מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא זוהרה על שם ספר הזוהר

סבא שמעון וסבתא זוהרה בצעירותם.
מסיבת בר מצווה של אחד הבנים.
הבית בו גדלה סבתא זוהרה.

בס"ד.

סבתא זוהרה נקראה בשם זה על שם ספר הזוהר, ספר מרכזי אצל יהודי ספרד, הספר נכתב על ידי התנא המקובל רבי שמעון בר יוחאי.

ספר הזהר

"ספר הזוהר הוא הספר המרכזי של חכמת הקבלה. הספר הופיע בשלהי המאה ה-13 בספרד. ביהדות מקובל לייחס את הספר לרבי שמעון בר יוחאי, תנאמהמאה ה-2 לספירה. הספר עצמו מייחס את רוב הדרשות לרבי שמעון ולתלמידיו, אך מרבית החוקרים סבורים כי רוב הספר חובר סמוך לזמן הופעתו. הספר מכיל מדרשים על התורה, רובם בארמית, המחולקים לפי פרשות השבוע. כמו כן משולבים בו שני חיבורים מאוחרים: "רעיא מהימנא" ו"תיקוני הזוהר"." (ויקיפדיה)

כריכת ההוצאה הראשונה של ספר הזוהר, מנטובה 1558 (ויקיפדיה)

תמונה 1

זוהרה כהן מספרת:

"נולדתי  בשנת 1947, בכפר "טילואט" שבמרוקו לבית משפחת פרץ. שם אמי היה סוליקה ושם אבי ראובן, האחים: דוניס, אלי, יוחנן, יוסף, רבקה, דוד ומאיר.

במרוקו התגוררנו בהרים, אך אני לא כל כך זוכרת את המבנים ואת הסביבה מכיוון שהייתי מאוד קטנה כשעליתי לארץ ישראל.

עלינו לארץ, בשנת 1956 הגעתי לארץ בגיל 6. הגענו והעבירו אותנו למושב גדיש, הבית היה בנוי מצריף, שני חדרים בתוך הבית,  חדר להורים וחדר לכל הילדים במשפחה. אמא בישלה במטבח קטן אשר היה בתוך הבית, התקלחנו מחוץ לבית במקלחת המשותפת, וחיממנו את המים בתוך פח.

בית הכנסת היה במרכז המושב וכולם התכנסו בו בשבתות ובחגים. אנחנו הילדים שיחקנו במשחקי כדור, גומי, חמש אבנים, מחבואים, תופסת ועוד.

לבשנו את  בגדי העדה המרוקאית, הבנות לבשו שמלות וחצאיות. אבי עבד בחקלאות ובגידול כבשים, ולאחר כמה שנים עבד כאיש אחזקה בבית ספר. כל האחים שרדו וחלקם נולדו בארץ ישראל.

המאכלים שאכלנו בבית היו מאכלים מהמטבח המרוקאי: עוף עם בצל, קוסקוס, קישואים עם עוף, דלעת עם עוף, בימי שישי ובחגים ביו אופים לחם פרנה, לחם המאפיין את העדה המרוקאית.

הזוית האישית

עופרי כהן מתעדת את סיפורה של סבתא זוהרה.

מילון

ספר הזוהר
ספר הזוהר הוא הספר המרכזי של חכמת הקבלה. הספר הופיע בשלהי המאה ה-13 בספרד. ביהדות מקובל לייחס את הספר לרבי שמעון בר יוחאי, תנא מהמאה ה-2 לספירה. הספר עצמו מייחס את רוב הדרשות לרבי שמעון ולתלמידיו, אך מרבית החוקרים סבורים כי רוב הספר חובר סמוך לזמן הופעתו. הספר מכיל מדרשים על התורה, רובם בארמית, המחולקים לפי פרשות השבוע. כמו כן משולבים בו שני חיבורים מאוחרים: "רעיא מהימנא" ו"תיקוני הזוהר".

פרנה
לחם מרוקאי.

ציטוטים

”שמי זוהרה נקראתי על שם ספר הזוהר.“

הקשר הרב דורי