מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

"את לא קפה עט-רה את עטרה!" עטרה הפלמ"חניקית

עטרה, אדר ושקד
הספר על עטרה
תחנות ומעברים - כיצד הגעתי לאן שהגעתי?

נולדתי בשנת 1929, מושבה עתלית, חייתי שם עם משפחתי עד גיל ארבע עשרה.
 
בית הספר היסודי  למדו בתקופה ההיא עד כיתה ח' ולכן למדתי ביסודי בעתלית. שיטת הלימוד הייתה מאוד מיוחדת. מכיוון שהיינו מעט ילדים , באותו החדר למדו שלוש כיתות :כיתה ב' וג' וו'. המורה הייתה מלמדת כל פעם כיתה אחרת ובזמן שהיא לימדה היא נתנה לשאר התלמידים מהכיתות האחרות עבודה עצמית. את החגים חגגנו בעיקר בבית הספר, לא היה נהוג לחגוג את החגים עם ההורים בבית. בחנוכה הכנו הצגה ושרנו שירים. אני השתתפתי בהצגה. 
 
מעתלית עברתי לבד ללא משפחתי לחיות בקיבוץ קריית ענבים בדרך לירושלים. לא היה שם בית ספר תיכון ולכן עזבתי ועברתי לגור אצל קרובים בתל אביב ולמדתי בבית ספר שהוא תיכון מקוצר. לצערי, למדתי רק שנה כי נאלצתי לעזוב את מקום מגוריי.
 
הכרתי אנשים בתנועת "הנוער העובד והלומד". שם התברר לי שיש קבוצה של נוער ישראלי והם הולכים לחברת נוער בקיבוץ עין חרוד, הצטרפתי אליהם. קבלת הפנים בעין חרוד הייתה מוזרה. כשהמדריכה שאלה את שמי אמרתי: עט-רה. היא ענתה לי בכעס "את לא קפה עט-רה את עטרה!"..
 
בעין חרוד עבדנו חצי יום ולמדנו חצי יום. אחרי שנתיים סיימנו את חברת הנוער והתגייסנו לפלמ"ח. בשנת 1946 אני שירתתי בקיבוץ בית הערבה. הייתי שם חצי שנה ואחר כך עברתי למחלקת פלמ"ח רגילה.
 
המשפחה שלי נשארה בעתלית. אחרי מספר חודשים אמא שלי עזבה את עתלית. בתחילה היא גרה אצל הילדים הגדולים שלה. אחר כך בנו בתים לחיילים משוחררים מהבריגדה אחרי מלחמת העולם השנייה. אחי היה רווק והוא קיבל דירה בשכונת יד- אליהו בתל אביב. אמא שלי גרה איתו וזה היה הבית שלי.
 
בפלמ"ח היינו צריכים לפי החוזה לעבוד שבועיים ולהתאמן שבועיים. אבל אז פרצה מלחמת העצמאות מאותו יום כבר לא עבדנו במשק. לנו הבנות היה תפקיד להכין את הנשק ליציאות של הגברים בלילה למארבים. הוצאנו את הנשק הזה מהסליקים. הסליקים היו מחסנים חפורים ששם הסתירו את הנשק. המנדט הבריטי לא אישר ליישוב היהודי להחזיק בנשק ללא אישור. הנשק היה מרוח בשמן מכונות ואנו הבנות ישבנו וניקינו אותו. בלילה ארזנו את כל כלי הנשק ומסרנו אותו ליישובי הסביבה (נווה אילן, מעלה החמישה וקריית ענבים).
 
כעבור  שבועיים קרא לי מפקד הפלוגה ונתן לי הוראה להפסיק לנקות. קבלתי תפקיד אחר. כעת הלכתי עם המפקד לכל מקום כשאני מסתירה על גופי שני רימונים מלחמתיים, על בטני הייתה חגורה ובתוכה הוסתר אקדח ושתי מחסניות רזרביות.
 
האנגלים לא העזו לחפש נשק על גופה של אישה. את הנשק הסתרתי למקרה שתהיה לנו התקלות עם ערבים או עם שוטרים בריטיים. המפקדה שלנו הייתה בירושלים במבנה של המוסדות הלאומיים.

מילון

הנוער העובד והלומד
תנועת נוער שיסודותיה בתנועת הנוער העובד, שהוקמה ב-1924 בארץ ישראל על ידי בני נוער עובדים שהתאגדו על מנת להגן על עבודתם וזכויותיהם. "הנוער העובד" התמזגה בשנת 1959 עם התנועה המאוחדת ליצירת "הנוער העובד והלומד" (חברי תנועות אלו היוו, בתקופה שלפני קום מדינת ישראל, כמחצית מחברי ההכשרות המגויסות לפלמ"ח). התנועה מהווה היום את מעגל החיים הצעיר של תנועת דרור ישראל.

ציטוטים

”את לא קפה עט-רה את עטרה“

”לנו בנות הפלמ"ח, היה תפקיד להכין את הנשק ליציאות של הגברים בלילה למארבים“

הקשר הרב דורי