מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אני ומלחמת ששת הימים

אני ונכדתי במהלך התכנית
בעלי מוטי במלחמת ששת הימים
הפציעה של בעלי וההתמודדות המשפחתית שלנו

שמי שושנה מילניצקי, נולדתי ברוסיה ועליתי בשנת 1950 ארצה. אני אימא לשלושה ילדים, סבתא ל-12 נכדים. עבדתי בחנות סיגריות (עזרתי לבעלי) וכיום אני גרה בחולון, נשואה למוטי מילניצקי.

כשעליתי עם הוריי ארצה גרנו במעברה בתל אביב בערך שנתיים. גרנו בצריפים, לא ידענו מילה בעברית. רוב הילדים למדו בכיתה אחת ורוב החומר שלמדנו היה בעברית כדי לאחד בין כל הילדים, היות ורוב הילדים באו מארצות מסביב לגלובוס (מפולין, מצרים, עירק ותימן) ודיברו בשפות שונות.

בעלי מוטי עלה מפולין בשנת 1950 ובעת השירות הצבאי הכרתי אותו במהלך נסיעה באוטובוס, נישאנו בשנת 1959. להורים של בעלי הייתה חנות נעליים בנווה שאנן, בעלי ואני פתחנו יחד חנות נוספת משלנו גם כן בנווה שאנן.

בשנת 1967 בתאריך ה-15.5 גוייס בעלי למילואים כהכנה למלחמה שעמדה בפתח. בתאריך 5.6 פרצה מלחמת ששת הימים ואני נשארתי בביתנו שבחולון עם שני ילדים (ילד בן 7, הילדה בת 4.5). מוטי שירת בשריון ונשלח יחד עם היחידה שלו לגבול הדרומי של ישראל ומצרים. ביום השלישי של המלחמה בעלי נפצע קשה כאשר כדור פגע בו בריאה. זאת הייתה תקופה מטלטלת וקשה לכולנו, הוא הועבר לבית חולים "בלינסון" שבפתח תקווה. כשהודיעו לי על הפציעה החיים "התהפכו" עבור שתי המשפחות שלנו (משפחת מילניצקי ומשפחת גרינבוים). ההורים שלי וההורים של בעלי עזרו בגידול הילדים ואני נאלצתי לדאוג לבעלי הפצוע ולעסק המשפחתי. אחרי ניתוח מסובך ושיקום קשה שנמשך כחצי שנה, המצב הנפשי והגופני של מוטי בעלי היה מסובך ונשקפה סכנה לחייו. נאלצנו להיות ליד מיטתו יום ולילה, ובית החולים נראה כמו מחנה צבאי של פצועים. המון מתנדבים ומתנדבות עזרו לנו כי היינו צעירים.

הילדים שלנו היו בבית וההורים המבוגרים שלנו גם הם היו זקוקים לטיפול שלי, לכן היה לי מאוד קשה להתנהל בין שני הקצוות של החיים. אחרי חצי שנה מוטי חזר מהשיקום וניסינו לחזור לשגרה. חזרנו לעבוד ומה שעזר הכי הרבה להתגבר היה לידתו של בני הצעיר (אורן, אבא של נטע נכדתי, איתה אני בתכנית הקשר הרב דורי). ראינו שיש תקווה ויש המשך לחיים.

מוטי ניהל את העסק עד לפני שנתיים, כעת שנינו בפנסיה ונהנים מגידול הנכדים.

הזוית האישית

סבתא שושנה: המסר לחיים הוא שגם אם עוברים תקופות קשות, צריך לזכור שתמיד אפשר להתגבר ולהמשיך לחיות בעזרת התמיכה של המשפחה והרצון. לא לוותר, להמשיך לחיות כרגיל.

הנכדה נטע: למדתי המון על סבתא שלי וסבא שלי ועל תקופת מלחמת ששת הימים. למדתי שצריך להיות אופטימיים ושהכול יכול להיגמר בטוב אם מאמינים בכך.

מילון

מלחמת ששת הימים
מלחמה שנערכה מבוקר 5 ביוני עד ליל 10 ביוני 1967, בין ישראל לבין מצרים, ירדן וסוריה, שנעזרו במדינות ערביות נוספות: עיראק, לבנון, ערב הסעודית, לוב, סודאן, תוניסיה, מרוקו ואלג'יריה. המלחמה החלה במכה מקדימה ישראלית במבצע מוקד על חיל האוויר המצרי, לאחר תקופת ההמתנה המתוחה, שבה נעשו ניסיונות להימנע ממלחמה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”צריך לזכור שתמיד אפשר להתגבר על תקופות קשות בעזרת התמיכה של המשפחה“

הקשר הרב דורי