מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אין דבר העומד בפני הרצון

לי-נוי ויצחק במפגש
יצחק רם בצעירותו
עלייתו של יצחק לארץ ישראל הייתה מלווה בקשיים ובניסיונות רבים, אך הוא לא וויתר!

נולדתי בבודפשט שבהונגריה. עליתי ארצה בשנת 1949 בגיל 18 עם חברי.

אחרי השחרור מהשואה בשנת 1945 חזרתי לסיים את לימודיי בתיכון יהודי מקצועי , שם למדתי הנדסת מכונות בהונגריה, והצטרפתי לתנועה בשם:" הנוער הציוני", במשטר הקומוניסטי שהיה שם. לאחר זמן מה סגרו את התנועה ולא נתנו לאף אחד לצאת מהונגריה.  

יצחק רם בהונגריה 

תמונה 1

הניסיון הראשון לעבור את הגבול היה מתוכנן כך: נסענו ברכבת קבוצה של 40 חברים לכיוון הגבול וירדנו תחנה אחת לפני הגבול כדי לא לעורר חשד בקרב משמר הגבול .

בעיר היינו צריכים לעלות כולנו למשאית מסחר ומשם לנסוע לגבול , אך הייתה תקלה והמשאית לא עבדה, במקום לבטל את התוכניות ולחזור הביתה בבטחה החלטנו לקחת משאית יותר קטנה שהתאימה רק ל-20 איש ואיתה נסענו לגבול. עשינו שני סיבובים, כאשר בכל סיבוב נסעו 20 אנשים. הקבוצה הראשונה שחיכתה שם על הגבול עוררה חשד ונתפסה הקבוצה שהגיעה בסבב השני. משמר הגבול כבר חיכה להם לתפיסתם וכמובן כל 40 החברים, כלומר שתי הקבוצות נכנסו לבית המשפט ונשפטנו. לאחר שבועיים קשים השתחררנו מהכלא .התאכזבתי מהארגון הכושל של התנועה הציונית שגרם לתפיסה שלנו .

היות והכרתי את הסביבה ולמדתי אותה התארגנו חמישה חברים והצלחנו לחצות את הגבול בכוחות עצמנו, מהונגריה לצ'כוסלובקיה ושם תפסו אותנו משמר הגבול הסלובקי וגירשו אותנו להונגריה, במשפט לא ידעו על הניסיון בריחה הקודם ושלחו אותנו שוב לשבועיים בכלא, בעיר האחרת .

בפעם השלישית בעזרת מבריח מקצועי, התארגנו עם יהודים עשירים מהונגריה לצאת משם, לאו דווקא לישראל. הוסכם שאנחנו נארגן להם בריחה מהונגריה ושהם ישלמו עליי ועל חברי.

בפעם השלישית הצלחנו להגיע לעיר בירה של סלובקיה שזה ברטיסלאבה

ושם הייתה מאורגנת המשך הבריחה, משם ברכבת הגענו לאיטליה ומשם באוניה לחיפה .

 יצחק רם ולי-נוי פרנקל ולי-שי פרנקל

תמונה 2

תשע"ו 2016

מילון

הנוער הציוני
התנועה התחילה את פעילותה, כמו תנועות נוער רבות יהודיות אחרות, בתחילת המאה ה-20. המייחד את "הנוער הציוני" באותה תקופה מתנועות אחרות היה היותה תנועת נוער ציונית, חילונית, שאינה משתייכת לזרם השמאלי (כלומר לא סוציאליסטית). כתגובה לגלי אנטישמיות החליטו ראשיה כבר ב-1926 להדגיש את הרעיון הציוני ואת ההגשמה על ידי התיישבות בארץ ישראל, ב-1932 יזמה תנועת הנוער הציוני בהנהגת יצחק שטייגר הקמת ארגון גג שנקרא "הסתדרות חלוצית עולמית הנוער הציוני", כמשקל נגד לתנועת השומר הצעיר בעלת הגוון הסוציאליסטי-מרכסיסטי. התנועה התפשטה בכל ארצות אירופה המרכזית והמזרחית, ראשוני החלוצים בוגרי התנועה עלו לישראל בשנת 1930, והקימו את הסניף הישראלי של התנועה.

ציטוטים

”אין דבר העומד בפני הרצון!!“

הקשר הרב דורי