מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אני וסבתי טניה

סבתא טניה בבית ספר היובל
סבתא טניה בילדותה עם אחותה
עד גיל שלוש סבתא שלי הייתה צמודה אליי

סבתא טניה מספרת לנכדתה:

"נולדתי בשנת 1947 אחרי המלחמה. בשנים ההן היה מאוד קשה, לא ידענו מה לאכול, אפילו אמי הלכה לחנות שנתנו בה דייסה על כרטיסים, כל האוכל שהיו נותנים שם היה על כרטיסים. אחרי המלחמה אבי חתם קבע ואמי עבדה כמורה למתמטיקה."

סבתא טניה בילדותה: 

תמונה 1

הילדות של סבתי

בשנת 1947 נולדה סבתי באודסה שבאוקראינה. בשנים הראשונות של חייה הייתה תקופה נורא קשה, זה היה לאחר מלחמת העולם השנייה.

לא היה אוכל, לא היה אור, לא היה חימום, אבל כדי לשרוד הם מצאו הרבה דרכים מקוריות. השתמשו בעצי הסקה המשמשים כחומר דלק, לחימום ולבישול, הביאו מנורת נפט שיהיה קצת אור בבית וחיו בצפיפות ובאושר.

הנכדה מספרת:

בשנת 2005 בחודש מרץ נולדתי למשפחת גולדנברג. לאחר 3 חודשים הגיעה סבתי טניה לארץ. היא עלתה מאוקראינה. עד גיל 3 סבתא שלי הייתה צמודה אליי, האכילה אותי, טיילה איתי ולימדה אותי לדבר. בגיל 3 הלכתי לגן בפעם הראשונה. בביתי דוברים רוסית, אז כשנכנסתי לגן לא הבנתי מילה. השפה הייתה חדשה עבורי. בארץ כמו כל הורה גם ההורים שלי עובדים מהבוקר עד הערב, והכל בשבילנו, לעזור לנו להשכיל ולתת לנו הרגשה שכלום לא חסר לנו.

 תמונה 2

סבתא טניה 

אני וסבתא כל בוקר היינו מגיעות לגן ומנסות לתקשר עם הגננות והילדים בגן. זה התחיל מ"בוקר טוב", "תודה", "בבקשה", ונמשך בשיחות רציניות על כל מיני נושאים. מהבית למדתי להיות חברותית, סובלנית, סבלנית ויצירתית התפתחתי לאט לאט והכי חשוב – הייתי אני!

בגן בכל יום למדתי משהו חדש וכשחזרתי הביתה רציתי ללמד את סבתא שלי כל מה שלימדו אותי, לעזור לה להרגיש יותר שייכת. עם הזמן כשעברתי ליסודי והעניינים התחילו להיות יותר רציניים, סבתא שלי תמיד הייתה שם בשבילי. היינו מכינות אוכל ביחד, משחקות ביחד ופשוט מעבירות את הזמן עד שההורים שלי היו חוזרים והייתי מספרת להם מה למדתי באותו היום.

משרד החינוך הוסיף השנה למערכת הלימודים שלנו תכנית שנקראת "הקשר הרב דורי" וכמובן שלקחתי איתי את סבתא שלי, ללמד אותה קצת מחשבים. היום היא מתפקדת מצוין, מכינה מצגות בבית, נכנסת לאתרי אינטרנט ומוציא מידע חשוב, משחקת במשחקים ואפילו עוזרת לי לפעמים להכין מצגות לימי הולדת של המשפחה. המפגשים עזרו לנו מאוד להתחבר יותר, ללמוד דברים חדשים וליהנות מכל רגע.

העשרה

אוקראינה: אוקראינה (באוקראינית: ???????) היא מדינה במזרח אירופה. היא גובלת בים השחור בדרום, ברוסיה במזרח ובצפון-מזרח, בבלארוס בצפון, בפולין בצפון-מערב, בסלובקיה ובהונגריה במערב, וברומניה ובמולדובה בדרום-מערב.

יהדות אוקראינה: יהדות אוקראינה היא קהילה יהודית גדולה במזרח אירופה, באזור אוקראינה של היום. ישנם 250,000 יהודים החיים באוקראינה נכון לשנת 2013.

נציגים בולטים של יהדות אוקראינה: הבעל שם טוב, רבי נחמן מברסלב, שלום עליכם, אחד העם, זאב ז'בוטינסקי, יוסף טרומפלדור, גולדה מאיר, אפרים קציר ולוי אשכול.

יהודי אוקראינה סבלו מפוגרומים ואנטישמיות גואה שהגיעה לשיאה במהלך מלחמת העולם השנייה, במהלכה קהילות יהודיות רבות נרצחו והושמדו.

תשע"ה 2015

מילון

אוקראינה
אוקראינה (באוקראינית: ???????) היא מדינה במזרח אירופה. היא גובלת בים השחור בדרום, ברוסיה במזרח ובצפון-מזרח, בבלארוס בצפון, בפולין בצפון-מערב, בסלובקיה ובהונגריה במערב, וברומניה ובמולדובה בדרום-מערב.

יהדות אוקראינה
יהדות אוקראינה היא קהילה יהודית גדולה במזרח אירופה, באזור אוקראינה של היום. ישנם 250,000 יהודים החיים באוקראינה נכון לשנת 2013. נציגים בולטים של יהדות אוקראינה: הבעל שם טוב, רבי נחמן מברסלב, שלום עליכם, אחד העם, זאב ז'בוטינסקי, יוסף טרומפלדור, גולדה מאיר, אפרים קציר ולוי אשכול. יהודי אוקראינה סבלו מפוגרומים ואנטישמיות גואה שהגיעה לשיאה במהלך מלחמת העולם השנייה, במהלכה קהילות יהודיות רבות נרצחו והושמדו.

ציטוטים

”סבתא מתפקדת היום מצוין, על המחשב מכינה מצגות, נכנסת לאתרי אינטרנט, משחקת במשחקים “

הקשר הרב דורי