מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אני בארץ… טוב בארץ!

ווילי ואביב יוצרים
ווילי ואביב לומדים ומקשיבים
סירבתי להשתחרר מהצבא

קוראים לי ווילי

אני הסבא של אביב ועוד חמש נכדות

אני עליתי מרומניה לפני 55 שנה, כאשר הייתי בן 20, ישר לירושלים.

אני עליתי עם הורי ואחי שקטן ממני בשבע שנים, וגם עם דודי ומשפחתו.

לפני שאספר על כיצד נקלטתי בארץ, ברצוני לספר על משפחתי…

כשפרצה מלחמת העולם השנייה הייתי תינוק והיו לי סבא וסבתא מצד האימא ומצד האבא. הסבא וסבתא מצד האימא לא הכרתי אותם כי הם נעלמו עם תחילת המלחמה, ועד היום לא ידוע גורלם. מצד האבא היו לי סבא וסבתא שגרו לידנו, ולהם היו שישה ילדים בוגרים – ארבעה בנים ושתי בנות – ולהם משפחות. אחת הדודות הייתה נשואה ולה ילד. עם כניסת הנאצים לעיר, אספו את היהודים ובחרו מספר אנשים והרגו אותם ברחוב. בין היהודים הללו היה דודי. שני דודים ושתי דודות וסבתא נשלחו למחנות ההשמדה, ואותנו עם הסבא לגטו. עם תום המלחמה, חזרו רק שני דודים. היתר נפטרו ממחלות.

כאשר שני הדודים הגיעו אלינו, הסבא שאל איפה הילד (של הדוד שנרצח) וענו לו שהרוסים לקחו אותו עם יתר היתומים. הסבא שלי מאוד כעס, ושלח אותם לחפש את הילד ולא לחזור בלעדיו. הם חיפשו אותו מספר חודשים והחזירו אותו הביתה.

ככה אצלנו במשפחה דואגים לכוווווווולם !!!

זוהי משפחתי

ולסיפור העלייה שלי…

לפנות בוקר בחודש מרץ 1959 אנייה עגנה בנמל חיפה.

לאחר כמה שעות של בלאגן, העלו אותנו על משאית ושלחו אותנו לירושלים, עיר גנים.

הגענו בלילה. חושך מצרים. הורידו אותנו על יד בניין בן שתי קומות.

הדירה הייתה קטנה – שני חדרים קטנים שירותים ומטבח. ללא דלתות פנים וללא ארונות, והחלונות היו ללא תריסים. קיבלנו ציוד מינימלי: 4 מיטות ברזל (מיטות סוכנות), שולחן 1, 2 כיסאות, 2 צלחות, 2מזלגות, 2כפות, 2 סכינים, 2 ספלים, סיר 1 וקופסת מצרכים. וכל זה היה עבור 4 אנשים. היינו אוכלים במשמרות.

אוטובוס היה פעמיים ביום – פעם בבוקר ופעם בצהריים – ואם היית, מפספס לא היית מגיע לעבודה. לאחר שבועיים, התחלתי לעבוד בעירייה אך לא ידעתי שום מילה בשפה העברית. כאשר כבר התחלתי להסתדר בעבודה, קיבלתי צו-גיוס.

לאחר חודשיים שהתגוררתי בארץ התגייסתי לצבא.

לאחר שבועיים רצו להחזיר אותי הביתה מהצבא למשך שנה, מכיוון שלא ידעתי לדבר, לקרוא או לכתוב כלום בשפה העברית. סירבתי. המשכתי בשירות הצבאי, וזו הייתה תקופה נהדרת. רכשתי המון חברים, והשתחררתי עם ידע מספיק בשפה ובתרבות, כדי להשתלב בחברה הישראלית.

בשנת 1963 הקמתי משפחה. גרתי בדרום, בעיר באר- שבע, עם משפחתי שהם שלושה ילדים אישה וכלב.

מילון

מיטת סוכנות
מיטה פשוטה מברזל עם קפיצים.

ציטוטים

”בצבא רכשתי המון חברים וידע בשפה ובתרבות, כדי להשתלב בחברה הישראלית.“

הקשר הרב דורי