מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אירועים בחיי עפרה תדהר

עפרה ויהלי בחצר בית ספר ארגמן
סבתא עפרה תינוקת
סבתא עפרה תדהר מספרת על ילדותה

שמי תדהר עפרה (מגידש), שם משפחתי טרם נשואי יהושע. נולדתי בתל אביב בבית היולדות "הקריה" בתאריך ה- 1.3.1955, להורי עליזה ומלכיאל. אנו ארבע אחיות אורה, אילנה, אני ואחותי רות הקטנה. למדתי בבית ספר ע"ש "יחיאלי" בשכונת נווה צדק ובתיכון מקצועי ו'. עם השנים נישאתי  לאהרון, נולדו לנו שתי בנות גילי ולילך. לימים נפרדנו ונישאתי בשנית לברוך נולדו לנו בת נופר ובן דולב. גילי 19.1.75,לילך 13.2.78, נופר 3.10.85, בני הקט דולב  .6.1.89

ביום נישואיי

תמונה 1

עם השנים למדתי הנהלת חשבונות, מקצוע בו אני עוסקת עד עצם היום הזה. עובדת בבנק הפועלים במחלקת נזילות אגף נ"נה בהנהלה הראשית מעל 45 שנה.

אירוע מילדותי (מסיפורים ששמעתי)

בגיל שנתיים הייתי במעון "ויצו" ברחוב (עמק יזרעאל) היום נקרא רחוב פרנקל על שם רב השכונה ז"ל בשכונת פלורנטין. אחיותיי הגדולות באו לאסוף אותי, הסתבר להן שכבר נלקחתי ע"י אישה מבוגרת (נחטפתי) ע"י אישה ערירית, זקנה, נטולת משפחה וילדים. אחיותיי אורה ואילנה דלקו אחריה והצליחו להחזיר אותי לחיקן.

במשפחתנו המורחבת נוהגים לחגוג את מועדי ישראל השבט המורחב כולל סבתא רבתא. נכדים ונינים. חוגגים כמיטב המסורת סבתי נולדה בסמרקנד ברית המועצות. הורי הגיעו לישראל תינוקות למדו בארץ גדלו בארץ אבי היה בצבא כך שהמסורת מבוססת על בית סבתא ובית ההורים כגון: מאכלים האופייניים לחגים:

בראש השנה נהוג לאכול  מרק עם כיסוני בשר (דושפרה). בסוכות נהוג לאכול מנטו (דים סאם ממולא בבשר לצמחונים יש דלעת) מאפים ממולאים בבשר כבש ואפויים בתנור. בפורים אנו נהנים מסמוסה (ממולא בשקדים ואגוזים מתוקים). לאירועים שמחים כמו: חתונה ברית ברבת מצווה לאבז (מתוק) (קושקוליק) בשמחות מגישים את זה עם אבקת סוכר. זהו בצק מטוגן בצורת שמיניה. להבדיל באבל מגישים את זה ללא סוכר. ישנו חמין שמכינים לשבת שנקרא (אושסבו) פירוש המילה גן עדן ומוסיפים לזה פירות יבשים.

יש מאכל לאומי שנקרא אושפלו שזה אורז עם גזר, בשר עוף ובימים חגיגיים מוסיפים גרגירי חומוס ובשר כבש. (בחש) אורז עם חלקי פנים של עוף כבד טחול קורקבנים המון כוסברה אפשר למלא את זה בשק מיוחד ולבשל הרבה שעות במים. עוף עם צ'יפס שנקרא (קבוב רורן) מקביל ל"סופריטו" של הטורקים. ירקות ממולאים בבשר כמו בשאר העדות רק בתיבול שונה.

אמי ואחיותיי

תמונה 2

עם הנכדים והנינים

תמונה 3

סיפורי הכלניות (החיילים הבריטים) מפיה של סבתא רבתא עליזה

בשנת 1947 הבריטים שלטו בארץ מידי פעם היו עושים עוצר משעה. 00 18 בערב עד למחרת בוקר בשעה 7.00 אין יוצא ואין בא. החיילים הבריטים היו עם כובעים בצבע אדום לכן הם נקראו "כלניות". היו משפחות שלא הספיקו לרכוש לחם וחלב ואסור היה להם לצאת מהבית בתקופת העוצר. אמי עליזה וחברותיה היו מתגנבות למאפיה בשכונת פלורנטין ברחוב ויטל קונות לחמים עבור השכנים והייתה חצר עם פרה לקחו ממנו חלב והם היו מטפסות לגג מבלי שהחיילים הבריטים יגלו אותם ומהגג הם היו מורידים לשכנים את הלחם והחלב. כך קפצו מגג לגג במהלך הלילה הן היו בנות 14-13. האח הצעיר אלי היה מדביק כרוזים בשכונה בנווה צדק ובפלורנטין בכדי להעביר הודעות לתושבים. תפסו אותו "הכלניות" והוא נלקח למעצר, סבי הלך לשחרר אותו. לפני שהוא נכנס למעצר תפסו אותו ורדפו אחריו, הוא ניסה לקפוץ מעל גדר תיל ונפצע באשכים נלקח לטיפול רפואי ומשם למעצר.

אבי ז"ל בא לבקר חבר בבניין של אמי והיא מצאה חן בעיניו. מכיוון שהוא שירת בצבא בגולני בסג'רה הדרך היחידה לתקשר הייתה באמצעות מכתבים. הוא היה מגיע לעיתים רחוקות והיה מחזר אחריה בלהט. כשהוא היה מגיע פעם בחודש הם היו יוצאים לבלות, טיול בטיילת על שפת הים, הצגה, סרט, אופרה, קונצרט. כמובן שהלכו ברגל או רכבו על אופניים.

הוריו של אבא באו לבקש את ידה של אמא מההורים שלה, לאחר שנה הם נישאו, בשנת 1950. לפני שהם התחתנו בשנת 1948 פרצה מלחמת העצמאות. תל אביב ספגה הפגזות לא היו מקלטים מסודרים היו מסתתרים בחדרי מדרגות בזמן הירי. הערבים מיפו היו צולפים בהם, הם ברחו לאזור מחלול בשפת הים ושהייתה רגיעה חזרו לביתם בפלורנטין.

מכתב שאבי כתב לאמי בעת שירותו הצבאי

תמונה 4

הזוית האישית

יהלי: נהניתי בתהליך התיעוד וממש נהניתי בטיולים ולמדתי דברים חדשים ומעניינים.

עפרה: לדעתי תכנית  "הקשר בין דורי" מבורך חבל שלא נוהגים בכל בתי הספר בארץ להשתתף בו אני ממש שמחה להגיע למפגשים. הם מאד מעניינים ונעימים. אנו מאד נהנים. ממש מחכים למפגשים הללו. החוויות המשותפות בסיורים המרתקים והסיור בבית התפוצות ממתינים להמשך בכיליון עיניים.

מילון

סג'רה
חווה חקלאית בגליל התחתון, הוקמה על ידי יק"א סג'רה (מושבה) – מושבה שהוקמה על ידי עובדים מחוות סג'רה, כיום מושב אילניה חוות השומר בסיס צבאי השוכן במקום בו הייתה בעבר חוות סג'רה א-שג'רה – כפר ערבי שחרב במלחמת העצמאות, על אדמותיו הורחב מושב אילניה (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אם הייתי יודעת כמה כיף זה נכדים הייתי בוחרת לגדל אותם  קודם לפני הילדים.“

הקשר הרב דורי