מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ילדותה של יהודית בארץ היהודים

סבתא יהודית עם טליה בספריית בית החינוך
מכתב שסבא כתב לסבתא בזמן המלחמה
יהודית צ'רני מספרת על ילדותה בנהריה

שמי יהודית צ'רני, נולדתי בארץ ישראל בעיר נהריה. נקראתי בשמי על שם סבתא יהודית מצד אימא שלי, יש לי כינוי: ׳אידס׳, כי כך כינו גם את סבתי. שם משפחתי לפני הנישואין הוא גולדשטיין, משמעות של השם הוא: גולד-זהב, שטיין-אבן. אני הקטנה בין האחים.

זכרון טוב מילדותי בנהריה: בייביסיטר אצל סבתא

היו לנו משחקים המוכרים עד היום: חבל, תופסת, גומי. אני למדתי בגן הנקרא גן צילה, הייתי עם חברה שאני בקשר איתה עד היום. לאחר מכן, למדתי בבית הספר רמב"ם.

אני זוכרת את עצמי מגיעה לסבא וסבתא שלי אחרי בית הספר (זה היה הביייביסיטר פעם) משום שהוריי עבדו בחנות הנקראת "רהיטי פיל" והם חזרו כל יום הביתה מאוחר. החיים היו אחרים, אחרי סבתא היינו חוזרים לביתנו, בית קטן בן שלושה חדרים שבו התגוררנו חמש נפשות, אני ואחותי ישנו יחד, אחי ישן בסלון והוריי בחדרם.

צום יום הכיפורים אצלנו בבית

הבית היה ליד בית כנסת, אני זוכרת שכל יום כיפור בתום הצום אחרי תפילת נעילה כל המתפללים הוזמנו לשבור את הצום אצלנו בבית עם קפה ועוגה. אני ואחותי דאגנו לסידור השולחן ולהכנת הכיבוד.

כשגדלתי, מקום העבודה הראשון שלי היה בית ספר תיכון הנקרא ׳תד"ל׳. אירועים מכוננים בחיי היו הנישואים, הלידות וכל חוויות הילדות. הכרתי את בעלי ישראל באוטובוס, התחתנתי בגיל 20 וחצי והחתונה הייתה בקרית מוצקין.

מכתב אהבה מסבא ישראל כאשר היה במלחמה

תמונה 1

אני רוצה לומר לדור הבא: הלימודים חשובים מאוד והם בעצם עוזרים לנו בכל החיים, בזכותם אנו מתפרנסים.

הזוית האישית

טליה: נהניתי מאוד להקשיב לסיפורים שהיו לסבתא בילדות. אני מאחלת לסבתא בריאות והצלחה, ושתמשיך לבנות את המשפחה.

 

מילון

גולדשטיין
גולד-זהב שטיין-אבן

תפילת נעילה
תפילת נעילה היא התפילה האחרונה הנאמרת ביום הכיפורים. בצומות האחרים הקבועים בלוח העברי, המכונים "חמש תעניות" (שבעה עשר בתמוז, תשעה באב, צום גדליה, עשרה בטבת ותענית אסתר) אין מתפללים תפילת נעילה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הלימודים חשובים מאוד והם בעצם עוזרים לנו בכל החיים, בזכותם אנו מתפרנסים“

הקשר הרב דורי