מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בזכות תמר

סבא וסבתא ואני
סבתא שרה בילדותה
סיפורה של סבתא שרה

סבתא שרה נולדה בבואנוס איירס, בירת ארגנטינה בתשיעי באוגוסט 1953. היא הבת הבכורה להוריה אריה (לאון) ז"ל ויפה יאבלקובסקי ז"ל, יש לה אח בשם צביקה. הוריה קראו לה אליסה  סוזנה, אליסה על שם סבתא רבתא שלה ואת סוזנה תרגמו לשוראל'ה. מאוחר יותר, כאשר הגיעה לתנועת הנוער הפך   שמה לשרה. השנים הראשונות עברו בשכונה קטנה ויפה, בבית מאוד קטן. בשכונה שבה התגוררו לא היו יהודים. סבתא רבתא לא אפשרה לסבתא שרה לשחק עם גויים.. בימי שישי הייתה סבתא של סבתא שרה הולכת למכולת יהודית כשרה והייתה קונה פסטרמה כשרה וגם חלבה שהילדים מאוד אהבו. במשפחה לא אכלו חזיר אבל לא זכור לסבתא האם גם שמרו על הפרדה בין חלב לבשר. כאשר הגיעה סבתא שרה לגיל בית ספר היא הלכה בבוקר לבית ספר רגיל ואחרי הצהרים לבית ספר יהודי, החברים שלה היו בעיקר מבית ספר היהודי אבל היות ולהוריה לא היה רכב והמרחקים בין הבתים היה גדול, הילדים כמעט שלא ביקרו אחד את השני בבתים. סבתא אהבה לשחק בבובות. אימא שלה תפרה את בגדי הבובות, סבתא גם הייתה מציירת ומאוד אהבה לצפות באימא שלה מבשלת (למזלנו היא צפתה היטב ולכן כל הנכדים נהנים מבישוליה של סבתא שרה!).

בגלל שסבתא למדה בשני בתי ספר כמעט ולא היו לה שעות פנאי, בבית הספר למדה מקצועות כפי שאנחנו לומדים היום עם תוספת של שפת היידיש שזאת שפה של יהודי אשכנז, משהו בין גרמנית ועברית. הלימודים בבית הספר היהודי היו נמשכים עד שעות הערב..בבית הספר התקיימו טיולים אשר בעיקר היו למוזיאונים הרבים שיש בעיר.

לבית הספר בארגנטינה הולכים בתלבושת אחידה, חלוק לבן, סבתא זוכרת במיוחד את המורה שהייתה לה בכיתה אלף וגם מורה אחד שאיתו היו משחקים "מחניים" בתוך הכיתה.

סבתא גם סיפרה שלא היו לה מאכלים שהיא אהבה במיוחד, היא פשוט אהבה את כל המאכלים, בבית היו ממתקים  רק אם אבא שלה היה קונה כי אימא שלה לא נהגה לקנות ממתקים. בגיל עשר או אחת עשרה הצטרפה סבתא לתנועת נוער בשם "החלוץ למרחב".

בינתיים החליטו הוריה של סבתא שרה לעלות לישראל, השנה הייתה 1968, שנה לאחר מלחמת ששת הימים, בחודש יוני, אחרי הפלגה של שלושה שבועות הגיעה משפחת יאבלקובסקי לנצרת עילית, וסבתא החלה את לימודיה בתנאי פנימיה באלוני יצחק, הקליטה של סבתא לא הייתה קלה.- הצורך גם ללמוד את כל המקצועות וגם את השפה העברית הקשה עליה מאוד, אבל החברה בפנימייה וגם הצוות מאוד עזרו, כאשר הגיעה סבתא לכיתה י' היא הצטרפה במקביל לקורס קדם צבאי, בבוקר היא למדה את לימודי התיכון ומספר ימים אחרי הצהריים היא "עלתה" על מדים ולמדה קורס שהכין אותה לשירות הצבאי העתידי בחיל המודיעין. באותה תקופה, פחות או יותר עלה סבא לארץ והם החלו לצאת יחד, אבל זה סיפור נפרד….

 

הזוית האישית

סבתא שרה: פעילות חשובה ונחמדה, מאחלת שתמר תמשיך את הסיפור עם נכדיה.

תמר: היה לי כיף עם סבתא וסבא, זה היה כמו זמן גיבוש, הביקור בבית התפוצות היה ממש טוב ולמדתי הרבה שם.

מילון

שליחות
פעילות בחו"ל כדי לעודד עלייה לארץ.

ציטוטים

”את מקבלת סיפור שאת חלק ממנו, תמשיכי מכאן את סיפור שלך, מלא שמחה!!“

הקשר הרב דורי