מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בין שתי ערים – בין שני אנשי חזון

אני ונכדי בתכנית הקשר הרב דורי
לאחר לידת בני הבכור יאיר
אנשי חזון ויצירה שהם השראה לחיי: אבי עובד בן עמי ובעלי אלי לנדאו

שמי ליאורה לנדאו נולדתי בישראל בצעירותי חייתי בנתניה ומקום מגורי הבוגרים הוא הרצליה.

אנשי חזון ויצירה שהם השראה לחיי: אבי עובד בן עמי ובעלי אלי לנדאו

אבי עובד בן עמי יחד עם איתמר בן אבי ואלכסנדר אהרונסון הקימו תנועה של ילידי הארץ ששמה היה בני בנימין, והמטרה  שלה הייתה לבלום את העזיבה מהארץ של דור הבנים של החלוצים הראשונים ולהחזיר להם את חדוות העשייה והדבקות באדמה.

הוא יצא יחד עם איתמר בן אבי לגייס כספים בארצות הברית להקמת ישובים חדשים לבני האיכרים בעיקר בהרצליה ונתניה. גיוס הכספים בארצות הברית לא היה קל. אנשים שהבטיחו לעזור נסוגו ברגע האחרון אבל עם עזרה של סכומים פעוטים שגויסו התחילה מלאכת ההתיישבות. האדמות הראשונות של נתניה נקנו משייח סלאח חמדאן ישיש כבן 100 שמכר להם את השטח שהיה בבעלותו. סיפור רכישת אדמות נתניה הפך לאגדת חייו של אבי ואחת מהמיתולוגיות המשפחתית שלנו. עובד בן עמי צפה כבר אז גדולות ונצורות לנתניה שלו.

כשהוא עלה לגבעת אום חלאד אחת הגבהות הראשונות שנקנתה מערביי טול כרם הוא ראה בחזונו את העיר נתניה ואוניות העוגנות בנמלה. הוא החליט להפוך את נתניה למפעל חייו להקדיש לה את כל להט חזונו ומרצו. וכך הוא כתב בחוברת העשור של נתניה: "הדבקות של אנשי נתניה להתפתחות ולהתקדמות זו אהבתם אל הארץ ומסירותם לעשות את נתניה לעיר חוף גדולה עם נמל למים עמוקים אשר אליה יבואו עמים מכל ארצות תבל".

כיום, החלום והחזון של עובד בן עמי והעבודה הקשה הם שהביאו את נתניה לאחת מהערים היפות והמשגשגות בארץ. עיר של תיירות עיר של תעשייה ומסחר עיר שבאים אליה מכל קצוות העולם.

העיר הזו היא הוכחה שאפשר גם לחלום ולבצע.

איש החזון הנוסף בחיי הוא בעלי אלי לנדאו

אלי לנדאו שהיה סופר ועיתונאי – הסופר הצבאי של מעריב, עוזר שר החקלאות ועוזר שר הביטחון, יו"ר השקם ויו"ר חברת חשמל, נבחר לראשות העיר הרצליה בשנת 1983.- הוא בא לעיר עם רצון לשנות ולהביא את הרצליה מעיר שהוא קרא לה "חדר השינה" של תל אביב לעיר פורחת ומשגשגת בזכות עצמה.- אחד הסיפורים הבולטים במשפחה כי מיד בסמוך להיבחרו הוא לקח את מנכ"ל העיר חיים צח וטיפס איתו על גבעות העיר קלקיליה שצופה לעבר הרצליה, הוציא משקפת והצביע על אזורים בעיר הרצליה. הוא פרס בפני המנכל את חזונו לעתיד העיר. אזור תעשייה מתקדם מרינה שתספק אלפי מקומות עבודה לתושבי העיר ותהווה מוקד משיכה לתיירים מכל העולם. אוניברסיטה שתמשוך יהודים מהעולם כדי שיוכלו ללמוד בשעריה ותפיץ את ההשכלה שרכשו ברחבי הארץ והעולם.

תמונה 1
הסופר הצבאי של מעריב
תמונה 2
עוזר שר הביטחון
תמונה 3
רצון לשנות
תמונה 4
רצון לשנות
תמונה 5
רצון לשנות

כך ראה וחלם האיש הצעיר בן ה-43 שרק נבחר לראש עיר את העתיד העיר וחלם לבצע בה שינוי גדול. הוא חלם וגם ביצע ובך כך גדולתו.

אלי התחיל לממש את החזון בעבודה קשה ובנחישות וקידם את העיר. הוא הקים אוניברסיטה שהפכה להיות  האוניברסיטה הפרטית המובילה בארץ: המרכז הבינתחומי ששם לומדים גם סטודנטים מכל העולם.

תמונה 6
המרכז הבינתחומי

תרבות: פיתח את חיי תרבות והקים את בית חיל האוויר שהוא היכל המרכזי והגדול בעיר שמביא את כל מופעי התרבות ומעשיר את התושבים.

תמונה 7
הנחת אבן פינה בית חיל האוויר

מסחר: יזם את קניון שבעת הכוכבים שאליו נוהרים אנשי הרצליה והסביבה.

ספורט: קידם את כל ענפי הספורט בהרצליה והקים אצטדיון גדול וחדיש שמשרת את תושבי הרצליה והקבוצות מתחרות.

תמונה 8
קידום הספורט בהרצליה
תמונה 9
קידום הספורט בהרצליה

גולת הכותרת של עשייתו היא בניית המרינה בהרצליה. בחזונו היא תביא תיירות לעיר, תספק מקומות עבודה לתושבי העיר ומעגנה לסירות מכל אזור הים התיכון.

תמונה 10
הקמת מרינה הרצליה

תמונה 11

הקמת מרינה הרצליה

תמונה 12

הקמת מרינה הרצליה

חזון של אדם אחד שהפך את העיר הרצליה לעיר משגשגת, תוססת ומגוונת.

סיפור חיי שזור בין שני אנשי החזון האלו שהם חלמו הגשימו והמורשת שלהם תרמה רבות לבניית הארץ. שניהם היו חולמים ואנשי חזון כל אחד בתקופתו. נקודות ציון משותפות של שניהם עובד בן עמי עלה על גבעות של חול השקיף לעבר האופק וחזה את עתיד העיר. כך גם אלי לנדאו בראשית כהונתו.

המשותף בין שני האישים:

האחד חלם על נמל עמוק מים והקים עיר שלימים הפכה להיות בירת השרון. אלי לנדאו חזה חלם והקים מרינה בין הגדולות במזרח התיכון. עובד בן עמי הביא את תעשיית היהלומים לעיר נתניה. אלי לנדאו פיתח את אזור התעשייה של הרצליה לאזור היי טק מוביל.

שניהם היו צעירים חדורי להט עשייה שאהבת הארץ ובניינה היא המטרה לעשייה שלהם אחד שהקים עיר על גבעות של חול והשני שלקח עיר מנומנמת פיתח אותה לעיר תוססת מלאת חיים עיר של תיירות תעשייה מסחר חינוך ספורט ותרבות.

המשפחה שלנו גדלה על הסיפורים הללו והם שצריכים לעבור לדורות הבאים ולהקנות להם את אהבה והשורשים שלנו בארץ הזו.

חיי וחיי משפחתי שזורים בין שני אנשי חזון.

חזונו של אלי לנדאו – מתל מיכל למרינה של הרצליה….

https://drive.google.com/file/d/0B4ocxeKD_EeDeUo0LWR6OE1OTHd2b0MwZ0N0T1M3SWVEajBZ/view?usp=sharing

 הזוית האישית

ליאורה: התכנית ותיעוד הסיפורים מיקדו את המעשים ואת הפעילות והמיזמים האין סופים של בניית הארץ. הסיפורים חיברו את אלעד נכדי לעשייה ציונית ולסיפורי הגדולים והמיוחדים של בני המשפחה.

אלעד: תכנית הקשר הרב דורי חיברה אותי לסיפורי המשפחה שלי והמפגשים חיברו אותי לסבתי שלי.

מילון

אלי לנדאו
אלי לנדאו (21 במרץ 1939 - 6 בפברואר 2019) היה עיתונאי ישראלי ואיש ציבור. כיהן כראש עיריית הרצליה וכיושב ראש חברת החשמל....היה נשוי לבתו של עובד בן עמי, ליאורה, אשת עסקים בתחום הקולנוע והטלוויזיה בישראל. הלך לעולמו ב-6 בפברואר 2019 בגיל 79‏. (עיין ערך ויקיפדיה)

מיתולוגיה
סיפור היסטורי

ציטוטים

”עובד בן עמי צפה כבר אז גדולות ונצורות לנתניה שלו“

הקשר הרב דורי