מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בית ההורים

אריה ובר ביום הראשון למפגש הרב דורי
סבא של סבא אריה שהיה רב בצפת ובחיפה
ההיסטוריה של משפחתי

שמי אריה. אני הסבא של בר, יליד הארץ דור שביעי, בר נכדתי דור תשיעי.

אבא שלי נולד בגרמניה, מהצד שלו אני דור ראשון בארץ. אמא שלי נולדה בצפת, בארץ ישראל, דור שישי. אבי הגיע לארץ ישראל בשנת 1933 לאחר שהוא ואחיו הצליחו לברוח מגרמניה לפני שהנאצים הספיקו לשלוח אותם למחנות הריכוז. הוריו ואחותו לא הספיקו לברוח ונספו בשואה.

אבי היה חייב לעזוב את הבית בגלל עליית הנאצים לשלטון בגיל  16 בלבד. הוא גדל בבית שלא היה חסר בו דבר. הוא היה חייב לעזוב ולהתמודד עם קשיים רבים עד הגיעו ארצה. בדרכו ארצה עבר כמה מדינות, היה חייב לעבוד בעבודות שונות על מנת למצוא מקומות לינה ואוכל. לאחר כמה חודשים הגיע לנאפולי שבאיטליה. תוך כדי מסעו נודע לו שמנאפולי יוצאות ספינות עם יהודים לכיוון ארץ ישראל.

אחרי כמה חודשים הצליח לעלות לאחת הספינות והגיע ארצה. הוא הגיע לארץ כשהיה בן שבע עשרה בלבד. הוא ניסה את כוחו בעבודות שונות כולל שנה בקיבוץ על מנת לשרוד. אחרי שעזב את הקיבוץ התגייס למשטרה ושירת בה כמה שנים. בתקופה זאת הכיר את אמי והם התחתנו.

אמי ילידת צפת, דור שישי בארץ. המשפחה מאוד מושרשת וענפה, ועברה את כל המאורעות שקרו בארץ כגון פוגרום על ידי הערבים שחיו בארץ, רעידת אדמה מאוד קשה שהחריבה כמעט את כל צפת. לאחר ששרדו את המאורעות עברה משפחתה לחיפה ושם הכירה את אבי.

ב-1946 נולדתי אני וקיבלתי את השם אריה על שם סבי שנספה בשואה. בהיותי בגיל 13 עברה משפחתי לתל-אביב. אחרי שסיימתי לימודים ושירות בצבא עבדתי במפעל בטחוני עד יציאתי לפנסיה. במשך כל השנים האלה שירתי במילואים. במסגרת זאת לחמתי בכמה ממלחמות ישראל. המלחמה שהשאירה את הזיכרונות הקשים הייתה מלחמת יום כיפור.

הייתי עם המשפחה כאשר בצהריים נשמעה אזעקה שהפתיעה אותנו מאוד. פתחנו רדיו והבנו שפרצה מלחמה. נכנסתי לאוטו, נסעתי לביתי אספתי כמה חפצים והגעתי לבסיס. לא אפרט את מה שעברתי במלחמה רק אגיד שאחרי חצי שנה לא קלה חזרתי הביתה.

בחופשה הראשונה בהשפעת המלחמה החלטנו להביא ילד לעולם ואכן נולד אחרי תשעה חודשים יובל אבא של בר. יובל המשיך את המסורת שלי, עובד במפעל ביטחוני, שירת כקצין בצבא והיום רב סרן במילואים. יובל התחתן עם מריאנה ונולדה לי הנכדה הראשונה בר.

לסיום, אני מאחל לבר שכאשר היא תתגייס לצבא השלום ישרור בארצנו. מדינה קטנה וצעירה עם היסטוריה ארוכה ומורכבת.

הזוית האישית

אריה: הנכדה למדה את ההיסטוריה המשפחתית. חלק גדול מהסיפור היה חדש בשבילה. היה חשוב לי שתדע את הפרטים האלה, והיה לי כיף לראות את התעניינות שלה בנושא.

בר: היה לי נורא כיף ללמוד על המשפחה ולדעת את ההיסטוריה ולקבל זמן איכות עם סבא שלי.

מילון

פוגרום
פעולה קבוצתית אלימה כנגד קבוצה אתנית או דתית.

ציטוטים

”חופשה הראשונה בהשפעת המלחמה החלטנו להביא ילד לעולם“

הקשר הרב דורי