מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אין כמו הבית

תמונה שלי ושל סבתא שלי מהחורף שהיה השנה
שעון של סבתא שעובר מדור לדור
אין כמו בבית

"אין כמו בבית" הוא המוטו של סבתא סבטלנה שלנו, שנקראת על שם סבא רבא, סמואל, רק באות הראשונה של שמו.

סיפור החיים של סבתא הוא סיפור יהודי טיפוסי, סבתא סבטלנה נולדה בשכונה יהודית בקרמנצוג אוקריאנה, בשנת 1955. באוקריאנה, במשפחתה של סבתא, חגגו את כל החגים היהודיים בלי חשש' ובמקביל את כל החגים של המדינה. בתור ילדה ונערה  מספרת סבתא על מספר אירועים מרכזיים שהשפיעו מאוד על חייה שלה.

סבתא למדה אצל מורה שהייתה גם המורה של אימא שלה באותו בית הספר. בתור נערה היא ניסתה ללמוד לשחות בעזרת חבר וכמעט טבעה, ומאז פוחדת מהמים.

בנוסף, סבתא למדה תפירה והצליחה יפה גם להתפרנס מזה כמבוגרת. זיכרון משמעותי הוא המשכורת הראשונה של 10 רובל שעזר לפרנסת המשפחה. כמו כן היא מציינת שעבדה במפעל נעליים לגברים במקום שגם אמא שלה עבדה.

בהמשך התחתנה ויש לה בת אחת מנישואיה הראשונים. מנישואים השניים עם סבא קולה, אין ילדים משותפים. החתונה השנייה הייתה בגיל 30.

עוד אירוע משמעותי בחיים של כל המשפחה היה בשנת 2000 כאשר סבתי עלתה לארץ עם סבא, סבתא רבתא, והבת שלה. "לקח לנו שנתיים הכנה", מספרת סבתא, "והקשיים היו רבים כשהגענו לארץ, בלי שפה ובלי מנטליות, וידיעת החוקים הבסיסיים בישראל."

אבל, וזה הכי חשוב התגברנו והתבגרנו. היום כל המשפחה גרה באופקים, מאוד קרובות אחת לשניה. סבתא בפנסייה ויכולה לראות את הנכדים, לשמור ולבשל, ולהנות בחברת כולנו. המשפחה בשביל סבתא סבטלנה היא ערך עליון.

תמונה 1
שעון הכיס שעובר במשפחה

יש לנו שעון כיס, שעובר במשפחה משנת .1890 במקור היה שייך לסבא רבא, ויש לו מספר סידורי חרוט על גבו. זו המזכרת והתזכורת שהזמן אולי חולף אבל המשפחה לעולם נשארת.

הזוית האישית

היה כיף להכיר את ההיסטוריה של סבתא וללמוד איך חיו פעם.

מילון

שעון כיס
שעון כיס הוא שעון המיועד מלכתחילה לנשיאה בכיס ולא על היד. לרוב הוא קשור לרצועה או לווסט .

ציטוטים

”הבית שלי הוא המגן שלי“

הקשר הרב דורי