מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בורקס פילו, מתכון עובר מדור לדור

אמלי ודינה בקשר הרב דורי
אמי ואני ב-1965, כשאני בת 16
ילדות בשכונת שפירא בתל אביב

אני נולדתי בשנת 1945 בישראל בבית חולים הדסה בתל אביב. יש לי שני אחים אשר יותר גדולים ממני ואח ואחות יותר קטנים ממני שגם נולדו בארץ.

אבי עלה מרוסיה בשנת 1929 לארץ ואמי עלתה מטורקיה בשנת 1936 לישראל. הורי התחתנו בשנת 1939 וגרו יחד בתל אביב בשכונת שפירא, גרנו בצריף שהשירותים והמקלחת היו מחוץ לבית.

תמונה 1

אמי ואני בשנת 1965, כשאני בת 16

 אני למדתי שמונה שנים בבית ספר יסודי ואחר כך המשכתי ללמוד במכללת מרים עיצוב אופנה כשלוש שנים ועבדתי בתחום האופנה עד שילדתי את בתי הגדולה. אז קבלתי החלטה להתמסר לטיפול וחינוך ילדי. נתתי את כל כולי לגדול הילדים והבית.

יש לי שתי בנות ובן הבנות נשואות והבן עדין רווק, הבת הגדולה, למדה הנהלת חשבונות ואחר כך המשיכה בלימודי ראיית חשבון וכיום היא עובדת בחברה בתחום זה. היא נשואה ויש לה שני בנים אחד אחרי צבא והשני בכיתה ז בבית ספר "המר" בבת – ים. הבת השנייה למדה תפירה אבל לא רצתה להמשיך בתחום זה, אז עברה ללימודים בתחום הפקידות והמשיכה לעבוד בפקידות עד היום. יש לה שלושה ילדים שתי בנות ובן. הבת הגדולה שלה לומדת תיאטרון, היום היא כבר בכיתה יב' ובקיץ היא מתגייסת לצבא והבת השנייה לומדת ספרות בבית-ספר "פלמחים", היא לומדת שלשה ימים ושלשה ימים עובדת.

בזמני הייתה תקופה קשה מאוד בארץ לא היה אוכל כמו היום בשפע היה תקופת צנע היו מחלקים לנו תלושים לרכישת מזון כמו בננות, אבקת ביצים ומעט בשר. אני למזלי לא אהבתי לאכול, לא הייתי אכלנית גדולה, אז תקופה זו הייתה פחות טראומטית עבורי, אז לא הייתה לי בעיה.

אני עברתי את כל המלחמות שהיו בארץ ממלחמת השחרור, מלחמת קדש, מלחמת סני, מלחמת ששת הימים, מלחמת יום כיפור, מלחמת לבנון הראשונה והשנייה.

במלחמת ששת הימים הייתי נשואה טרייה ובעלי שירת בצבא. הוא לא היגיע במשך שלושה שבועות רצופים הביתה והיה לי מאוד קשה. עבדתי אז במפעל לתפירה והינו צרכים לעבוד בשבתות ושעות נוספות, כדי לתפור לחיילים מדים וכובעים. במלחמת יום כיפור גם היה קשה, היו לי כבר שלושה ילדים ובעלי שוב שירת בצבא קבע ולא היגיע כמעט הביתה, נאלצתי והתמודדתי לבד.

בעלי שירת עשרים וחמש שנים בצבא קבע, בחיל האוויר. הוא השתחרר מהצבא בדרגת רס"ר בכיר. גם בנותיי שירתו בחיל אויר. הבת הגדולה הייתה צפתית (מברקה) והבת השנייה הייתה באותו תפקיד שאבא שלה עשה. שניהם שירתו בבסיס חיל האוויר, במצפה רמון. הבן שלנו שירת בחיל הים בחיפה, בתפקיד מהנדס אלקטרוניקה.

המתכון משפחתי של בורקס פילו, עובר במשפחתנו בכל דור ודור:

אמי הייתה אופה לנו כל יום שישי עוגת תפוזים בסיר פלא על הגז. אמא שלי הייתה אופה בכל יום שישי לקראת השבת, בורקסים. המתכון הזה עבר מדור לדור, מסבתא לסבתא, היו קוראים להם בורקס פילו. את הבצק הכנו לבד, היינו עורכים את הבורקסים על תבניות ושלחנו אותם לאפיה במאפיות פרטיות של השכונה.

המתכון: שש ביצים, חצי כוס שמן, שתי כוסות קמח, כוס מיץ תפוזים, כוס וחצי סוכר, אבקת אפיה קליפת תפוז מגורדת

אופן הכנה: להקציף את החלבונים ולהוסיף את הסוכר לאט לאט להוסיף את החלמונים להוסיף את הנוזלים ואז להוסיף את קליפת התפוז ולבסוף את הקמח. לשמן את התבנית ולשפוך את העיסה לסיר. לאפות בחום בנוני כחמישים דקות.

דינה במרכז עם העוגה המסורתית מבית אמא

תמונה 2

 

עוד על מסורת הבורקס הטורקי בכתבה של שרי אנסקי 

אמלי ודינה בתכנית הקשר הרב דורי

תמונה 3

תכנית הקשר הרב דורי, תשע"ה מובילת התכנית ס/מנהלת יעל אריאן

מילון

המטבח הטורקי
בחלקי טורקיה השונים נהוגים מטבחים שונים. מטבח אזור הים השחור, מטבח דרום טורקיה מפורסם בזכות הקבב, מזטים וקינוחים מבוססי בצק כמו בקלווה, קדאיף וכנאפה. מטבחי האזור האגאי, אזור מרמרה ואזורי הים התיכון מציגים מאפיינים בסיסיים של המטבח הים תיכוני. אנטוליה מפורסם בזכות המאפים הייחודיים כמו קשקאק, מנטי (במיוחד קייסרי וגזלמה).

ציטוטים

”בעלי שירת 25 שנים בצבא קבע, בחיל האוויר. הוא השתחרר מהצבא בדרגת רס"ר בכיר“

הקשר הרב דורי