מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אין חופש אמיתי בגולה

גלי הילה וסבתא תמר במפגש הקשר הרב-דורי
כיתה א' בית הספר בלונדון 1956
ילדה יהודייה בבית ספר בלונדון.

שמי תמרה סורקין, נולדתי בלונדון שבאנגליה. אמא שלי נולדה גם היא באנגליה למשפחה שמקורה ביוון, ולכן אחרי מלחמת העולם השנייה היא נסעה ליוון ,כדי לעבוד במסגרת אירגון הג'וינט,עם שארית הפליטה. ביוון היא פגשה את אבי (יליד יוון) ונישאה לו . גרנו בלונדון, הורי אני  ואחי הגדול ממני בשנתיים.

הסיפור שלי מתרחש בשנת 1957. בלונדון לא היה גן ילדים ועד גיל חמש הילדים היו נשארים בבית. הכיתה הראשונה בבית הספר  הייתה כמו גן, למדו בה קרוא וכתוב, ואך אני כבר ידעתי לקרוא ולכתוב. כשאח שלי הלך לבית הספר,אני למדתי גם. אחרי חצי שנה בגן, העבירו אותי לכיתה רגילה שהיא בעצם כמו בית ספר רגיל. בכיתה הייתה משמעת קפדנית. אפשר היה לדבר רק כאשר פנו אליך, ולמורה היה מותר להרביץ. כשהמורה רצתה להרביץ לך, היית צריך לשים את הידיים על השולחן והיא היתה מרביצה עם הסרגל. היו בכיתה שלי 6 או 7 ילדים יהודים חוץ ממני. כל יום בתחילת היום, הילדים היו צריכים להתפלל תפילה נוצרית. זה לא היה בית ספר דתי, אלא בית ספר רגיל, כשסיפרתי לאמא שלי על התפילה הזאת היא מאד כעסה. אני לא אמרתי את התפילה כי לא הייתי נוצריה, והייתה מורה שמאד כעסה עלי בגלל זה. יום אחד אמא שלי באה לבית הספר, וביקשה מהמנהל שיוציאו את הילדים היהודים בשעת התפילה, בבוקר. אבל זה לא עזר. היא פנתה במכתב למחלקת החינוך בעיריית לונדון. הבקשה התקבלה, ובכל בתי הספר בלונדון הוציאו את כל הילדים המוסלמים והיהודים מהתפילה. הייתי מאד גאה באמא שלי, כי לא היה לה שום תפקיד ציבורי,  והיא הצליחה לעשות מהפך שכזה. ביום שבו התקבלה ההחלטה, המורה הוציאה את כל הילדים היהודים, וסידרה אותנו בשורה בחוץ. היא אמרה לנו לשים ידיים מאחורי הגב ולא להגיד כלום. כעבור כשנה ב- 1958 עלינו לארץ.

 

הזוית האישית

גלי: היה לי כיף במפגשים ולמדתי הרבה דברים. שמעתי את הסיפור הזה פעם ראשונה,  וזה היה לי מעניין. שמחתי להיות עם סבתא והילה.

הילה: היה לי כיף לעבוד עם גלי וסבתא שלה. נהנתי לעבוד איתן והיה מעניין.

סבתא תמר: נהניתי מאוד לגלות את המגוון הגדול בכיתה של גלי, עולם ומלואו. בחרתי סיפור שחשבתי שיהיה יותר קרוב לעולמם של הילדים, אך יבליט את ההבדל הרב מחייהם כאן.

מילון

שארית הפליטה
שארית הפליטה הם היהודים ששרדו את השואה, המשטר והכיבוש של גרמניה הנאצית במלחמת העולם השנייה. כך נקראים במחקר ההיסטורי ניצולי השואה בשנים הראשונות לאחר סיום המלחמה, שטרם מצאו מקום התיישבות קבע ונדדו באירופה או שוכנו במחנות העקורים.

ציטוטים

”הבקשה התקבלה ובכל בתי הספר בלונדון הוציאו את כל הילדים המוסלמים והיהודים מהתפילה.“

הקשר הרב דורי