מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ארבע פעמים תאומים

סבתא ואני במפגש של הקשר הרב דורי
סבתא בצעירותה
ספור עלייתה והריונותיה של סבתא רבא

סבתא רבתא רבקה אברהם התחתנה עם סבא רבא שלי שלמה. סבתא נכנסה להריון בדרך לחשד העיר שבה המתינו להם אנשי העלייה, היא הפילה את זוג התאומים שהיה לה בבטן.

בשנת 1948 סבתא רבקה וסבא שלמה עלו לארץ והיא נכנסה להריון, ושם עברה הפלה, ב- 1950 הם עברו למושב ביטחה שבנגב, ושוב סבתא רבקה הייתה בהריון עם זוג תאומים שלישי, היא נסעה לבית חולים בבאר שבע, הלידה הייתה תקינה אך למחרת אמרו לה שהתינוקות בן ובת מתו. בתמימותם הרבה ובאמונה באלוהים ובבני אדם קיבלו את רוע הגזרה וחזרו הביתה.

ב-1951812 נולדו לסבתא רבקה זוג תאומים רביעי, הפעם סבא שלמה לא הסכים לקחת את סבתא רבתא שלי לבית החולים והזעיק את השכנות שיילדו את סבתא רבקה בבית, וכך נולדה סבתא שלי מיקי והתאום שלה דוד. הם היו זוג התאומים הראשון במושב ביטחה.

תמונה 1

 סבתא שלי מיקי והתאום שלה, דוד בני שבועיים וסבתא רבתא רבקה וסבא רבא שלמה

 

סיפורו של חפץ

במשפחתה של סבתא שלי מיקי עוברת שרשרת שנקראת בתימנית "לזאם". סבתא סאלם נתנה לבתה זוהרה את "הלזאם", זוהרה נתנה את השרשרת לבתה מרים, מרים נתנה לבתה רבקה שהיא סבתא רבתא שלי את השרשרת וסבתא רבקה נתנה לסבתי מיקי. סבתי מיקי נתנה לדודה שלי אורטל, (סאלם ז"ל, זוהרה ז"ל, מרים ז"ל, רבקה, מיקי, אורטל).

תמונה 2

סיפורו של חפץ שני

כשסבא שלמה ביקש לשאת את סבתא רבקה לאשה, היה נהוג בתימן לשלם "מוהר". "מוהר" זהו תשלום עבור הכלה, היה נהוג לתלות את מטבועות "המוהר" על צוואר הכלה כשרשרת כדי להראות לכולם ששולם עבורה "מוהר".

כשסבא שלמה התחתן עם סבתא רבקה הוא שילם עבורה 10 מטבעות של "קארש" שזה "המוהר".

תמונה 3

הזוית האישית

מאוד נהניתי מהמפגשים עם סבתא. למדתי המון עליה ועל תלאות המשפחה

מילון

לזאם
שרשרת

ציטוטים

”בתמימותם הרבה ובאמונה באלוהים ובבני אדם, קיבלו את רוע הגזרה וחזרו הביתה.“

הקשר הרב דורי