מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בוגרת שואה – גיבורה אמיתית

אריקה-כרמית עם נכדתה נגה מימין
משמאל אריקה-כרמית ואחותה אייבי
מלחמת העולם השנייה בעיני אריקה ילדה בת 12, שחוותה את השואה בצורה אחרת.

אריקה ווידה נולדה בבודפשט שבהונגריה בשנת 1933.

לאריקה הייתה ילדות מאוד מאושרת וטובה עד שהגרמנים התחילו לרדוף אחר היהודים, היה לה קשה במיוחד עקב לקיחת אביה שגויס לפלוגות עבודה פעמיים למשך שלושה חודשיים ובפעם השלישית לא חזר. המשפחה לא ידעה היכן הוא ומה קרה לו, אריקה נשארה עם אחותה הגדולה ואמה.

היה חוק שכל היהודים היו חייבים לענוד תלאי צהוב, החוק יצא כמה ימים לפני חלוקת התעודות בבית הספר. זה היה משפיל לילדים וגם לאריקה! ריכזו אותם בבתים מיוחדים שהיו מסומנים במגן דוד, בערבים אסור היה לצאת בכלל מן הבתים.

בילדותה לא היו לה חברים בקרבת הבית וכשרכזו אותם בבתים פתאום היו המון ילדים בקרבתה.יותר מאוחר ריכזו את היהודים בגטו (שכונה של יהודים בשואה שמוקפת בגדר),משפחת ווידה לא הייתה בגטו- אימא של אריקה השיגה מסמכים מזויפים שמעידים שהם פליטים.

הם הסתתרו מהגרמנים, ובנוסף זו הייתה תקופה מאוד קשה כיוון שזו הייתה מלחמה והפצצות קשות, את זה כולם סבלו לא רק היהודים! התקופה הכי קשה הייתה השבועיים האחרונים כיוון שכולם הסתתרו במקלטים ומשם לא יכלו לצאת ולא כל יום היה מה לאכול (לא הייתה אפשרות לבשל ולעשות עיסוקים אחרים, לא הייתה אפשרות להתקלח אז הם התקלחו בשלג).

בתום השבועיים הצבא הרוסי כבש את בודפשט , בדיוק 70 שנה מהיום. שחררו את כל המשפחות ששרדו את המלחמה, כולם יצאו מהמקלטים אבל בית לא כל-כך היה להם, ומשפחת ווידה לא יכלה לחזור לביתם  הקודם כיוון שביתם היה ממוקם מצד השני של נהר והגשרים שאפשרו מעבר מעבר לנהר הופצצו במלחמה.

נשלחו שליחים מהארץ מתנועות הנוער לאסוף את הילדים היהודים באזורים שהיו מופצצים, חלק מהילדים נשארו ללא הורים בכלל. אספו אותם והעבירו אותם לאזורים כפריים כדי שיהיה מה לאכול מייצור חקלאי, שם סיפרו להם על הארץ ועל הקיבוצים. אריקה עלתה לארץ לבדה כשהייתה בת 12במסגרת עליית הנוער, אימה ואחותה נשארו בהונגריה.

בדרך לישראל מהונגריה הם שהו שנתיים במחנות עקורים בגרמניה מכיוון שגבולות הארץ היו סגורים על ידי הבריטים ששלטו בארץ ישראל, במקרה של אריקה מחנה העקורים היו בניינים של בית הבראה לשעבר ושם הם למדו עברית ומה שהמדריכים יכלו ללמדם.

בפעם הראשונה אריקה עלתה באניית אקסודוס שבסופו של דבר הוחזרה לגרמניה, בפעם השנייה כעבור כמעט שנה הגיע תורה של אריקה לעלות, היו לה ניירות מזויפים שמעידים כי גילה הוא 22 כיוון שזה היה לאחר קום המדינה, אריקה נלקחה ישר למחנה צבאי למרות שגילה האמיתי היה 15.

היא קיבלה מדי צבא ולבסוף אריקה הגיע למרפאה לבדיקה כללית ושם שאלו אותה בת כמה היא, לאחר שאמרה את גילה האמיתי שאלו אותה מה היא עושה שם. אחרי שהתוודה על גילה העבירו אותה למחנה עולים לנוער ברעננה ומשם לקיבוץ יקום-איפה שחבריה היו כבר. 

מאז סבתא אריקה ששינתה את שמה לכרמית עברה לגור במספר מקומות שונים בארץ. וכיום היא גרה בירושלים עם בעלה סבא ויקטור ובנם היחידי רן שכיום נשוי לשרון ואב לשלוש בנות: נגה, נעמה ואביב.

 העשרה

מחנות עקורים: "שארית הפליטה הם היהודים ששרדו את השואה, המשטר והכיבוש של גרמניה הנאצית במלחמת העולם השנייה. כך נקראים במחקר ההיסטורי ניצולי השואה בשנים הראשונות לאחר סיום המלחמה, שטרם מצאו מקום התיישבות קבע ונדדו באירופה או שוכנו במחנות העקורים."

אקסודוס: "אקסודוס או יציאת אירופה תש"ז הוא שמה של אוניית מעפילים שיצאה מחופי דרום צרפת ב-11 ביולי 1947, כשעל סיפונה 4,515 נוסעים ניצולי שואה, במטרה להגיע לארץ ישראל. בין הנוסעים היו 1,282 נשים, 1,561 גברים, 1,017 נערים ו-655 ילדים. הנוסעים לא הורשו להיכנס לתחומי הארץ, והוחזרו בכוח למחנות העקורים בגרמניה, לאחר מאבק מר"

 תשע"ה

מילון

מחנות עקורים
לאחר המלחמה מאות אלפי פליטים יהודים שרדו את השואה, ובעלות הברית שיכנו את חסרי הבית היהודים במחנות פליטים שכונו "מחנות העקורים" וניסו לדאוג לצרכיהם.

אוניית אוקסודוס
הוא שמה של אוניית מעפילים שיצאה מחופי דרום צרפת ב-11 ביולי 1947, כשעל סיפונה 4,515 נוסעים ניצולי שואה, במטרה להגיע לארץ ישראל. בין הנוסעים היו 1,282 נשים, 1,561 גברים, 1,017 נערים ו-655 ילדים. הנוסעים לא הורשו להיכנס לתחומי הארץ, והוחזרו בכוח למחנות העקורים בגרמניה, לאחר מאבק מר.

ציטוטים

”"המשפחה לא ידעה היכן הוא ומה קרה לו..."“

הקשר הרב דורי