מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אריה ורדי עלה מאורוגוואי לישראל

צילום משפחתי
אריק בבר המצווה עם הוריו
הגדת עליות - סיפור עלייתו של אריק ורדי

אריק ורדי (אנריקה הכסינבורד אסטמן) נולד במונטֵווידֵיאו (Montevideo) שבאורוגוואי בשנת 1953 ועלה לארץ בשנת 1975, בגיל 22, עם חברתו, לימים אשתו, אדית ורדי. מגיל צעיר היה חבר בתנועת נוער ולאחר מכן שימש מזכיר התנועה ומזכיר הפדרציה של "הנוער העובד והלומד" במחלקת העלייה של הסוכנות היהודית.

עוד לפני שעלה, בשנת 1970, הגיע אריק לארץ עם קבוצת חברים כמתנדב וכבר אז החליט לחזור לארץ כעולה. לאריק ולאדית ארבעה ילדים ושלושה נכדים. הקמת משפחה הייתה בעבורו סגירת מעגל, מכיוון שכל משפחתו של אביו נספתה בשואה, והוא המשיך את דרכה. בין השנים 1962 ל-1980 עלו לארץ כמעט כל בני משפחתו המורחבת. בשנות השמונים והתשעים היה אריק פעיל בקרב עולי דרום אמריקה בסניף אשדוד, ואדית אשתו היא מתנדבת פעילה בתנועת של"מ באשדוד. ארבעת ילדיהם מדברים ספרדית ונהנים מאוכל דרום אמריקאי. את חג הפסח נוהגת המשפחה המורחבת לחגוג עם מאכלים מסורתיים של תרבות פולין ועם יין מיוחד, שהסבא היה מכין בכל שנה.

קהילת יהודי אורוגוואי התרחבה בתחילת שנות העשרים של המאה הקודמת בעקבות הגירה של יהודים פליטים ממרכז אירופה אחרי שתי מלחמות העולם. בשנות השבעים חלה ירידה במספר היהודים שם בעקבות עלייה לישראל, הגירה למדינות אחרות והתבוללות. הקהילה סיפקה מסגרות ללימוד עברית לצד תוכניות לימודים הכוללות היסטוריה וידע עם. בשנות השישים יצא לאור העיתון היידי "היינט" ובו המדור הראשון בשפה העברית.

כיום הקהילה כוללת חמישה-עשר אלף איש, ורובם מתגוררים במונטווידיאו. קהילה זו נחשבת אחת הקהילות הציוניות ביותר בעולם, דבר שמתבטא בשיעור עלייה גבוה ובחברותם של רוב בני הנוער בתנועות הנוער ובתוכניות שונות של הסוכנות היהודית כמו "תגלית" ו"מסע". הקהילה מציינת את יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, את יום השואה והגבורה ואת יום העצמאות.

הקהילה מגובשת, אין בה הבדל בין הזרמים השונים, והיא התברכה בפעילות ענפה של תנועות נוער ציוניות, שהביאו לעלייה גדולה ואיכותית ממניעים אידיאולוגיים. עולי אורוגוואי בישראל נפגשים כל שנה בפארק במרכז הארץ ומוזמנים לשגרירות אורוגוואי לטקס יום העצמאות של המדינה.

הזוית האישית

סיפור זה תועד במסגרת מיזם "הגדת העליות" 2019 ביוזמת החברה למתנ"סים בשיתוף תנועת של"מ, המשרד לשוויון חברתי, תכנית הקשר הרב דורי ובית התפוצות

מילון

יהדות אורוגוואי
יהדות אורוגוואי היא אחת מקהילות היהודים בדרום אמריקה ומקום מושבה הוא באזור אורוגוואי של היום.... היישוב היהודי באורוגוואי מחולק לארבע קהילות: "קהילה" (אשכנזים), ספרדים, הונגרים ו-NCI (גרמנים, קונסרבטיבים). קיים גוף נוסף, "יבנה", להם יש רב נפרד ובית כנסת נפרד אך הם אינם נחשבים באופן רשמי לקהילה כיוון שאין להם בית קברות. ויקיפדיה

ציטוטים

”ז“

הקשר הרב דורי