מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אסיר ציון מלקו יצחק

מלקו והתלמידות
יצחק מציג את תמונות מאתיופיה
גם לאחר שנכלא ושוחרר מהכלא המשיך בפעילותו הציונית

אנחנו התלמידות רונה בורוכוב, בת חן רסקאי, רינה רסקאי משתתפות בפרויקט אברה, העוסק בתיעוד סיפוריהם של אסירי ציון מאתיופיה. במפגשי הקשר שלנו עם מלקו יצחק, שמעו את סיפורו ותעדנו את סיפורו המרגש. יצחק מלכו עזר לעשרות רבות של יהודים לעלות מאתיופיה לישראל, במהלך פעילותו הוא נכלא וישב בכלא

מלקו יצחק מספר:

"נולדתי באזור גונדר, בכפר ששמו ארמצ'הו, טקלדיה – שם גדלתי. כל השנים החלום שלנו היה להגיע לישראל. מאז שאני ילד קטן אני זוכר זאת, היה לנו אפילו שיר תפילה על החלום להגיע לישראל. אחי אברהם היגיע לביתנו בכפר ארמצ'הו וסיפר לי הכל. הוא סיפר לי הכל מא' ועד ת'. כיצד כולם מתארגנים ויוצאים שיירות בדרך לסודן. הוא הציע לי להצטרף אליהם למסע וגם לעזור לשאר העולים היהודיים. באותו זמן, היו פעילים רבים כבר בכלא והיו זקוקים לעוד עזרת פעילים, כך הצטרפתי והתחלתי את פעילותי…"

יצחק מספר על יום המעצר

"הם קבלו כנראה מידע, הם היגיעו לבית שלי. השוטרים נכנסו לבית והפכו הכל, את כל הארונות והחפצים, פיזרו הכל. הם חיפשו מכתבים או מסמכים ולא מצאו כלום. שעתיים נמשך החיפוש בבית כשאני בחוץ ושוטר שומר עלי… בסוף עצרו אותי ואת הבן דוד שלי, בריהון. לקחו אותנו ישר לטדה… אני זוכר שהשוטר אמר להם שם: "הנה היגיע הגנב של ארמצ'הו, שבא לגנוב יהודים 'פלשה' לישראל, הבאתי לכם אותו".

התלמידות: רונה בורוכוב, בת חן רסקאי, רינה רסקאי עם אסיר ציון יצחק

תמונה 1

 

יצחק סיפר לנו על תקופת המעצר, על החקירות והעינויים, אותם הם עברו בכלא. יצחק מראה לתלמידים את ספר תיעוד סיפורי. כשהשתחרר לא הצליח בכלל ללכת, לקח זמן שגופו נרפא, אך הוא שב מיד והמשיך בפעילותו להעלאת יהודים. יצחק מספר שהוא היה בקשר עם עובד הסוכנות בשם זמנה בהרן, שהיה באדיס אבבה. בהרן היה פעיל מאוד משמעותי ולקח חלק חשוב במבצע שלמה. חצי שנה לאחר שחרורו מהכלא הוא מקבל מכתב מבהרן זמנה וחוזר שוב לפעילות, בהובלת קבוצות של עשרות ילדים ומשפחות עד לסודן ומסדר להם תעודות מעבר. בסופו של דבר הגיעו גם יצחק ובני משפחתו לישראל. על היום בו היגיע מספר יצחק בהתרגשות:

"הגעתי לארץ עם אשתי וששה ילדים בתאריך 3.3.1993, זוכר את היום. הגענו לשדה התעופה בן גוריון בבוקר, כל המשפחה שלי, אחי, אמא שלי, כולם חיכו לנו בחוץ. מרוב התרגשות, זרקתי את כל הדברים שהיו לי בידיים ורצתי אליהם לנשק אותם…".

יצחק מלקו הראה לנו את אלבומי התמונות וסיפר את זיכרונותיו מאתיופיה. הוא הציג בפנינו את הספר "חלום בין סורגים", סיפורם של אסירי ציון מאתיופיה, שכתבו וערכו ברוך מאירי ורחמים אלעזר.

תמונה 2

לסיפורו המלא של אסיר ציון מלקו יצחק בסרט המצורף

סיפורו של אסיר ציון יוצא אתיופיה מלקו יצחק בהפקת חניכי פרויקט 'אברה' של עמותת עצו"מ, באר שבע 2012: תכנית חברתית המפגישה אסירי ציון ופעילי עלייה יוצאי אתיופיה עם בני נוער במטרה לשפוך אור על תולדות עלייתם ארצה. התוכנית מאפשרת לאסירי ציון לספר את סיפורם ומעניקה לנוער את הזכות ליטול חלק בהפקת סרטים אודות פעילותם. בימוי ועריכה: דוד גברו.

הזוית האישית

רונה בורוכוב, בת חן רסקאי, רינה רסקאי: אנחנו מפרויקט אברה, העוסק בתיעוד סיפוריהם של אסירי ציון מאתיופיה. תעדנו את סיפורו המרגש של יצחק מלקו.

יצחק מלקו: המסר שלי לדור הצעיר, הכי חשוב תמשיכו ללמוד. יש פתגם באמהרית: "תמרת אדמה היגדוואום" שפירושו: ללימודים אין גבול.

מילון

מבצע שלמה
מבצע "שלמה" (י"ב סיוון התשנ"א, 24-25 במאי 1991) היה מבצע רכבת אווירית לפינוי המלא של יהודי ביתא ישראל שהתרכזו בעיר אדיס אבבה. במשך 36 שעות 18 מטוסי C-130 הרקולס, מטוסי בואינג 707 של חיל האוויר הישראלי מטייסת 120 (שנקראה אז "הבינלאומית") וכן 23 מטוסי בואינג של חברת אל על ומטוס אחד של חברת התעופה האתיופית אתיופיאן איירליינס פינו 14,310 יהודים. המבצע נקרא על שם שלמה המלך, אשר על פי המסופר בתנ"ך, פגש את מלכת שבא (ספר מלכים א', פרק י').

ציטוטים

”באמהרית "תמרת אדמה היגדוואום" - ללימודים אין גבול!“

הקשר הרב דורי