מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בית הספר עברי ראשון "חביב" בראשון לציון

השיעור המשותף
שלט בית הספר
אהבתי גם שיעורי בית... אהבתי את המורה איתנה במיוחד

נולדתי בארץ ישראל בבית החולים צריפין בראשון לציון.

בילדותי התגוררתי בראשון לציון ברחוב "יוסף קארו" 6. סביבת מגורי הייתה רחוב קטן מאוד, עם שישה בתים קטנים, נמוכים, בתי קרקע, ללא כבישים, וכל השכנים היו כמו משפחה אחת!
העיר ראשון לציון הייתה גדולה. היינו גרים בבית פרטי, ללא כבישים הבית היה מאוד יפה, עם עצים, פרחים בחזית הבית, מאחורי הבית היה לול תרנגולות, שובח יונים, נדנדה, כל המשפחה אהבה לשבת על הנדנדה. ליד ביתי הייתה חנות מכולת, ששם היינו קונים את כל המצרכים לבית. בראשון לציון היו הרבה חנויות, היה שוק שהייתי הולכת עם אמי לעשות קניות. בתקופתי לא היו מקומות בילוי, היינו נוסעים לטיולים, עושים פיקניקים,
בגיל מאוחר יותר הייתי יוצאת עם חברות, הלכנו לסרטים למסיבות, אבל כל זה בגיל מאוחר יותר. לא התייחסו אליי ואל משפחתי שונה בגלל שאני יהודייה. בתקופתי היה לנו חשמל בבית, בחורף היינו משתמשים בתנורי חימום על נפט, היינו מחממים מים למקלחות על פרימוס, ובקיץ היינו משתמשים במאווררים. השתמשנו בכלים- פרימוס, פתיליה, גז, מקרר על קרח, טלפון, סמוור- חימום המים לשבת, לא היה לנו מכונת כביסה היינו שמים בדוד מים עם סבון מגורד בפומפייה מרתיחים את הכביסה על הפרימוס ולאחר מכן מוציאים מכבסים את הכביסה ביד ותולים.
ילדותי במשפחתי
הדברים שהכי אהבתי לעשות עם בני המשפחה שלי: לתפור ולסרוג, לשחק במשחקים: דוקים, סבלנות, מחבואים, דג מלוח, קלאס, גומי, קפיצה בחבל. מצבה הכלכלי של המשפחה היה טוב!, לא היה חסר לנו שום דבר בבית, לא הייתי צריכה לעזור להוריי בעבודה. אני אף פעם לא קיבלתי דמי כסף אבל כל מה שרציתי קיבלתי!
אצלנו במשפחה לא הייתה חלוקת תפקידים, הייתי מאוד מפונקת ולא נתנו לי לעזור, לעשות עבודות. יחסיי עם סבי היו טובים, הוא גר אצלנו בבית, הוא היה עושה לי ביבי-סיטר, וכל הזמן היה מספר לי סיפורים מהתורה כגון: יוסף וכותונת הפסים… המאכלים שהכי אהבתי בבית הורי הם- מאכלים קווקזים-דוש פרה, צ'ודו, חצ'פורי.מאכלים טורקיים שאמי הכינה-בורקסים, ממולאים, עלי גפן, מרק קניידלך, דגים חריפים, שקשוקה חריפה, אורז עם עוף וירקות, עוגות מאוד טעימות… כמו- עוגיות סולת ממולא בתמרים ואגוזים, רוגלך עם ריבה ושוקולד…
למדתי בבית הספר העברי הראשון שנקרא בית ספר "חביב"."בראשון לציון!!"בית הספר היה ממוקם במרחק 10 דקות הליכה מהבית. בית הספר היה בניין אחד שהיום נראה מאוד ישן.
 
תמונה 1
הייתה לנו תלבושת אחידה, חולצה ירוקה בהירה עם שני פסים ירוקים וחצאית ירוקה.בהפסקות שיחקנו תופסת, קפיצה בחבל, מחבואים, גומי, קלאס, ארבע מקלות…למדנו את כל המקצועות שיש היום בנוסף למדנו שיעורי מלאכה- נגרות וחשמל לבנים, תפירה ורקמה לבנות.אני מאוד אהבתי את בית הספר, אהבתי את כל השיעורים במיוחד את שיעורי מלאכה. אהבתי גם שיעורי בית… אהבתי את המורה איתנה במיוחד, היא למדה אותי בשלושת השנים הראשונות בבית הספר- א', ב', ג'.
העשרה
בית ספר חביב: "בית הספר "חביב" בראשון לציון הוא בית הספר העברי הראשון בעולם ובארץ ישראל שבו כל מקצועות ההוראה נלמדו בעברית. בית הספר נוסד בשנת תרמ"ו (1886) ופעיל עד היום."
תשע"ה

מילון

בית ספר חביב
בית הספר "חביב" בראשון לציון הוא בית הספר העברי הראשון בעולם ובארץ ישראל שבו כל מקצועות ההוראה נלמדו בעברית. בית הספר נוסד בשנת תרמ"ו (1886) ופעיל עד היום.

מעברה
מקום מגורים שאינו קבוע

ציטוטים

”אהבתי את בית הספר, אהבתי את שיעורים במיוחד את שיעורי מלאכה. אהבתי גם שיעורי בית“

הקשר הרב דורי