מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אשת חינוך, ממשיכת דרכה של אמי

אורי וסבתא רבה יפה
יפה ברקע התמונה מהיום בו עלתה ארצה
המאמץ לדעת עברית

במסגרת מיזם "הקשר הישראלי", לכבוד 70 שנה למדינה, גמלה בנו ההחלטה שהדרך הטובה ביותר להציג את החיבור הישראלי של סבתא רבתא יפה שעולי היא למזג שתי תמונות יחדיו: צילום עכשווי של סבתא על רקע התמונה ביום בו עלתה ארצה.

יפה: משמעות התמונה נמצאת בשבילי בעיניהם של הוריי עליהם השלום. הייתי רוצה שהוריי יראו את פרי המאמץ שלהם, מילדה ביומה הראשון בארץ למי שאני היום: אשת חינוך, ממשיכת דרכה של אמי.

קשיי קליטה

כשהגעתי ארצה בגיל 11 שיבצו אותי לכיתה ה' בביה"ס "גורדון". בתקופה זו הבריטים עדיין היו בארץ. המורה מאיר התעקש לדבר איתי דווקא ברוסית. הילדים בכיתה צחקו. אז החלטתי, שאני לא נכנעת. ידעתי לשיר מאוד יפה שירים ברוסית, באותה תקופה היו אלה שירי תנועות הנוער. הילדים חשבו שברוסיה תרגמו את השירים מעברית לרוסית… הם רק לא ידעו שזה היה ההפך.

אז עשינו הסכם: כל יום כל הכיתה מלווה אותי הביתה ואני שרה את השירים ברוסית. במשך הזמן הילדים למדו לכבד אותי ואני הרגשתי שייכת. נוצרה בינינו חברות אמתית. באותה תקופה כבר דיברתי עברית מצוינת והמורה מאיר אמר "כמה חבל עכשיו לא אוכל לתרגל את הרוסית שלי".

בעקבות התעקשותי ללמוד את השפה העברית אמי הלכה לעבוד ככובסת בגני ילדים בקריית חיים כדי שאוכל ללמוד עברית אצל מורה פרטי וזאת למרות שהמצב בבית היה קשה – בקושי היינו מתקיימים, בקושי היה מה לאכול בבית. אבל התעקשנו להיקלט בכל מחיר כי ידענו שאין לנו ארץ אחרת וחייבים ללמוד את השפה.

אמי, ממורה נערצת לנוער עבריין, הפכה לכובסת, ואבי ממנהל חשבונות ראשי הפך לפועל בניין, באהבה רבה, כל זאת כדי שבתם תלמד עברית בארץ היקרה שלנו!

 

הצלת יהדות הגולה

דודי – שייקה דן (טרכטנברג)

בתקופת מלחמת העולם השנייה נשלחה קבוצה של צנחנים לאירופה, שהייתה כבושה בידי הגרמנים, כדי להציל יהודים ולהבריח אותם לארץ ישראל. באותה תקופה האנגלים עדיין שלטו בארץ, שנקראה פלשתינה. בין הצנחנים היה גם אח של אבי – שייקה דן (טרכטנברג). דודי יחד עם חבר צנחו ברומניה וקשרו קשר עם ראש הקהילה היהודית, שהיה אביו של שלמה ארצי. ואז התחיל מבצע הבריחה.

אני רוצה לספר שיש ספר בשם "צניחה עיוורת" שמספר את הסיפור של הדוד שלי וכל חבורת הצנחנים. את הספר כתב הסופר עמוס אטינגר.

תמונה 1
שייקה דן במדי צנחן בריטיים מאת לא ידוע – http://via.lib.harvard.edu/, שימוש חופשי, https://he.wikipedia.org/w/index.php?curid=1082518

הזוית האישית

יפה: התרגשתי לספר ולהעביר על הכתב את תולדותיי.

אורי: התרגשתי ללמוד על השורשים שלי, של הסבתא האמיצה שלי.

קרינה: אותי אמצו למשפחה במסגרת המפגש הרב דורי מאחר שיפה מדברת רוסית. כעולה חדשה נהניתי ללמוד על הקשיים שסבתא יפה עברה כשעלתה לארץ. גם לה היה קשה ללמוד את השפה העברית. בנוסף זו הייתה דרכי המיוחדת ללמוד את השפה העברית.

מילון

עברית
השפה המדוברת בישראל

שייקה דן (טרכטנברג)
שייקה דן (15 בנובמבר 1909 - 2 במרץ 1994) היה מצנחני היישוב שנשלחו לארצות אירופה, הכבושות בחלקן על ידי הנאצים, ובחלקן בנות ברית של גרמניה הנאצית; דן היה מהפעילים המרכזיים של תנועת הבריחה, וממייסדי "נתיב".

ציטוטים

”אמי, ממורה הפכה לכובסת, ואבי ממנהל חשבונות ראשי הפך לפועל בניין, כדי שבתם תלמד עברית“

”אני רוצה לספר שיש ספר בשם "צניחה עיוורת" שמספר את סיפורו של דודי שייקה דן, וכל חבורת הצנחנים, שיצאו להציל את יהדות אירופה בשואה“

הקשר הרב דורי