מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בגיל צעיר נפגשו, עד היום לא נפרדו – חלק א'

יוסי משחק בתפוח"א עם משאית מעץ
מרים בגיל 3, פפיון גדול, שגרתי
זהו סיפור חיי סבי וסבתי, על משפחותים, מסעותיהם, חוויותיהם וסיפוריהם המרתקים.

קשר רב דורי 
 
שמות
סבא יוסי קינן, במקור קמלגרן, נולד בתאריך  2/4/1945, בבוכרה שבאותה תקופה הייתה חלק מברית המועצות וכיום חלק ממדינת אוזבקיסטן. משמעות השם קמלגרן, הוא המקצוע של המשפחה, בדורות קודמים עסקו בשיער (גמלים: camel –  גמל,  garen – שיער). המניע לשינוי השם נבע מהעובדה שבעת שירות סבא בצבא, הוא היה צריך לנסוע לאיטליה במסגרת שליחות להביא ארצה מטוסי סופר מיסטר. באותה תקופה ראש הממשלה דוד בן גוריון חייב שליחים היוצאים לחו"ל להחליף את שם המשפחה לשם עברי, הבחירה של סבא הייתה קינן.
סבתא מרים קינן, במקור זלמנוביץ' נולדה בפולין בתאריך 13/4/1947, לאחר סיום המלחמה בעיר ליגניץ.
 
תקופת מלחמת העולם השנייה
 משפחת קמלגרן
סבתא רבתא לאה נולדה בשנת 1919 וסבא רבא שבתאי, נולד ב 1930-1935. בשנת 1917, לפני מלחמת העולם השנייה הקרינו סרטים בפולין, התחילו בהקרנה לפני כ 120 שנים והסרטים היו אילמים. את המוסיקה יצרו על ידי הושבת תזמורת מתחת למסך שהשמיעה את המוסיקה התואמת. סבתא רבתא ואמה ניגנו בתזמורת.
בשנת 1940 לאחר תחילת מלחמת העולם השנייה, סבא  רבא (שבתאי) גויס לצבא פולין אולם בעת הסעתו לחזית ברכבת, קפץ מהרכבת הנוסעת וברח למזרח ברית המועצות בכדי להימלט מגיוס לצבא הפולני שם מצא את סבתא רבתא (לאה) שברחה למזרח בין 1939 ל- 1940 כיוון  שהנאצים פלשו לפולין.
החיים היו מאוד קשים, לא היה אוכל וסבא וסבתא רבא היו כל הזמן עסוקים בחיפוש אחר מזון ומקום התגוררות. הם חיפשו גם מקום עבודה בשביל קצת כסף. הם חיו מתפוחי אדמה שקיבלו תמורת עבודתם בשדות, וקמח כנדבה מאנשים טובים ואפו לעצמם לחם. כשהגיעו לגרמניה חלק מהאוכל היה מתרומות של גופים שנרתמו לעזור ליהודים.
 
לסבא הייתה אחות מבוגרת שנולדה בשנת 1941 ונפטרה ברוסיה מחוסר מזון ותנאי היגיינה קשים, כמובן שלא היו תרופות ולא היתה אפשרות להציל אותה. ברית המילה לסבא בוצעה ביום שבת וכיוון שאסור היה לנסוע בשבת, הרב הלך כמה ימים בכדי להגיע לפני שבת ולהימנע מחילול שבת.
משפחת זלמנוביץ'
עד סיום מלחמת העולם השנייה, העיר ליגניץ הייתה בשטח גרמניה ולאחר סיום המלחמה עברה העיר לשליטת  פולין. מהמשפחה של סבתא מרים שרדו שני אחים של סבא רבא, שעלו בשנת 1946, שני אחים של סבתא רבתא, אחד שעבר לשוודיה בשנת 1956 ואחד שעלה לארץ ב 1956 מפולין וההורים של סבתא, שהגיעו לישראל בשנת 1950.
 
סבא רבא גרשון זלמנוביץ', ברח ליערות בסיביר ותמיד סיפר על העצים הענקיים שהוא ראה שם שהיו גדולים מעצי הסקוייה בארצות הברית. תנאי המחיה בסיביר, בברית המועצות היו קשים. רוב הזמן ליקטו שורשים ופרות שהיו ביערות כדי שאפשר יהיה לשרוד.
 
בתום המלחמה
משפחת קמלגרן
לאחר מסע מברית המועצות חזרו לפולין בכדי לחפש משפחה קרובה ולא מצאו איש. מהמשפחה של סבתא רבא לאה, שרד רק אח אחד שהיגר לארצות הברית. הורים ואח לא שרדו. מהמשפחה של סבא רבא , שבתאי, לא שרד אף אחד, הורים חמישה אחים ושתי אחיות נהרגו על ידי הנאצים. הם החליטו לעלות לישראל. בדרכם הבריחו גבולות בגרמניה (שם נולד אחיו של סבא, אריה בשנת 1948), אוסטריה, איטליה וצרפת. סבא שהיה צעיר מאוד נאלץ לשמור על שקט מוחלט.
בצרפת עלו על אניית מעפילים בשם "עצמאות" היו עליה מעל 3000 עולים. הם הגיעו לישראל בתאריך  2/4/1949 כשסבא היה בדיוק בגיל 4. הם מצאו בגרמניה בעזרת מפעל יהודי שתפקידו היה לגשר בין בני משפחה, קרובים ומשפחה שאיתם עלו לארץ.
 
חוויה שסבא עבר בגרמניה, בשנת 1946ב תור ילד קטן היתה כשקיבל קופסת בוטנים. לאחר שפתח את המכסה הוא קפץ על המיטה עם הקופסה בהתלהבות, מכיוון שזו היתה הפעם הראשונה שראה בוטנים. כתוצאה מהקפיצות, המכסה התעופף ופצע את אפו. עד היום יש לו צלקת על האף.
 
כשהגיעו לישראל הועברו למעברה, עיר אוהלים, בכפר יונה. בהמשך עברו למעברה בכפר סלמה.
תנאי המחייה היו מאוד קשים ונעזרו הרבה בחבילות שנשלחו מארצות הברית עם אוכל ובגדים.
 
משפחת זלמנוביץ'
סבא רבא גרשון חזר לפולין אחרי תום המלחמה ושם התחתן עם סבתא רבא פרידה וביחד החליטו לעלות לארץ והגיעו לארץ ב 1950 גם הם על האנייה עצמאות. בדרכם לארץ נפגעה האנייה ורוב רכושם נפל לים, והגיעו לישראל חסרי כל. עם הגעתם ארצה עברו למעברת גבעת אולגה, ליד חדרה.
 
כאשר הועברו למעברת כפר יונה פחדו לצאת בערב מהבית בגלל יללות תנים רעבים שהסתובבו בסביבה. גם הם נעזרו בחבילות שהגיעו מחו"ל בגלל המצוקה בארץ. כבר אז הפגינה סבתא את כישורי היצירה שלה ומכיוון שלא היה לה מעיל, גזרה שמלה יפה שהגיע מארצות הברית בכדי לעשות ממנה מעיל. הכעס היה כמובן גדול.
 
סבתא רבתא, פרידה, אמה של סבתא נהגה לתלות הכביסה בתוך החדר, לייבוש. סבתא רצתה לעזור, אז לאחר שסבתא רבא כבר תלתה את הכביסה, סבתא הורידה אותה ונכנסה עם הכביסה לפיילה עם מים כעסו עליה מאוד.
סבא רבא גרשון נפגש עם אחותו ואחיו שגרו בארץ וסבתא רבתא פרידה נפגשה עם אחיה רק בעלייה מפולין בשנת 957. כל שאר המשפחה נהרגה בפולין.
 
העשרה
אלקטרואופטיקה: "אלקטרואופטיקה הוא תת-תחום המשלב שני תחומים עיקריים – אלקטרוניקה ואופטיקה, שילוב ההופך אותו לבין תחומי. מדעי האלקטרואופטיקה מטפלים בחקר ויישום תופעות הקשורות באינטראקציה שבין אופטיקה ותורת הגלים לבין תורת החשמל והאלקטרוניקה".
 
המשך סיפורם של סבא וסבתא: מרים זלמנוביץ' ויוסף קינן,

כנסו לקישורים הבאים:

חלק א –  בגיל צעיר נפגשו, עד היום לא נפרדו – חלק א'

חלק ב – בגיל צעיר נפגשו, עד היום לא נפרדו – חלק ב

חלק ג' – עד היום לא נפרדו – חלק ג'

תשע"ו

מילון

אלקטרואופטיקה
אלקטרואופטיקה הוא תת-תחום המשלב שני תחומים עיקריים - אלקטרוניקה ואופטיקה, שילוב ההופך אותו לבין תחומי. מדעי האלקטרואופטיקה מטפלים בחקר ויישום תופעות הקשורות באינטראקציה שבין אופטיקה ותורת הגלים לבין תורת החשמל והאלקטרוניקה.

ציטוטים

”בהגיעם לישראל הועברו למעברות. תנאי-המחייה היו קשים ונעזרו בחבילות שנשלחו מארה"ב עם אוכל ובגדים.“

”לסבא היתה אחות מבוגרת שנולדה ב 1941 ונפטרה ברוסיה מחוסר מזון ותנאי היגיינה קשים.“

”ברית המילה לסבא בוצעה בשבת, הרב הלך כמה ימים בכדי להגיע לפני שבת ולהימנע מחילולה.“

”בדרכם לישראל כשהבריחו גבולות בגרמניה, אוסטריה, איטליה וצרפת, סבא הצעיר נאלץ לשמור על שקט מוחלט.“

הקשר הרב דורי