מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אם תרצי, גלוש, אין זו אגדה

סבא בני והנכדה גל
סבא בני והנכדה גל- פורים
סיפור אמיתי ומדויק מהחיים, סופר על ידי סבא בני לנכדתו האהובה-גלוש

  אם תרצי, גלוש, אין זו אגדה ! 

המשפט בכותרת שייך במקור ברובו לבנימין זאב הרצל אולם, כפי שתביני גלוש בהמשך, המשפט מתאים גם לסיפור שלי כמו כפפה ליד. נולדתי בשנת 1939 ברומניה. בעת למודי בבית הספר היסודי בחו"ל וגם בארץ, הייתי תלמיד בינוני ללא יומרות. לא התאמצתי ולכן גם לא הצטיינתי. לא הייתה בי אמונה בכישורי לעשות דברים גדולים בחיים ולכן חשבתי אז שבבגרותי אחיה חיים בינוניים אולי אפורים ללא כישלונות אבל גם ללא הצלחות גדולות.
 
סיימתי את למודי בבית הספר היסודי ובחטיבת הביניים והייתי במשך כל השנים תלמיד בינוני וקיבלתי את הדין שאני יזמתי וכפיתי על עצמי להתנהל ללא כישלונות אבל גם ללא הצלחות גדולות. המשך ישיר מהאמור לעיל הוא שלא למדתי בבית ספר תיכון, לכן לא הייתה לי גם תעודת בגרות שכמובן מנע ממני כל לימודי המשך.
 
שרתתי בצבא, כמו כולם, ואחר כך התחלתי לעבוד כפועל יצור פשוט בבית חרושת ישאסבסט בנהריה. לאחר שמעסיקי החליטו שאני מוכשר שלחו אותי על חשבונם ללמוד לימודי טכנאות ייצור שמהם, לאחר שנתיים, סיימתי כתלמיד מצטיין. גם כאן ולמרות חוסר הבינוניות שגיליתי בי, טרם שיניתי דבר בהתנהלות חיי. המפנה חל בעבודה פשוטה שיזמתי לשפר תהליך ייצור כלשהו במפעל בו עבדתי. הממונה הישיר שלי התנגד שאבצע עבודה מסוימת זאת כי אמר שיש דברים חשובים יותר לעשות.                                                            
 
לגמרי במקרה המנהל הכללי של המפעל ביקש ליזום את אותה העבודה שהממונה שלי פסל ולכן בלת ברירה נתבקשתי לבצע את העבודה שרק ליפני שבועיים נפסלה. אכן ביצעתי את העבודה במשך כמה חודשים, הייתי מאוד גאה בהישגי ובתוצאה, הכתבתי את הפרטים ואת הסיכום למזכירה של המחלקה ויצאתי לחופש.             אכזבתי הייתה רבה ביותר כשחזרתי מהחופש וראיתי שאכן מכתב הסיכום יצא להנהלה אבל שמי לא היה מוזכר והמכתב נחתם על ידי הממונה הישיר שלי. הוא לקח לי את כל הזכויות ולא השאיר לי בנושא הזה דבר.
 
זה היה הדבר ששבר את גב הגמל! כאן החלטתי שמגיע לי יותר מהחיים, אני יכול יותר מזה, אני מוכן להתאמץ יותר אבל להיות בעל הסמכות ולהיות זה שחותם על המכתב ומסכם את הנושא. בשלב זה חל שנוי בחיי: הבנתי שכדי להצליח ולהגיע רחוק יותר צריך להתאמץ יותר ולקחת סיכונים כי אם לא לוקחים את שני הדברים האלה לא ניתן לקיים משאלות כדי לעשות סיפור ארוך לקצר, במשך התקופה הבא בחיי עשיתי את כל אותם הדברים שלא עשיתי בעבר,למדתי לתעודת בגרות, הלכתי לאוניברסיטה, סיימתי תואר ראשון וסיימתי גם תואר שני. כדי להשיג הישגים אלה היה עלי להתפטר מעבודתי, להיות מועסק בעבודה חלקית ולהקדיש את רוב זמני ללימודים ארוכים ומפרכים, לימודים שהיו לי קשים הרבה הרבה הרבה יותר מאשר אם הייתי עושה אותם בהיותי ילד בבית הספר, כמו כולם.                         
 
חשוב אולי להדגיש  שהתחלתי במהלך חשוב וגדול זה של לימודים כשהייתי כבר נשוי עם סבתא רותי ז"ל והיה לי כבר ילד, הדוד שלך, רונן. בשלב המאוחר יותר של חיי הגעתי להישגים רבים גם בתפקידים שמילאתי בעבודותי השונות. השיא היה כשהגעתי להיות סגן הנשיא של תשלובת "שטראוס" ואחר כך מנכ"ל חברת ההשקעות של קבוצת שטראוס. במקביל לעבודתי הייתי במשך עשרים שנה מרצה בכיר במוסד הטכניון (אוניברסיטה ללימודי הנדסה) בחיפה. המסקנה מכל התפנית והמהלך שציינתי הוא בהבנה שכל אחד מאיתנו ובכל זמן שהוא חייב להגיע להישגים ככל יכולתו. אסור בתכלית האיסור להגיע למסקנה שאני הגעתי בזמנו והיא שהסתפקות בבינוניות ובאפרוריות וללא הצבת מטרות להתקדמות בחיים היא לא נכונה ולא יכולה להביא להישגים.
 
מה שאני מנסה לומר לך, גלוש, הוא לא לוותר לעצמך אף פעם. לא להציב לעצמך מטרות נמוכות להשגה ולא להימנע מהשקעת מאמצים.
 
אני מכיר אותך טוב טוב ואני יודע שאת מסוגלת לדברים גדולים ובוודאי לא פחות ממני ולכן, גלוש, אנא!!!
 
תשע"ו, 2016

מילון

הצבת מטרות
להציב את המטרה שלי מול העיינים

ציטוטים

”מה שאני מנסה לומר לך גלוש, לא להציב לך מטרות נמוכות ולא להימנע מהשקעת מאמצים“

הקשר הרב דורי