מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

באנו לארץ הקודש

אושר וסבתא מלקם
סבתא מלקם, אושר וברוך
הקליטה בארץ ישראל

שמי הוא מלקם טסמה, פירוש השם שלי הוא יופי. אני נולדתי בכפר קוארה שבאתיופיה, בתאריך 13/4/1968. שם הנעורים שלי הוא יצחק.

כשחיינו באתיופיה לא היו לנו כלי נגינה או חוגים, אז התחביבים שלי היו לעזור לאמא שלי במטלות הבית ולשחק עם החברים בחוץ. המשחקים שאני אהבתי לשחק עם חברי היו חמש אבנים, שלושה מקלות ועוד. לא היו לנו נדנדות, אז היינו מחברים חוט בין שני עצים ומתנדנדים.

בשנת 1992, במבצע שלמה, עלינו כל המשפחה לארץ ישראל, אני הייתי בת 24. יצאנו מאתיופיה והגענו לרומא, שם ישנו לילה אחד והמשכנו בדרכנו לארץ. ברגע שהגענו, כל בני המשפחה בכו מרוב שמחה והתרגשות, שסוף סוף אנחנו בארץ הקודש. כשהגענו לישראל לא ידענו היכן לגור ולאן ללכת, אז במרכז הקליטה הוחלט לשלוח אותנו לנתיבות, שם היה ביתנו הראשון.

החיים בהתחלה היו מאד שונים ממה שהכרתי, הבתים יפים וגדולים לעומת בתי הקש שהיו לנו באתיופיה, שהיו מאד קטנים ומכוערים. גם המאכלים והתרבות היו לי שונים ולקח לי זמן להתרגל. אני שמחה שעלינו לישראל אבל גם מאוד מתגעגעת לחברותיי שנשארו באתיופיה. אני לא רוצה לחזור לאתיופיה בגלל כל האנטישמיות שהיתה שם והמון מלחמות קשות מאד. אני מעדיפה להישאר פה בארץ הקודש.

לאחר שהגענו ארצה, עבדתי את עבודתי הראשונה בטיפול בקשישים, עזרתי להם בבית לנקות ולבשל.

על פי המסורת אני ומשפחתי חוגגים את חג הסיגד בחודש חשוון. ביום זה, כל הגברים הולכים לבית הכנסת ובמהלך היום כולם צמים. רק בערב, כשהגברים חוזרים מבית הכנסת, כולם אוכלים ארוחה חגיגית ונהנים.

תמונה 1

 

הדבר הכי מצער שקרה לי בילדותי, זה שהאחים שלי מתו בגלל המחלות שהיו באתיופיה. היו גם שמחות בילדותי, אלו היו החתונות של האחים שלי וגם החתונה שלי. אני התחתנתי בגיל 11 והייתה מסיבה גדולה מאוד. אני לא בחרתי לי את החתן, אלא ההורים שלי שידכו בינינו. לא היו לי תמונות מהחתונה שלי כי לא היו מצלמות באתיופיה, בתקופה זו. היום אני עדיין נשואה לבעל שהתחתנתי איתו בגיל 11. ילדתי את בתי הבכורה בגיל 14, אך היא נפטרה לאחר מספר חודשים. היום יש לי 7 ילדים ו- 7 נכדים.

 

הזוית האישית

זמן האיכות של סבתא ואושר.

מילון

מרכז קליטה
מרכז קליטה הוא מוסד מגורים בו מתגוררים עולים חדשים מיד לאחר עלייתם לישראל. זו שיטת דיור ייחודית לישראל, שמטרתה לאפשר לעולים החדשים להתאקלם, בסביבה תומכת, בחברה הישראלית במסגרת תהליך הקליטה. מרכזי הקליטה ממוקמים לרוב במקומות מרכזיים בערים השונות. ברוב מרכזי הקליטה ניתן ללמוד את השפה העברית במסגרת אולפן.

ציטוטים

”אני לא רוצה לחזור לאתיופיה, בגלל כל האנטישמיות שהיתה שם והמון מלחמות קשות מאד. “

הקשר הרב דורי