מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

איש של חסד

עדי עם סבתא וסבא יהושע
יהושע שושן
סיפורו של יהושע שושן

סבא שלי, יהושוע שושן, נולד בשנת 1942 בעיר רבאט שבמדינת מרוקו.

סבי נולד חירש ואילם. בתקופות ילדותו, הוא גדל ולמד בעיר רבאט, עם חמשת אחיו והוריו. בשנת 1954 מצבם של היהודים במרוקו החמיר, מה שגרם לגברת קצב העלייה למדינת ישראל. סבי ומשפחתו החליטו לעלות ארצה באוניית מעפילים. כשהגיעו ארצה, הופנו לעיר מעלות שם סבי חווה את תקופת נעוריו, התחתן, הקים משפחה וגר שם עד היום. עקב מגבלתו של סבא שלי כבן אדם חירש ואילם, הוא לא יכל לשרת בצה"ל. למרות מגבלתו הוא החליט לשרת למדינה ולהתנדב במד"א. הוא התנדב לתקופה ארוכה וסיים בהצטיינות. לאחר מכן סבי עבד בתע"ש שם עבד בהלחמה. סבי התנדב הרבה, עבד ותרם המון לעיר מעלות ועד היום הוא פעיל מאוד. בשל הכרתו ותרומתו הגדולה כבן אדם חירש ואילם, סבי זכה בפרס "יקיר העיר". פרס המוענק כל שנה למספר אנשים על עשייתם החברתית, פעילותם הציבורית ומעורבותם למען העיר, הקהילה והמדינה. התואר "יקיר העיר" מוענק לאנשים בגיל שבעים ומעלה ע"י ועדה כוללת. סבי זכה בתואר זה בשנת 2013.

בכתבה המפורסמת באינטרנט שפרסמו עיריית מעלות, באתרם בשנת 2013 כתבו על סבי: "יהושוע שושן בן 71 אילם חרש ולו שישה אחים ששלושה מהם אילמים חרשים. נשוי למזל ולהם 6 ילדים. יהושע הוא תופעה נדירה בנוף האנושי חברתי של מעלות, שלא הפך את מוגבלותו לחסרון, ובחר שלא להתדפק על דלתי לשכות הרווחה. נהפוך הוא, למרות מוגבלותו, הוא פונה לשוק העבודה ואינו מבקש הנחות, ורוצה להיות כמו כולם. ואת זה הוא מסביר בתנועות ידיים חדות, ברורות ותכליתיות, וכשהיו מנסים לסייע בידו הוא היה מבקש, בנימוס של חרש אילם – "לא תודה". יהושוע עובד בתע"ש  עשרים וארבע שנים כרתך, והוא נחשב למקצוען ברמה גבוהה. נתנו לו משימה, והוא ביצע אותה על הצד הטוב ביותר, למרות שלא שמע את רעש המתכת הנצרבת.

גם כשהמפעל נסגר, לא נפלה רוחו של יהושוע, והוא הצטרף לצוות העבודה של "מטעמי תפן", כאיש אחזקה במשך שתיים עשרה שנה, עד צאתו לפנסיה.

צה"ל פטר אותו מהשירות. ויהושוע לא וויתר והחליט על "שירות צבאי עצמאי" והתנדב למד"א לכול משימה שתוטל עליו. הוא מקדיש את זמנו ומרצו ורואה בהתנדבותו משימה לאומית שאין לה תחליף.

על מסירותו ודבקותו בעשייה למען הקהילה מוענק לו את אות ההתנדבות.״

סבי כיום פנסיונר, ואני מאחלת לסבא שלי בריאות איתנה ואריכות ימים ושימשיך להיות פעיל ועצמאי כמו שהוא.

כתבה המפורסמת באינטרנט על ידי עיריית מעלות, באתרם בשנת 2013

תמונה 1

הזווית האישית

עדי – מרגש אותי לשמוע כל פעם מחדש, על סבי ותרומתו לקהילה, למרות נכותו. הנתינה, התרומה וההתמודדות היום יומית עם הקושי הם מקור לדוגמה וגאווה .

מילון

יקיר העיר
אות הניתן לאנשים שפעילותם הציבורית הייתה בעיר עשו בתוכה ו​/או פעלו למענה,

ציטוטים

”סבי זכה בפרס "יקיר העיר". פרס המוענק כל שנה למספר אנשים על עשייתם החברתית, פעילותם הציבורית ומעורבותם למען העיר, הקהילה והמדינה.“

הקשר הרב דורי