מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ארוחת ליל סדר בוכרי

סבתא חיה ונכדי האהוב
סדר פסח משפחתי
בסיפור זה אני אספר על ליל סדר פסח בוכרי

ליל סדר בוכרי

לפני ערב ליל הסדר אחר הצהריים מתחילים בהכנות לארוחת החג. סידור השולחן על פי כללי הטקס. מפות בוכריות ססגוניות בשלל צבעים פרוסות על השולחן, שבדרך כלל הוא ל-20 איש. כיסאות מסביב לשולחן, כל אחד והמקום שלו. על השולחן כלי אוכל בוכרים מעוטרים בציורים סיניים צבעוניים, כוסות זכוכית מאוירות בכל מיני צבעים, צלחת סדר מסורתית.

בצד ליד השולחן בגדים בוכרים. לנשים שמלות ארוכות עם שרוולים רחבים בשלל צבעים, הגברים עם שמלות (חלוקים) צבעוניות מעוטרות בחוטי זהב (קראו לזה ג'ומעה) ולכולם כובע בוכרי עשוי מקטיפה צבעונית (קראו לזה קלפוש). כל אלה לובשים מסביב לארוחה בליל הסדר.

המנות מסורתיות וחגיגיות ביותר: מנה ראשונה דגים מטוגנים טבולים בשום וכוסברה ודגים ברוטב סלסה עם שום ופלפל צ'יפקה מוחמץ. מנת ביניים מרק אורוטפטודה (מרק עם רסק עגבניות, בצל וחתיכות בשר קטנות). מנה עיקרית אושפלאו או קוברורן (צלי בשר עם תפוח אדמה), אפונה ברוטב עגבניות ועוד, סלטים ולקינוח סלט פירות ואגסים מאודים בדבש ושוקולד.

 ליל הסדר במשפחתנו

תמונה 1

מספרים את ההגדה, שרים שירי פסח ומצב הרוח עד השמיים. יש לנו מנהגים מיוחדים: כששרים מתוך ההגדה את  'דיינו' מכים בבצל ירוק את מי שיושב לידך כל פעם שאומרים 'דיינו'. בשירים 'בצאת ישראל ממצרים', 'כי לו נאה כי לו יאה' ו'חד גדיא' להם שני לחנים. חזרה מרובה בשירה על 'קדש ורחץ' לפני כל ברכה. יש אמירות וברכות בהגדה שחוזרים עליהן פעמים רבות בהדגשה.

הזוית האישית

סבתא חיה מספרת לנכדה עילם יוסף את מנהגי חג הפסח במשפחה.

מילון

שמלות (ג'ומעה)
חלוקים בוכרים

ציטוטים

”יש חשיבות לשמר את המסורת והמנהגים לדורות הבאים “

הקשר הרב דורי