מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ביתי בכפר הס

סבא אילן צוקרמן ונכדו אלון
משפחת צוקרמן הגרעינית
חיי בכפר הס

הוריי הגיעו לארץ כחלוצים : אבי בשנת 1920 ואמי בשנת 1926. הם נפגשו בזיכרון יעקב, נישאו, הצטרפו לארגון יזרעאל והגיעו לכפר הס בשנת 1932. נולדתי בשנת 1937 להוריי, מרים ונח צוקרמן, בן שני אחרי אחי הבכור יאיר. הוריי היו ממייסדי כפר הס  והקימו את המשק החקלאי שלנו בעבודה קשה. אבי  עבד בשנים הראשונות הן כשכיר והן בבניית המשק שלנו. אני כילד כמו יתר הילדים בגילי היינו שותפים פעילים בעבודה. לאחר שהיינו חוזרים מבית הספר היינו מצטרפים לעבודות המשק השונות בפרדס בשדה ובלול. בחצר המשק היו כמה מבני לול לתרנגולות, רפת לפרות ועוד שטח לגידול ירקות. השירותים לא היו בבית אלא בחצר.
 
בתקופת המנדט הבריטי האנגלים שלטו בארץ ישראל וניהלו את ענייני המדינה בשנים 1922-1948. הערבים ניסו בכל דרך אפשרית להפריע ולהתנכל להתיישבות היהודית ולאורח החיים התקין. היהודים מצידם מקימים את ארגוני המחתרת ההגנה, הפלמ"ח, האצ"ל והלח"י שפעלו נגד הערבים ואף נגד הבריטים. בחודש נובמבר 1947 מתקבלת באו"ם החלטה היסטורית לחלוקת ארץ ישראל בין היהודים לערבים. על ההחלטה של האו"ם שמענו ברדיו היחיד שהיה במועדון. כילדים התרשמנו מאוד מהשמחה וההתלהבות של המבוגרים שרקדו ושמחו כל הלילה. למחרת בבוקר החלה מלחמת העצמאות בהתקפות הערבים על ישובים וכלי רכב יהודיים.
 
דור ההמשך הנכדים למשפחת צוקרמן מאז ועד היום: הקמתי  משק חקלאי, התחתנתי עם  ספי, בת הכפר וביחד הקמנו משפחה לתפארת. נולדו לנו 3 ילדים ו-9 נכדים וכולם גרים לידנו בכפר הס ואין אושר גדול מזה… 
משוב אילן הסבא: אני מקווה שהצלחתי לשתף את אלון, נכדי, בחוויות שלי בגיל 11 שזה גילו היום. נהניתי לראות את אלון לומד ומיישם את כללי הכנת המצגת בדייקנות. הייתה זאת שעת איכות ביחד בה התפניתי כולי לפרויקט. משוב  אלון הנכד: אני נהניתי מאוד מהלמידה בקשר הרב דורי, למדתי בסיור לבית התפוצות והיה לי מאוד כיף ומהנה. היה לי כיף ללמוד על העבר ולשבת עם סבא שלי ולדבר אתו. 

מילון

מנדט בריטי
שמו הרשמי המלא (בעברית): המנדט הבריטי מטעם חבר הלאומים על פלשתינה (א"י), הוא מנדט חבר הלאומים (ייפוי כוח) שהוענק לבריטניה על ידי חבר הלאומים. לפיו שלטו הבריטים בארץ ישראל (פלשתינה) בין השנים 1922 ל-1948.

ציטוטים

”הקמתי משק חקלאי ומשפחה עם 3 ילדים ו-9 נכדים שגרים בכפר הס ואני מאושר“

הקשר הרב דורי