מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בית הכנסת הועתק מבגדד

רובי וחוה
רובי ומשפחתה
למדתי בית הספר בבית הכנסת מגן דוד

שמי רובי נולדתי בשנת 1937 בעיר מומבאי בהודו למשפחה יהודית, אשר עלו להודו מבגדד עקב מסחר ביןשתי הארצות. כל היהודים היו גרים בשכונה אחת כמשפחה.

היה לנו בית ספר יהודי ע"ש משפחת ששון Jacob Sassoon school אשר רוב הילדים היהודים למדו בו. ביתהספר נבנה על ידי משפחת ששון לפני כמאה שנים, בתוך המתחם של בית כנסת מפואר, בית כנסת מגן דויד,אשר העתיקו אותו כמו שהיה בבגדד. במיתחם של בית הספר היהודי היו כל הפעילויות של תנועות הנוער כגון בניעקיבא והבונים וצופים. בית הכנסת והבית הספר היו שייכים לקהילת יהודי בגדד בעיר, אבל היה פתוח לכל הקהילות היהודיות בעיר.

משפחות שהיו להם אפשרות היו שולחים את ילדיהם לבית ספר אנגלי אשר היה כרוך בתשלום.

בית כנסת מגן דוד במומבאי

 
בית כנסת מגן דוד במומבאי

בבית הכנסת הזה התחתנו ההורים שלי וגם עשו את טקסי ברית המילה של האחים שלי.

עליתי ארצה בעליית הנוער בשנת 1951 למקווה ישראל, בית ספר חקלאי אשר עבדנו חצי יום בחקלאות וחצייום למדנו את השפה העברית. אחרי שנתיים כל הקבוצה של בנים ובנות התגייסנו לנחל. בתום השירות הכרתיאת בעלי ובשנת 1961 התחתנו, היום יש לנו 3 ילדים ושמונה נכדים.

לאחר הנשואים, בהתחלה בעלי התחיל לעבוד במפעלי ניר בחדרה ואני עבדתי כמזכירה באליאנס, מפעליצמיגים בע"מ. לאחר מכן בעלי התחיל ללמוד להיות מורה דרך בגלל שהוא שלט טוב באנגלית.

לאחר שהוא סיים את לימודיו היינו צריכים לעבור למרכז הארץ כי הוא השיג עבודה כמורה דרך בחברת נסיעותדיזנהאוז ויוניטורס.

לאחר שנים הילדים גדלו והתחתנו והיום יש לנו 8 נכדים. אשר משרתים בצבא . שתי נכדות הגדולות שירתובחיל האוויר ושני הבנים בשריון. נכדה שחף היום היא מפעילת המרים בגולן ומאד מרוצה מהשירות.

מילון

קהילת בגדד במומבאי
יהודים היגרו להודו בגלל קשרי מסחר, התיישבו שם וחיו כקהילה מגובשת.

ציטוטים

”בית הספר היה שייך לקהילת יהודי בגדד בעיר, אבל היה פתוח לכל הקהילות היהודיות בעיר.“

הקשר הרב דורי