מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אין כמו אמא שלי…

מלכה ומזל בטיול לבית התפוצות...
מלכה בצעירותה
קורות חייה..

אמא נולדה באתיופיה בעיר גונדר.

כשאמא נולדה הגיע לאתיופיה ראש ממשלה חדש ואז סבתא שלי החליטה לקרוא לאמי נגסט שפרושו בעברית: מלכה.

אמא גדלה בבית גדול, היה לה חדר ובו הייתה עם האחיות שלה. אמא ואחיותיה בשלו במטבח, כבסו כביסה ביד, תפרו בובות מבד ישן. הן שיחקו בכדור, בדמקה, בשעם, באבן גיר וגם בחבל קפיצה. כל ילדיי השכונה היו באים לשחק ליד הבית שלה. אמא הייתה לומדת בשבת תורה בבית כנסת.

השם של סבא שלי אתנפו, השם של סבתא שלי מולו. שם האחים והאחיות של אמא: מספנט, סלמון, סרקלם, מולוקן, אלכס, דג'אן, אדנה, אלסה.

אבא שלה היה שוטר ואמא שלה מורה. ההורים שלה אהבו להכניס אורחים, עזרו לילדים להתקדם בחיים וגם מעצימים ילדים יתומים.

סבתא שלי יפה, יש לה משקפי קריאה  והיא הולכת עם  כיסוי ראש. סבא שלי הולך עם כובע ויש לו משקפי קריאה. סבא וסבתא שלי לובשים בגדים מסורתיים וגם בגדים יום יומיים. כולם חיים חוץ מאח אחד הקטן, שבגיל שלושים נפטר ז"ל. המשפחה גרה בשכונה יהודית. כל היהודים היו נפגשים בחתונות ובבית הכנסת בשבת, היו קונים בשוק ירקות, פירות, קמח ודגים. ביום יום הם אכלו אינג'רה, בשבתות אכלו דאבו, דגים ובשר.

זיכרונות ילדות

בשעות הפנאי אימא הייתה משחקת עם החברים שלי עושה עבודת יד ורוקמת/סורגת הולכת לספרייה וקוראת ספרים. היא זוכרת שפעם אחת הייתה בשכונה תחרות ריצה ובאמצע התחרות נפלו לה הנעליים ו היא קבלה מכה ברגל. אמא למדה בקפרסילדיס שזה בית ספר יסודי, חטיבה ותיכון ביחד. הייתה לה מורה למתמטיקה שתמיד אהבה, ותמיד עזרה לילדים על חשבון הזמן שלה. אלקטרוניקה, מדעים, מתמטיקה והיסטוריה אלו המקצועות האהובים עליה.

בשנות  העשרים אימא אהבה מוזיקה מסורתית.

אהבה ומשפחה

אמא עלתה לארץ בשנת 1995 והתמקמה בעיר נתיבות. כשאימא הכירה את בן זוגה היא התייעצה עם אמא שלה והיא אמרה לה 'לכי בעקבות לבך'… שניהם נפגשנו בבת מצווה של קרובת משפחה ובהמשך התחתנו. שנה לאחר מכן אמא הייתה בהריון עם בנה הבכור ולא אכלה יומיים כי לא אהבה את האוכל של בית החולים, וגם בגלל שכשהייתה קטנה לימדו אותה לאכול בבית ולא בחוץ. נולד לאמי בן והיא קראה לו יוסף. לאחר שנה נולד בנה השני והיא קראה לו ראובן. כעבור עשר שנים נולדה לה בת והיא קראה לה מזל-שזו אני. אחרי ארבע שנים נולד בנה הקטן והיא קראה לו שראל.

הזוית האישית

סיפורה של מלכה תועד ע"י מזל ברוק במסגרת תכנית הקשר הרב דורי.

מילון

גונדר
גוֹנְדָר (באמהרית: ጎንደር) היא עיר השוכנת במחוז צפון גונדר שבמדינת אמהרה בצפון אתיופיה. גונדר נמצאת כ-30 ק"מ צפונית לאגם טאנה על גדות נהר אנגאראב התחתון ודרומית-מערבית להרי סימן. העיר הייתה בעבר הבירה הקיסרית של האימפריה האתיופית ובירת מחוז בגמדר ההיסטורי, שנקראת לעיתים קרובות "מחוז גונדר". ויקיפדיה

ציטוטים

”לא לוותר לעצמנו ולהשתפר יותר.“

הקשר הרב דורי