מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בדרך לקרב ברמה הסורית

ביר גפגפה
מלחמת יום הכיפורים
כמעט התיישבתי על נחש

שמי טוביה שלום, נולדתי בישראל בשנת 1937 ובגיל 18 התגייסתי לצה"ל. הגעתי לבסיס קליטה ומיון משם הגעתי לחיל השריון, ביקשתי להיות חשמלאי אבל ביחידה שלי הגיעו 8 חיילים שגם ביקשו להיות כאלו, הגענו מבסיס הקליטה לבסיס חסה שנמצא בקרבת אשקלון. עברנו טירונות בפלוגה א' בגדוד 82 של חטיבה 7, המ"פ היה משה בריל, עברנו טירונות לא קלה כיוון שמשה עבר מהצנחנים לשריון. התחלנו בלימוד מקצועות שחלק הופכים לנהגים, לתותחנים וחלק לטענים וקשרים. ואז החלו האימונים בשטח, קרוב לבאר-שבע. ארוחת הבוקר הורכבה מחצי ביצה קשה, זיתים מיובשים, תה ולפעמים דייסה. בפעולות שהתנהלו בצפון היו מובילים אותנו עם מכוניות משא והשתתפנו בפעולות רבות.

לקראת מלחמת קדש עברנו אימונים נוספים מיוחדים, שבמסגרתם החליפו לנו את הטנקים שהעיקר בהם היה תותח גדול.

תחילתה של המלחמה מצאה אותנו מול הגבול המצרי, באזור קוצימה לכיוון תעלת סואץ. בהמשך רדפנו אחרי חטיבה מצרית שנסוגה ובדרך נתקלנו בטנקים מצרים שהיו נטושים.

בהמשך המנוע של הטנק שלנו נשרף והיינו מושבתים. החוליה הטכנית תיקנה את המנוע והמשכנו לכיוון ביר גפגפה והיחידה שלנו נעצרה 10 ק"מ מתעלת סואץ, שם נערכנו להגנה ולהחלטה של הממשלה על המשך המלחמה. בשלב מסוים החלנו לסגת והיינו נסוגים מספר ק"מ כאשר יחידות אחרות היו הורסות את הכביש שבו היינו ואספו ציוד צבאי עד שחזרנו חזרה לישראל. אירוע מיוחד: היינו מנותקים מהיחידה וכל הגדוד הסתפר לקרחת ורק אנחנו, שהיינו יחידה מנותקת, נשארנו עם השיער ולכן היינו בולטים.

אחרי חצי שנה של שירות רצוף יצאנו לחופשה הביתה.

השתתפתי במצעד יום העצמאות בירושלים בשנת 1957. היה מרגש מאוד וצעדנו מול חומות ירושלים שליד החומות היה הצבא הירדני. בשטח הכינוס פגשתי את בן דודי שהיה בצנחנים והתקופה הייתה יפה.

בהמשך, במסגרת שירותי במילואים השתתפתי במלחמת ששת הימים בגבול הסורי. היינו באזור קיבוץ גונן. השתתפתי כמובן גם במלחמת יום הכיפורים. הייתי בדרך לבית כנסת עם חבר והיה משונה לראות משאית של צה"ל מעלה ראדאר לכיוון סטלה-מאריס ומכיוון שזה היה יום שבת זה נראה עוד יותר משונה. כמובן שלבית כנסת לא הגענו כי בדרך שמענו שפרצה מלחמה. חזרנו הביתה ובאותו יום הלכתי לכינוס של אוטובוסים שלקחו אותנו לבסיס ליד עפולה.

נסענו על הזחלים לכיוון הרמה הסורית ובדרך היה מקרה מאוד מפחיד, ישבנו שלושה חיילים בצדי הדרך והרגשתי פתאום נגיעה בישבן והסתכלתי לאחור והיה שם נחש מגולגל והוא התקרב לכיווני. זינקתי וצעקתי: 'נחש!' וניסו להרוג אותו והוא היה זריז ונעלם לכיוון השדה.

המשכנו לרמה ובדרך התקלקל הטנק של המ"מ והוא העביר את המפקד ואת כל הצוות שלנו לנגמ"ש. עם הנגמ"ש הגעתי לשולי מחנה "נפח", עבר טנק של יחידה אחרת שהכרתי שאלתי אם חסר איש צוות טען קשר אמרו שכן, אז צירפו אותי לצוות שלהם והמשכנו לכיוון "הרוקד" שזה בדרום הרמה הסורית.

כל המלחמות בהן הייתי, נלחמתי/נפצעתי: מלחמת יום העצמאות כילד, ובהמשך מלחמת קדש, ששת הימים ומלחמת יום הכיפורים.

תשע"ה, 2015

מילון

תעלת סואץ
תעלת מים מלאכותית במצרים, אורכה 162.5 ק"מ והיא נמתחת בין הערים פורט סעיד ופורט פואד מצפון, אל העיר סואץ, מדרום. רוחבה בין 100 ל-200 מטרים, ועומקה בין 10 ל-20 מטרים.

ציטוטים

”השתתפתי במצעד יום העצמאות בירושלים בשנת 1957 והיה מרגש מאוד“

הקשר הרב דורי