מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אילנה גולדנברג מספרת על ילדותה ברמת גן

אני וסבתא אילנה בתכנית
סבתא אילנה מספרת על החפץ
ז

סיפור חיי מתחיל "בבית-ליכטר", שם גרנו לימים ניתנו שמות ומספרים לרחובות והבית ניקרא מעלה הצופים מספר 27. בקומה הראשונה שתי משפחות האחת שלנו -7 ילדים המשפחה הסמוכה לנו 2 ילדים דינה ורפי בקומה השנייה שתי משפחות בצד אחד ילדה אחת ששמה רעיה ובצד השני משפחה ושני ילדים: דני ורותי. בקומת קרקע גרה משפחה ולה ילד אחד: גיורא ואתו גר כלב בולדוג אכזרי ומפחיד. רק להורים שלנו היה מפתח אז אך הגענו הביתה? טיפסנו דרך המרפסת!!! כשהגענו מאוחר בלילה אמי הייתה עושה "ספירת מלאי" ושואלת את השמות: אילנה? אריה? ורק לאחר שהייתה מונה שבעה אחים נרדמת.

שלט ציון במקום בו עמד בית ליכטר

בפרדס ליד הואדי, עמד בית ליכטר. המקום שימש למפגש ומסתור לחברי לח"י, ואחד מבסיסי ההדרכה הרעיונית של המחתרת. בבית זה נבנה "בונקר" כמקום מסתור ל"אלדד" (ד"ר ישראל שייב), חבר מרכז לח"י, לאחר שהוברח על ידי יחידת לוחמים ממעצר בירושלים.

תמונה 1

בבית לידנו הייתה וילה גדולה שבה גרו פטר ומיקי. לאחר שעברו ליחידה הקטנה בבית. ביתם הגדול הושכר לשגריר אוסטריה. אנחנו הילדים התלבטנו אם אפשר לאהוב את השגריר וילדיו או לא. חלק טענו שאוסטריה הייתה גם נאצית וחלק טענו שאוסטריה נכבשה על ידי הנאצים.

לידינו מימין היה בית שעשוי כולו מנחושת. כולם קראו לו "בית הנחושת" אנשים היו עוברים ודופקים על הקירות כי לא האמינו שהוא באמת עשוי מנחושת. בקומה השנייה מצד שמאל גרה " המשוגעת". אשה בודדה שהייתה צווחת בלילות. עד שהשכנים היו מזעיקים את שירותי הבריאות שהיו כובלים אותה ומסיעים באמבולנס. אנחנו פחדנו ממנה וזעקותיה. לא הבנו שהייתה אישה מסכנה שעברה את תופת השואה. מי יודע מה עבר עליה?

תמונה 2

מאחורי "בית הנחושת " היה שטח ריק של כ-10 דונם. אחריו עמד בית גדול סגור ומסוגר שניקרא "בית פישר" אנחנו החלטנו לשחק בבלשים ולפרוץ לבית. בבית היו הרבה רהיטים מכוסי בד לבן ואז הבחנו בחרב עצומה ביותר קראנו לה "החרב של גולית" ואז הבחנו שגם קבוצה משכונה אחרת פורצת לבית הקבוצה הייתה של ילדים גדולים ממנו, החלטנו להגן על הבית ועם זאת גנבנו משם דברים. אני גנבתי שני ספרי היסטוריה של גרץ. הקבוצה של הגדולים גנבה את חרב גולית. חשבנו שנזכה בפרס על כך ששמרנו על הבית. במקום זה מצאנו את עצמנו נחקרים על ידי המשטרה באיום שיפתחו לנו תיק.

קבענו להיפגש ב-2 בלי שהיה לנו שעון, דיברנו מרחוק בלי טלפון, שיחקנו בלי צעצועים שיחקנו עם מקלות, אבנים, ובעיקר "בבלשים"

תמונה 3

קישור לקובץ תיעוד סיפורה של אילנה אזולאי: משפחה מרובת ילדים ביס הגפן

הזוית האישית

ליה אזולאי משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתא אילנה גולדנברג, יחד תעדו את סיפורה של סבתא.

שם נעורים אבישר "

מילון

בית ליכטר
במערב העיר רמת גן, סמוך לרחוב זאב ז'בוטינסקי מספר 3, שכן בעבר בית ליכטר. בפרדס ליד הואדי, עמד בית ליכטר. המקום שימש למפגש ומסתור לחברי לח"י, ואחד מבסיסי ההדרכה הרעיונית של המחתרת. בבית זה נבנה "בונקר" כמקום מסתור ל"אלדד" (ד"ר ישראל שייב), חבר מרכז לח"י, לאחר שהוברח על ידי יחידת לוחמים ממעצר בירושלים.

ציטוטים

”בפרדס ליד הואדי, עמד בית ליכטר. המקום שימש למפגש ומסתור לחברי לח"י“

הקשר הרב דורי