מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

איך מתכננים נישואים בעדה שלנו

סבתא שלם ועמית נכדה
שלם
משפחתי ומנהגי העדה האתיופית

שמי עמית סיסגן, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתא שלי שלם מהרט. סבתא שלם נולדה בשנת 1956 באתיופיה והיא סיפרה לי במפגשים על ילדותה ועל עלייתה לארץ.

כשסבתא שלי עלתה לארץ, היא הגיעה לירושלים ושם גרה בתחילה. כעבור זמן, היא החליטה לעבור לאשדוד והייתה שנה באולפן. סבי לא עלה לארץ, מאחר והוא מת, קודם לכן הוא לא הספיק להגשים את חלומו לעלות לירושלים.

סבי היה לוחם באתיופיה, במשך ארבע שנים ושירת שרות למען המדינה שלו וכן קיבל מדליות רבות, על לחימתו למען מולדתו. בהיותו חייל, הוא הצטיין ולמרות זאת הוא היה גם נאמן למשפחתו ולא עזב אותם. לאחר זמן מה, הוא נפטר וכל עניין פטירתו התרחש לפני כ- 30 שנה.

אימי כבר מגיל הגן הכירה את אבי, הם היו חברים בגן. כשבגרו, החליטו להתחתן ואכן נישאו וכעבור זמן קצר, נולדנו אני ואחיותיי. דודיי מצד האם, עדיין לא נישאו, למעט אימי ודודי, שקוראים לו דוד.

אצלנו בעדה האתיופית, נהוג שאם הבן ואו הבת שיש ביניהם קרבה, רוצים להינשא, אזי ההורים נפגשים בבית של אחד משני הצדדים וסועדים יחדיו ועליהם לומר, שכל מטרתם פגישתם, הינה לחתן את הזוג הצעיר, שאכן מעוניין להינשא, אך קודם לכן הם נוהגים לבדוק, האם המחותנים הינם שבע דורות אחורה, שכן מותר להתחתן עם קרובי משפחה, ארבע דורות קודם לכן.

 זמד – נישואי זמד

"זמד הוא מושג השארות בשפה האתיופית. למושג מספר משמעויות, הראשונה היא הבחנה בין קרוב שהוא "זמד" למונח "באד" שמשמעותו "זר". המשמעות השנייה היא קרובי קרבת דם עד לשבעה דורות והוא מנוגד למונח "אמץ'" שמציין קרבת נישואין. מטרת המושג היא סיוע בשמירה על טווח ביטחון של שבעה דורות, הנשמר בין המחותנים בקהילת ביתא ישראל. בעדה ישנם כמה סוגים של קרבת משפחה ושל שייכות או אי שייכות וניתן לחלקם למספר קבוצות עיקריות: ההלכה בעדה החשיבה את הזמד בתור אחים ואחיות ולכן אסרה נשואים לטווח שבעה הדורות, מקור האיסור בספר ויקרא: "וְאִישׁ אֲשֶׁר יִקַּח אֶת אֲחֹתוֹ בַּת אָבִיו אוֹ בַת אִמּוֹ וְרָאָה אֶת עֶרְוָתָהּ וְהִיא תִרְאֶה אֶת עֶרְוָתוֹ חֶסֶד הוּא וְנִכְרְתוּ לְעֵינֵי בְּנֵי עַמָּם עֶרְוַת אֲחֹתוֹ גִּלָּה עֲו‍ֹנוֹ יִשָּׂא" (ויקיפדיה)".

לא קלים היו חייהם של כמה זוגות שהתחתנו במשפחתנו. ההתמודדות בתחילת נישואיהם הייתה קשה, אך בהמשך כולם למדו להסתדר והתרגלו האחד לשני ואף ילדיהם נהגו בנימוס בכל מקום בו היו.

סבתא שלם בתכנית הקשר הרב דורי

תמונה 1

הזוית האישית

עמית סיסגן: חוויות ילדותה של סבתי עניינו אותי מאוד ואני חשתי, כיצד נתרמתי בכך שהעשרתי את ידיעותיי, על בני משפחתי ומורשתם התרבותית.

סבתא שלם מהרט: אהבתי לספר ולהעלות את חוויות הילדות ולספר על המקום ממנו באתי.

 סבתא שלם בבית הספר אריאל בתכנית הקשר הרב דורי

תמונה 2

 

מילון

זמד - נישואי זמד
ההלכה בעדה החשיבה את הזמד בתור אחים ואחיות ולכן אסרה נשואים לטווח שבעה הדורות, מקור האיסור בספר ויקרא: וְאִישׁ אֲשֶׁר יִקַּח אֶת אֲחֹתוֹ בַּת אָבִיו אוֹ בַת אִמּוֹ וְרָאָה אֶת עֶרְוָתָהּ וְהִיא תִרְאֶה אֶת עֶרְוָתוֹ חֶסֶד הוּא וְנִכְרְתוּ לְעֵינֵי בְּנֵי עַמָּם עֶרְוַת אֲחֹתוֹ גִּלָּה עֲו‍ֹנוֹ יִשָּׂא

מדליה
מדליה היא ציון על הישג, הניתן למשל למנצחים בתחרות ספורט.

ציטוטים

”שכן מותר להתחתן עם קרובי משפחה, ארבע דורות קודם לכן.“

הקשר הרב דורי