מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

איך צלחתי את תעלת סואץ

כפי שספר סבא דוד דביר לנכדו רועי פוליטי

במלחמת יום הכיפורים סבא היה קצין מבצעים של חיל ההנדסה ומפקד בגדוד צליחה 605, ולכן בחרתי להציג את נושא צליחת התעלה במלחמת יום כיפור.
 
 
מטרת הצליחה הייתה לכתר את הצבא המצרי שפלש לסיני ובכך להכריע את המלחמה. הצליחה בוצעה ע"י אגד צליחה 626 בסיוע חילות צה"ל. צליחת התעלה הייתה המפנה במלחמה וגרמה לניצחון צה"ל. צה"ל הגיע למרחק של 101 ק"מ מקהיר, בירת מצרים.
 
אמצעי צליחה: סירות גומי, תמסח, דוברת יוניפלוט, גשר דוברות, גשר גלילים, גשר צנע, גשר יוניפלוט וטנק גישור. בליל ה-15/10/73 בשעה 01:20 צלחו הצנחנים בסירות גומי את התעלה וכבשו את האזור הקרוב, דבר שאפשר לטנקים לצלוח את התעלה. התמסח אחרי מלחמת ששת הימים אף מדינה בעולם לא הסכימה למכור לנו אמצעי צליחה מודרניים ולכן צה"ל נאלץ לאלתר ולהשתמש בציוד צליחה צבאי ישן שהפך לגרוטאות וציוד אזרחי. התמסח (ג'ילואה) הוא רכב גישור ממלחמת העולם השנייה שיצא מכלל פעולה ושימש כמטרות ירי בצבא גרמניה. צה"ל רכש את הגרוטאות והצליח להכשיר 16 תמסחים. בתחילת המלחמה התמסחים היו בכנרת ועל גבי מובילי טנקים נסעו עד רפידים ומשם באופן עצמאי לתעלת סואץ. לפני כניסת התמסח למים ממלא התמסח אוויר בשני בלונים הנמצאים לצדדיו המאפשרים לו ציפה. מדחף שנמצא בחלקו האחורי משמש להנעתו במים. ניתן להשתמש בדוברת תמסח הבנויה משלושה או שישה תמסחים. אור ליום ה-16/10/73 צלחו 17 טנקים את התעלה על גבי תמסחים וחברו לצנחנים. דוברת יוניפלוט בנויה מ-9 מצופי יוניפלוט (ששימשו לצרכים אזרחיים באירופה), בחלקה הקדמי מצופי רמפה ומשני צידיה מנועים. הדוברה בנויה על גבי עגלה מיוחדת רחוק מהתעלה מכוסה ברשתות הסוואה. הדוברה נגררת לתעלה ע"י טנק ונדחפת למים ע"י דחפור. ב-17 לאוקטובר הגיעו דוברות יוניפלוט והוחל מיד בבנית גשר דוברות שהושלם בשעה 16:30. גשר הדוברות נפגע מפגז. גשר יוניפלוט נבנה בתעלה לאחר הלחימה. גשר גלילים הוא גשר מודולרי שמורכב מגלילי פלדה גדולים ממולאים בקצף שחוברו באמצעות מסגרות פלדה שמהוות את מסת הגשר. ב-17 באוקטובר הוחל בגרירת הגשר לתעלה. תחת אש כבדה וע"י פלוגת טנקים שלא אומנה לכך, לכן היו תקלות רבות, הגשר הוכשר למעבר טנקים ביום 19 אוקטובר בשעה 0100. גשר צנע הוא גשר הבנוי ממצופי יוניפלוט ע"ג גלגלים. הגשר היבשתי – בגלל צורך להעביר כוחות גדולים מעבר לתעלה נוצר צורך לבנות גשר גדול וחזק שיעמוד בעומסי התנועה ויהיה עמיד להפגזות ולכן הוחלט לסתום את התעלה בסוללת עפר רחבה ועל גביה לסלול כביש אספלט. סבא: נהניתי ולמדתי להכין מצגת אני מקווה ומאמין שאתה היום יודע יותר על הצליחה של תעלת סואץ במלחמת יום הכיפורים.רועי: נהניתי מאוד לעבוד איתך וללמוד ממך הרבה חומר על מלחמת יום הכיפורים והמאמצים שעשית במלחמה.

מילון

תעלת סואץ
תעלת סואץ היא תעלת מים מלאכותית העוברת במצרים, ממערב למדבר סיני ומשמשת למעבר אוניות ממזרח אסיה, האוקיינוס ההודי וים סוף, לים התיכון ולאירופה. אורכה של התעלה 162.5 ק"מ.

ציטוטים

”מטרת צליחת תעלת סואץ הייתה לכתר את הצבא המצרי שפלש לסיני ובכך להכריע את המלחמה.“

הקשר הרב דורי