מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מכאשאן בפרס אל רחובות

אילנה כיום
מאלבום התמונות
אילנה אדירים מספרת על תחנות בחייה

שמי אילנה אדירים, נולדתי בשנת 1935 בקשאן שבפרס (איראן), וכשהייתי בת שש עברנו לטהרן. למדתי עד כיתה ו׳, היינו שלוש אחים ושתי אחיות כולל אותי. אימא שלי הייתה חולה הרבה מאוד זמן, אני עזרתי לה מאוד. הייתי שוטפת כלים אחרי בית הספר, מנקה ומסדרת את הבית בשבילה.

כשהייתי בגיל 20 אמי נפטרה. התחתנתי גם בגיל 20 והולדתי ארבעה ילדים. הראשונה הייתה בת, אחריה בן, ואחריו תאומים. גרנו במשך תשע שנים אצל ההורים של בעלי עם ארבעה ילדים! היינו אוכלים ביחד, הילדים ישנו לחוד והמבוגרים לחוד. אבא שלי היה מוכר שטיחים גדול בפרס. אבי נפטר כשהייתי בת 35. בחייו הוא עזר לנו מאוד ואנחנו עזרנו לו.

היה מאוד קשה לגדל את הילדים, בעיקר את התאומים, בגלל שלא הייתה מכונת כביסה, לא היו מקררים ולא היה גז – והיה קשה להתנהל כך. בנוסף היה מאוד קר וירד שלג.

בגיל 37 בשנת 1965 עליתי לארץ ישראל בטיסה. כשהגענו, שמחנו והתרגשנו ואפילו נתנו לנו דירה חדשה ברחובות. מאז עברנו שלוש דירות עד שהגענו לרחוב ש.בן ציון. עברו 33 שנים ועד היום אנחנו עדיין ברחוב זה. ילדתי עוד בן כשהייתי בת 39, בעלי עבד באולפן בתל אביב כאשר עלינו. אחרי זה הוא עבד שלושים שנה בקפלן כאח (רופא) ואחרי שלושים שנה בהן הוא עבד, הוא התנדב במשך עשר שנים במחלקת אונקולוגיה. הוא הפסיק לעבוד בגיל 64.

כשהגענו לארץ היה הרבה יותר קל לגדל את הילדים בארץ מאשר בפרס. כיום יש לי 14 נכדים ושמונה נינים, ואני שמחה ומאושרת ביחד עם בעלי.

הזוית האישית

אילנה השתתפה בתכנית הקשר הרב דורי ותועדה על ידי נכדה עידו. התכנית נערכה בבית הספר ויצמן ברחובות, התשע״ט.

מילון

כאשאן
כאשאן (בפרסית: کاشان, בעברית נקראת גם קשאן) היא עיר במחוז אספהאן באיראן. העיר נמצאת כ-260 ק"מ דרומית לבירה טהראן וכ-220 ק"מ צפונית לעיר אספהאן. מקור השם במילה הפרסית "כאשי", שפירושה "מרצפת". (ויקיפדיה)

ציטוטים

”היה מאוד קשה לגדל את הילדים בגלל שלא הייתה מכונת כביסה, לא היו מקררים ולא היה גז “

הקשר הרב דורי