלת של אנוסי ספרד שחלקם הגיעו למרוקו ובראשם עמדה משפחת הראשש.

הכמיהה לארץ ישראל היתה ברוחה ובנפשה של אמי חנה ז"ל, עת נולדה במרוקו בשנת 1918 בעיירה ספרו, בו גדלה וחונכה על ידי הוריה סבתא שמחה, וסבא שמעון לאהבת הארץ והמולדת. עם השנים נישאה לאבי פנחס ז"ל, והביאו לעולם חמישה בנים כשהקטן ביותר היה בן שנה.

בסוף שנת 1946 אירגנו פעילי העלייה במרוקו קבוצת עולים בסתר ובסודיות גמורה, לעלות משפחות ממרוקו לארץ ישראל, ובתוכם גם משפחתי, אמי, אבי, וחמשת ילדיהם. חקוק בזיכרוני היטב היטב סיפורה של אמי, עת עלתה מהסירה שהביאה אותם מהחוף לאנייה העוגנת רחוק מהחוף, בלילה קר וחשוך. עת היא עלתה בסולם החבלים שהשתלשל מהאנייה, כשבנה התינוק כרוך על צווארה וזרועותיה. הדרך לישראל היתה קשה מאוד נפשית ופיזית, והם גורשו בסמוך לחופי הארץ על ידי הכוחות הבריטים, למחנות בצרפת ובקפריסין.

לקראת סוף שנת 1947 בסמוך לחג החנוכה, בכסלו תש"ח, הצליחו פעילי העלייה לארגן את כל הקבוצה מהמחנות בקפריסין ולהעלותם לארץ, הארץ המובטחת. האנייה נחתה בחופי חיפה, ומשם העבירו את המשפחות לבתי המגורים, בשכונות שהערבים ברחו מהם. כחצי שנה מאוחר יותר הוכרזה ב – ה" באייר תש"ח העצמאות של מדינת ישראל עם כל הקשיים שהיו בדרך ובארץ, הצליחו הורי להשתלב בבניין הארץ ולהביא לעולם עוד שלושה בנים שנולדו כאן, ומתוכם אני.

זהו בתמצית כוחה של האמונה שהיתה חדורה באמי, ואבי לעלות לארץ, ולגדל כאן את ילדיהם. אני הבן השישי מתוך שבעה. שרתתי כאחיי בצבא הגנה לישראל, ונלחמתי במלחמת יום הכיפור בחזית הדרום באוגדה של אריאל שרון, שחסמה והכניעה את הארמיה השלישית של המצרים.

תמונה 1
שנת 1970, סיני, על גדות תעלת סואץ בגבול מצרים
תמונה 2
אחיי ורעיי במפגש חג המימונה

הזוית האישית

נועה: במהלך הכתיבה גיליתי על סבא דברים שלא ידעתי קודם שריגשו אותי והעשירו אותי. כמובן שגם למדתי יותר על המשפחה שלא הכרתי קודם.

 

מילון

כמיהה
רצון

ציטוטים

”עת היא עלתה בסולם החבלים שהשתלשל מהאנייה, כשבנה התינוק כרוך על צווארה וזרועותיה. “

הקשר הרב דורי