מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בין מלחמות למבצעים חשאיים

עם נכדתי היקרה – מאיה
עם הורי
מבצעים של המוסד

רקע כללי

נולדתי בשנת 1930 בעיר מנצ'סטר, אנגליה, להוריי, הארי וסיליה. אח צעיר לאחותי, המבוגרת ממני ב – 6 שנים וחצי. למדתי בבית ספר במנצ'סטר, בו למדו רק בנים, את המקצועות אנגלית, חשבון, טבע, ומעט גיאוגרפיה והסטוריה.

%d7%90%d7%9c3
עם אמי ואחותי – 1931
%d7%90%d7%9c4
עם הוריי – 1936

מלחמת העולם השנייה

בפרוץ מלחמת העולם השנייה, בשנת 1939, הייתי כמעט בן 10, ובעקבות ההפצצות של הגרמנים נשלחתי לעיירה, יחסית קטנה, שם למדו בבית הספר המקומי מספר גדול של תלמידים מבית הספר במנצ'סטר. היינו כמה תלמידים יהודים, אך היינו מיעוט קטן.

לאחר כחצי שנה, אני ועוד שני תלמידים יהודים הועברנו לחוה גדולה, בכפר ששמו: ריי גרין. בחווה היו פרות וסוסים גדולים שמשכו כלי חקלאיים על גלגלים. בחוה נהגו גם לצוד ארנבים. בעל החווה ידע שאני יהודי וכל מה שהוא ידע על היהדות זה שלא אוכלים בשר וחלב ביחד. לכן, כל ערב, לאחר ארוחת הערב הבשרית (והלא כשרה), שלח אותי לרוץ לסיבוב מסביב לחווה לפני הקינוח החלבי.

בסוף יולי של שנת 1940, הצטרפתי להוריי בעיירה סיינט אנס, אשר נמצאת ליד הים, וגרנו, הוריי, אחותי ואני, בבית מלון יהודי קטן. בחודש ספטמבר של אותה השנה, התחלתי ללמוד בבית ספר בעיירה, ששמו היה " קינג אדוארד סקול", שם למדנו את אותם המקצועות כמו לפני פרוץ המלחמה, אך הפעם התעמקנו הרבה יותר בגיאוגרפיה, הסטוריה ומדע. לעיתים, מטוס גרמני שנפגע ממטוסים בריטים היה נופל בסביבה, ואחד מהם אף נפל במגרש הספורט של בית הספר. למזלנו, אף ילד או מורה לא נפגע. בסיום הלימודים, בשנת 1944, חזרנו לגור בביתנו שבמנצ'סטר.

כשהחלה שנת הלימודים החדשה, בשנת 1944, התקבלתי ללימודים בבית ספר מאוד מפורסם באנגליה, בשם "מנצ'סטר גרמר סקול". בנוסף למקצועות שלמדתי בבית הספר הקודם, התחלתי ללמוד גם יוונית עתיקה ולטינית. הצלחתי בלימודים ובמשך שלושת השנים בהן למדתי בבית הספר, הייתי בין שלושת התלמידים המצטיינים בכיתה. בספטמבר 1947, התקבלתי ללימודי משפטים באוניברסיטת מנצ'סטר. מצאתי עניין מסויים בלימודים, אבל לא התלהבתי במיוחד.

בקיץ של שנת 1950, התקבלתי למשרד עורכי דין במנצ'סטר לצורך התמחות שנקראת ובמקביל לעבודתי במשרד הייתי פעיל מרכזי בתנועת הנוער הציונית "הבונים". משרד עורכי הדין שלי שימש גם כמחסן של התנועה. לעיתים, ערכתי פגישות עבודה כשאני לבוש בז'קט ועניבה ומתחת לשולחן מכנסי חאקי קצרים לקראת פגישה של "הבונים".

בשנת 1960 עליתי לארץ ובשנת 1961 גויסתי ל"מוסד" כדי לעזור במציאתו של הילד החטוף יוסל'ה שוחמכר (פרשה ידועה שהסעירה את המדינה בתחילת שנות השישים). עסקתי בפעילויות שונות במסגרת המוסד, בשנות השישים והשבעים, כולל ארבע שנים של שליחות בבריסל. ב"מבצע אנטבה", הפנתי את מתכנני המבצע למקום בלונדון שבו השיגו מפות עדכניות של נמל התעופה שלימים סייעו להצלחת המבצע.

בשנות השמונים והתשעים פעלתי ביחידה שתפקידה היה לעזור ליהודים במצוקה ברחבי העולם. גולת הכותרת היתה יהודי אתיופיה וכללה מבצעים רבים וחשאיים להבאתם לארץ, כולל הקמת כפר נופש פיקטיבי בחוף אריתריאה.

בכל המלחמות, החל מששת הימים ועד לבנון הראשונה, שירתתי ביחידת דובר צה"ל וליוויתי עיתונאים זרים באזורי הקרבות. במהלך מלחמת לבנון הראשונה, פורסם צילום שלי בעמוד הראשון של עיתון סעודי.

%d7%90%d7%9c5
קטע מעיתון סעודי מה 29 ליוני 1982, שלושה שבועות לתוך מלחמת לבנון קונה בחנות בלבנון. הכיתוב אומר "הציוניים קונים בחופשיות – במזרח בירות".
%d7%90%d7%9c6
מבצע משה – 1985

מבצע משה – 1985

במסגרת עבודתי, השתתפתי במבצע משה, הן בדרך הים והן בדרך האוויר.

הייתי בספינות של חיל הים, ששטו מנמל אילת לחוף אריתריאה. בלילות, היינו שטים בסירות קטנות לחוף ואוספים את היהודים שחיכו לנו שם ומשיטים אותם לספינות הגדולות, מבריחים אותם באישון לילה. תפקידי באונייה היה לייצג את ישראל וגם לשמש כנציג הסוכנות היהודית ולקיים קשר עם עמיתים לעבודה על הקרקע.

בנוסף לכל אלו, הקמנו כפר נופש בחוף אריתריאה. ביום, חגגו שם תיירים מאירופה, ובלילה, הוברחו יהודים לספינות שהשיטו אותם נמל אילת.

למרות הסכנה והחשש שנתגלה, השלטונות באריתריאה מעולם לא תפסו אותנו מכיוון שידענו מה אנחנו עושים וכיצד הם פועלים. היו לפעמים רגעים של מתח, למשל – במקרה אחד היה חשש שמשטרת החוף שמה לב לפעילויותינו ועמדה להתערב, אך התברר שהשוטרים הגיעו כדי לקבל חומרים שהובאו לחוף באופן בלתי חוקי והיות שהם כבר קיבלו את כספי השוחד שלהם, הם בכלל לא התעניינו בנו.

ובפן האישי – משפחתי, בגלל שבכל כמה ימים הייתי טס או חוזר מחו"ל, דבר שלא היה שגרתי ושאפשר אפילו להפסיד לימודים בשבילו, בני, גלעד (אבא של מאיה), אמר לכל אחד מהמורים השונים שלו שאביו חוזר/ טס מחו"ל ושהוא צריך לומר לו שלום. כך יצא שהפסיד לימודים לכמה ימים…

%d7%90%d7%9c7
אות הוקרה – מבצע משה

מבצע שלמה – 1991

חלק ניכר מהפעילות, במבצע זה, בוצעה בעזרת חיל האוויר של ארה"ב. מטוסיהם נחתו בקרבת בירת אתיופיה, אדיס אבבה, וחלק מיהודי אתיופיה עלו למטוסים של ארה"ב והוטסו לישראל. במבצע שלמה עלו אלפים מיהודי אתיופיה והסוכנות היהודית פעלה בכדי לקלוט אותם בארץ ולדאוג לצרכיהם.

%d7%90%d7%9c8
עם נכדתי היקרה – מאיה
%d7%90%d7%9c9
עם נכדתי היקרה – מאיה

הזוית האישית

תרומתו הרבה של סבא להעלאת אלפים מיהודי אתיופיה לארץ ישראל.

מילון

"הבונים"
תנועת הבונים נוסדה בלונדון, בשנת 1929, על ידי אהרון וולסלי ומטרותיה היו טיפוח התרבות היהודית והלשון העברית, וחינוך חבריה להחשת התחייה הלאומית דרך הגשמה אישית - חלוצית ברוח תנועת העבודה.

"המוסד"
המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים, הידוע יותר בשמו המקוצר: המוסד, הוא ארגון במערכת הביטחון הישראלית ואחד מחמשת הגופים החברים בקהילת המודיעין הישראלית.

בריסל
עיר הבירה של בלגיה והעיר הגדולה ביותר במדינה זו.

"מבצע אנטבה"
הידוע גם בשמו "מבצע יונתן", היה פעולה צבאית שביצע צבא ההגנה לישראל באוגנדה, ב – 4 ביולי 1974, במטרה להציל 105 נוסעים יהודים, ישראלים ואנשי צוות מטוס אייר פרנס, שנחטפו על ידי טרוריסטים במהלך טיסתם מישראל לצרפת.

פיקטיבי
בדוי, דמיוני.

אריתריאה
מדינה בצפון-מזרח אפריקה, על חופי הים האדום.

ציטוטים

”" פעלתי ביחידה שתפקידה היה לעזור ליהודים במצוקה. "“

הקשר הרב דורי