מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

איציק פינקלשטיין מספר על חווית כט' בנובמבר

כ"ט בנובמבר - צילום ויקיפדיה
החלטת האו"ם כט בנובמבר - ויקיפדיה
סבא איציק מספר על תקופת סיום המנדט הבריטי

שמי מאיה בוטאן, השתתפתי השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבי איציק פינקלשטיין. סבא איציק נולד בשנת 1933 בתל אביב. במפגשים שמעתי את סיפורו של סבא ויחד תעדנו את הסיפור.

סבא איציק מספר:

"כילד עקבתי אחרי כל מה שקורה בארץ, לא האמנתי שהבריטים באמת יעזבו את הארץ, השתלשלות עניינים הייתה כזאת: שהבריטים ששלטו בארץ משנת 1917 היו בארץ מותקפים על ידי היהודים והערבים נמאס להם לסבול קורבנות והם החליטו לפנות לאומות המאוחדת כדי לקבל החלטה בין לאומית שתפתור אותם מהשלטון בארץ. האומות המאוחדות, הקימו ועדה שתחקור ותציע פתרון לשלטון בארץ ישראל.

ועדת החקירה הגיעה לארץ, חקרה יהודים, ערבים ואחרים והגיעה למסקנה של חלוקת הארץ ל-2 מדינות יהודית ערבית וירושלים בין לאומית. ישיבות הועדה היו פתוחות בדרך כלל האנשים שנתנו עדויות היו ראשי הישוב היהודים. בעיתונים פרסמו כל יום והמתח היה רב. הישוב היהודי קיווה שסוף סוף תקום מדינה יהודית רק על חלק של ישראל.

הוועדה של האומות המאוחדות הגישה את ההמלצות שלה למזכיר האומות המאוחדות. מזכיר האומות כינס את הנציגים של האומות ב-29 בנובמבר 1947 לישיבה שצריכה להחליט האם לקבל את ההמלצה של הוועדה לתוכנית החלוקה הישיבה שודרה ברדיו, באותו זמן של הישיבה הייתי בעסק של אבא שלי ושמעתי ברדיו את הדיון וההחלטה של האו"ם. שמעתי ברדיו את מהלך ההצבעה. היינו אבא אמא ואני. אבא שלי סימן על נייר כל מדינה ומה היא הצביעה. בתום ההצבעה התקבלה ההחלטה לקבל את המלצות הועדה כך התקבלה תכנית החלוקה ל-2 מדינות מדינה יהודית, מדינה ערבית וירושלים תהיה בין לאומית. העם היהודי קיווה שסוף סוף תקום מדינה יהודית רק על חלק של ישראל וכך היה!

אחרי ההצבעה באותו לילה כל היהודים פרצו בשמחה בריקודים שנמשכו לתוך  בלילה  הכול היה ספונטני אנשים התחבקו בלי להכיר אחד את השני ולא ידעו מה יקרה ביום המחרת, יום למחרת בשלושים בנובמבר הותקף אוטובוס היו הרוגים ופצועים

הערבים המקומיים התחילו לפגוע בתחבורה הציבורית והסבו לנו הרוגים ופצועים כוחות המגן היהודים התארגנו, הוקמו עמדות שמירה בישובים וכך התחילה מלחמת העצמאות. ב-15 במאי 1948 פלשו מדינות ערב לארץ ישראל, ופתחו  במלחמה על היהודים המלחמה הייתה מאוד קשה לא היה לנו צבא. תוך כדי לחימה הוקם צה"ל, נבנה חיל אוויר וחיל הים הצלחנו להדוף את צבאות ערב ולהתחיל לבסס מדינה עצמאית היו לנו 6000 הרוגים ולמעלה מ-10000 פצועים.

הוקמה ממשלה, כנסת, משטרה וצבא וכן משרדי ממשלה, מונו שרים והפכנו להיות מדינה ככל המדינות בעולם. לא היינו בטוחים שבאמת תהיה מדינה יהודית בישראל, כולנו התנדנדנו בין ייאוש לתקווה וכשהודיעו שהבריטים מפנים את ישראל כולם ידעו בוודאות שתהיה מדינה יהודית בארץ ישראל. וכך באמת היה J.

הזוית האישית

מאיה בוטאן, בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבא איציק פינקלשטיין. מאיה מתעדת את סיפורו של סבא על ימי הכרזת המדינה – חלום שהתגשם.

 

מילון

האו"ם - האומות המאוחדות
האומות המאוחדות (או בראשי תיבות, האו"ם) הוא ארגון בינלאומי שמטרותיו המוצהרות הן להקל על שיתוף הפעולה בענייני החוק הבינלאומי, הביטחון הבינלאומי, התפתחות כלכלית, התקדמות חברתית, זכויות האדם והשגת שלום עולמי. הוא נוסד בשנת 1945 לאחר מלחמת העולם השנייה כדי להחליף את חבר הלאומים, להפסיק מלחמות בין מדינות ולספק בסיס לדיאלוג בין-מדינתי. האו"ם כולל מספר גופים המסונפים אליו, שהוקמו לצורך השגת ויישום מטרותיו.

כ"ט בנובמבר
כ"ט בנובמבר הוא הכינוי לתאריך 29 בנובמבר 1947 (אור לי"ז בכסלו ה'תש"ח), היום בו החליטה עצרת האומות המאוחדות (האו"ם) בפארק פלאשינג מדוז על סיום המנדט הבריטי והקמת שתי מדינות עצמאיות בארץ ישראל – מדינה יהודית ומדינה ערבית (תוכנית החלוקה). עוד נקבע כי ירושלים וסביבתה יוכרזו כשטח תחת פיקוח בינלאומי.

ציטוטים

”שמעתי ברדיו את מהלך ההצבעה. היינו אבא אמא ואני. אבא שלי סימן על נייר כל מדינה ומה היא הצביעה.“

הקשר הרב דורי