מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אין כמו טיול בנופי המולדת

פנחס וירין עם חולצה של פעם
אוהב לטייל בנוף ארצנו
מילדות טיילתי עם הורי ברחבי הארץ

נולדתי בתל אביב בשנת 1946, לפני מלחמת השחרור. כשהייתי ילד, היו לי כל מיני בני דודים שברחו מהשלטון האנגלי שהיה בארץ עד מאי 1948. הם היו חברים בפלמ"ח והיו באים אלינו הביתה להתחבא מהבריטים (האנגלים). עד היום הסיפורים שלהם מדהימים בעוז רוחם. בגיל 4 עברנו לחולון ומאז ועד היום אנחנו ובני ביתנו גרים בחולון.

משחר ילדותי אהבנו הוריי ואני לטייל בנופי המולדת. היינו נוסעים לבקר בנופי הצפון וגם בנופי הנגב והמידבר כמו למשל במכתשים הגדול והקטן. אהבנו לצפות בעופרים ללכת רגלי בנחלי המידבר היבשים, בנופים מדהימים. זה גרם לי להרגיש כמה יפה ארצנו מהצפון ועד לדרום עם כל ההבדלים בין הנוף הירוק של הצפון עם כל נחליו ועד ליובש של הדרום והמידבר.

מטיילים

מטיילים

נופי ארץ ישראל מתחילים בצפון הארץ ומסתיימים בדרום הארץ בצפון יש שפע של מים כגון נחלים, נהרות, פלגים ואגמים. בצפון יש לנו שפע של בעלי חיים כגון איילות, דורבנים, חזירי בר ושפנים שמסתתרים היטב בצמחיה. בצפון יש לנו גם עצי פרי שונים כגון תאנים, מטעי מנגו, שיחי פטל, דובדבנים וענבים. ככל שאנו מדרימים, הנוף משתנה ונהיה צחיח יותר. הן מבחינת מים זורמים והן מבחינת אגמים. הנוף המדברי, עם כל הערוצים ושפע הזוחלים, הוא גם יפיפה בחורף. כל הערוצים מתמלאים במים שוצפים וגועשים וזה מראה מטריף ביופיו ומסוכן.

——חבריי ללימודים, שהם היום בני גילי, עדיין זוכרים לנו ומזכירים כל מיני חוויות שהיו מנת חלקנו בחולון, כגון הליכה מביתנו בשיכון ותיקים דרך החולות לים או הליכה דרך החולות לחוסמסה, ששם היו להגנה סליקים של נשק.

בתור ילדים ילדי כיתתנו בבית הספר היסודי (אז למדנו בבית הספר היסודי מכיתה א עד כיתה ח) היו מגובשים ומאוחדים אוהבים אהבת נפש ותמיד הייתה עזרה הדדית לכל ניזקק מכיתתנו. זה היה עד גמר כיתה ח והליכה לתיכון. אז התפזרנו למגמות שונות – מי שצעד לכיוון בית ספר מקצועי או מי שצעד לתיכון עיוני, עד גיוסנו לצבא ההגנה לישראל. יש חברים מכיתתנו שאינם נמצאים אתנו כמו חברי לספסל הלימודים בשם אשר גמפל שנפל בעת מילוי תפקידו.

המשפחה - כל אחד לבוש אחרת

המשפחה – כל אחד לבוש אחרת

בזמנו, האופנה הייתה כל-כך פשוטה שלא הצטרכנו לחפש פריטי לבוש מיוחדים. הלבוש בקיץ היה מכנסי חאקי קצרים, כובע טמבל, חולצה קצרת שרוולים וסנדלים. אופנת החורף הייתה מכנסי חאקי ארוכים, נעליים גבוהות ,חולצת פלנל ארוכת שרוול וסריגים שהיו עושים בבית, וכמובן מגפיים ומעילי גשם. לאחר שחרורי מהצבא נכנסתי כשותף למכבסה שהייתה ברשות משפחתנו לאחר מספר שנים נישאתי ונולדו לנו שני בנים ולבנים נולדו שלושה ילדים שנכדתי הגדולה מבניהם היא ירין צרפתי שאני מלווה אותה בקשר הרב דורי

מילון

בית ספר עיוני
בית ספר תיכון שלמדו בו נושאים שלא היו מקצוע שאפשר להתפרנס ממנו ?)בניגוד לחשמלאות, נגרות, דפוס, תפירה...)

ציטוטים

”הכיתה הייתה מגובשת ומאוחדת ותמיד הייתה עזרה הדדית לכל ניזקק מכיתתנו.“

הקשר הרב דורי