מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ארצה עלינו – יום הולדת ראשון בארץ ישראל

שני וסבתא
סבתא וסבא בצעירותם
עלייתה של אסתר לישראל בשנת 1961

סבתא אסתר נולדה בשנת 1950, ברומניה בעיר בקאו. כשמלאו לה 11 היא עלתה עם משפחתה לארץ. השנה היא משתתפת איתי בתכנית הקשר הרב דורי ומספרת לי את סיפור עלייתם ארצה:

"בשנת 1961 יומיים לפני יום הולדתי ה-11 הגענו לארץ ישראל מרומניה עם תחנת ביניים בווינה. הגענו בטיסה, לנמל תעופה בישראל אחרי לילה ויום של סיוטים. ישנו בחדר ההמתנה הגדול בשדה התעופה באותו הלילה. למחרת שלחו אותנו במונית לירושלים ונתנו לנו שם צריף מאסבסט עם חלון קטן. בצריף היו מיטות מברזל עם מזרון מקש. הצריף היה מוקף בקוצים מעל הגובה שלי והודיעו לנו: "זה ביתכם החדש"

מתוך ייאוש ועייפות התחלנו אני וההורים שלי לבכות מתהייה "לאן הגענו?" , "מה אנחנו עושים פה?", ו"איך מגיעים למשפחה בחיפה?". היינו בודדים, בלי שפה ועם מעט כסף שקיבלנו. עזבנו מיד את הצריף ועלינו לאוטובוס לכיוון תחנת הרכבת של ירושלים ומשם נסענו לכיוון חיפה. משם עלינו למונית עם הכתובת של סבתא וסבא בארץ שהייתה לנו. אחרי "טיול" בכל  העיר חיפה והתפעלות מהאורות והחנויות, הגענו סוף סוף לביתם של סבתא וסבא שלי ! שהיו גרים ברחוב על מדרגות (מדרגות עגלון).

הפתענו אותם מאוד, אחרי חיבוקים ונשיקות רבות סבא שלי ירד כ-50 מדרגות בשביל לחפש טלפון ציבורי כדי להודיע לשאר בני המשפחה לבוא לראות אותנו ולבשר להם את החדשות הטובות שסוף סוף הגענו לישראל.

בשעות הלילה המאוחרות ההורים נשארו לישון אצל סבתא וסבא ואותי לקחו לדודה לישון בלילה. זה היה הלילה הראשון שלי שישנתי בחיפה. למחרת לקראת היום הולדת שלי, קנתה לי דודה שלי, נעלי לק וגרביים לבנות עם דנטל וכך התחילו החיים שלנו בארץ ישראל.

 שני וסבתא אסתר בתכנית הקשר הרב דורי

%d7%a9%d7%a0%d7%99-%d7%95%d7%a1%d7%91%d7%aa%d7%90

הזוית האישית

אסתר מספר על יום ההולדת הראשון שלה בארץ ישראל: "דודה שלי, קנתה לי נעלי לק וגרביים לבנות עם דנטל…"

מילון

גרביים עם דנטל
גרביים עם קישוט תחרה

ציטוטים

”לאן הגענו? מה אנו עושים פה?“

הקשר הרב דורי