מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ביוגרפיה סבא גואל

התמונות מספרות ילדות שרות צבאי
סבא גואל
סיפור חיו של סבא גואל

שמי גואל צארום. נולדתי בשנת 1938 במושבה מולדת הממוקמת לצידה של העיר חולון.
 
אני ומשפחתי התגוררנו בבית עם חלקת אדמה. בשכונה מולדת לא הייתה תשתית חשמל ולא תשתית מים. אבי, משה, היה קצב במקצועו. אמי, אורה, הייתה עקרת בית. בהיותי בן ארבע, הורי שלחו אותי ללמוד בחדר תורה ומקרא, עד שמלאו לי שש שנים. אחר כך למדתי בבית הספר. התחבורה באותה תקופה הייתה מורכבת. אוטובוס יצא מאזורנו בבוקר ורק בשעות הערב שב עם נוסעיו. כשרצינו להאזין לחדשות, השתמשנו ברדיו אשר פעל על ידי מצבר 12 וולט.
 
בזמנו שלט בישראל שלטון בריטי (המנדט הבריטי). האנגלים היו מכריזים לעיתים קרובות על עוצר ובצעו בדיקות פתע. הם חיפשו סליקים של מצבורי נשק ואנשי מחתרת המסתתרים מפניהם. בזמנו פעלו בארץ מחתרות האצ"ל (ארגון צבאי לאומי) ולח"י (לוחמי חירות ישראל). אנשי מחתרות אלה נלחמו בשלטון הבריטי, עד לתום תקופת המנדט הבריטי קרי, קום המדינה (1948).
 
מיד לאחר ההכרזה על הקמת מדינה יהודית, בהיותי בן 10, החלו "המאורעות" ניסיונות של הערבים לגרש את היהודים ממדינת ישראל. באותה תקופה חשנו, אני ובני משפחתי, סכנה גדולה להמשיך ולהתגורר בשכונת מולדת. לפיכך, עברנו להתגורר בבית ברח' הכובשים בת"א. זכור לי במיוחד, שמול ביתנו הייתה עמדה של הבריטים ובשעות העוצר היינו חייבים להישאר בבתים, כי מי שהפר את העוצר נורה.   
 
כשהבריטים עזבו את הארץ, נוצר איום מצד הערבים. באזור מגוריי, צלפים ערבים מיפו ירו לעבר אוכלוסיה יהודית. בשלב מסוים ארגון האצ"ל נכנס ליפו והבריח את הערבים בסירות דרך הים.
 
בשנת 1956 התגייסתי לצה"ל. שרתתי 10 חודשים כלוחם חי"ר (חיל רגלים) ב"גבעתי" ולאחר מכן  כלוחם שיריון. באותו זמן (1957) התרחש מבצע סיני לחימה ישראלית, צרפתית, בריטית אל מול האויב המצרי. במבצע זה השתתפתי ושימשתי כמקלען בזחלם. 
 
אחרי שירותי הצבאי התחלתי לעבוד כמכונאי רכב ולימים הוכשרתי כמכונאי רכב מוסמך ועבדתי כעצמאי במסך שלושים שנה. בשנת 1964 נישאתי לשרונה, אם שלושת בנותיי: רינת, לילך ואיריס.
 
בשנת 1967 התרחשה מלחמת ששת הימים, בה נלחמתי כחלק מחטיבת שיריון אשר נכנסה לעזה וכבשה אותה. אולם בשנת 1967 התרחשה מלחמת ששת הימים, בה נלחמתי כחלק מחטיבת שיריון אשר נכנסה לעזה וכבשה אותה. אולם לאחר מכן, נאלצה ישראל לעזוב את עזה בהוראת האמריקאים.
 
תמונה 1 
 
בשנת 1973 התרחשה מלחמת יום הכיפורים בה נלחמתי כחלק מחטיבת שיריון, אשר לחמה באזור הבקעה. כעבור שבועיים של לחימה בבקעה, הועברה החטיבה לסיני אזור תעלת סואץ מול הארמיה (אוגדה) השלישית המצרית. בסה"כ שרתתי במלחמה זו כששה חודשים בהם כמעט לא ראיתי את ביתי ובני משפחתי.
 
תמונה 2
 
בשנת 1982 השתתפתי במלחמת שלום הגליל, אשר נקראה גם מלחמת לבנון הראשונה. הלחימה הגיעה עד ביירות ונמשכה עד ליציאה מסודרת של כוחות פלסטיניים וסוריים משם אשר לאחריה גם יצאו כוחות צה"ל משם.
 
מאלבום התמונות של סבא גואל
 
תמונה 3
כיום אני סבא לשמונה נכדים: ירדן, עמית, יונתן, דפנה, עידו, יואב, מיה ורן. מתגורר בגני תקווה ונהנה מהחיים.

מילון

ע"ש
על שם

ציטוטים

”אדם שכול אדם דיקן ובעל אורך רוח“

הקשר הרב דורי