מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

איך הפך ליאו גולדשמיט לאשר דישון?

ליאו - אשר היום
ליאו בילדותו
איך הפכה פלסטינה א"י למדינת ישראל?

סיפורו של ליאו גולדשמיט שהפך לאשר דישון

ליאו גולדשמיט נולד בוינה, בן יחיד, לאליס ואלברט, נכד לשרלוטה ויוסף.

אשר מספר: "משפחת דוייטש – הסבא שמו היה יוסף דוייטש, הסבתא שמה שרלוטה פרנקל. היו להם עשרה ילדים: ארנולד, היה הבכור, ליאו, אליס, קארל, הנס, קמילה, וילי, גרטה, ולטר ובנימין-פריץ. לכל אחד מהם יש סיפור אישי מרתק על מה שקרה לו במשך שנות חייו".

השנה הייתה, 1923 מלחמה אחת גדולה הסתיימה לא מכבר ואיש לא שיער את האסון הנורא העומד להתרחש בשנית על אירופה. בהיותו בן למשפחה ציונית כבר מגיל תשע, הצטרף ליאו הקרוי על שם דודו, שנפל בקרבות מלחמת העולם הראשונה, לתנועת הנוער "תכלת לבן".

אשר מספר: "למה אני קורא אשר? מכיוון שכשהתגייסתי לתנועת הנוער היה כבר "אריה" אחד. אז אמר לי המדריך 'שמי אשר ווקסמן, זה שם יפה קח אתה גם את השם' ואז לקחתי את השם אשר. השנה הייתה 1933 ומאז אני אשר".

בתאריך 19 מרץ, 1938 היטלר סיפח את אוסטריה לגרמניה, האדמה התחילה לבעור תחת רגליהם של היהודים באוסטריה ונשקלה האפשרות שליאו בן ה-15, שנקרא כעת אשר יעלה לארץ.

אשר מספר: "אני הייתי ברחוב כשהצבא הגרמני נכנס לוינה והבנתי שהולך להיות פה מצב קשה מאוד, אז חיפשנו דרך איך יוצאים מהצרה הזאת. היות והייתי בתנועת נוער ציונית, הפתרון הבלעדי היה לעלות לארץ ישראל. בתאריך 19 ספטמבר 1938, עזבתי את וינה, זו הייתה הפעם האחרונה שראיתי את אימא שלי. נסענו שבוע ימים למצרים, דרך יוון ומשם לחיפה. בחיפה ריססו אותנו ב – DDT. אמרתי: 'מה פתאום מרססים? אני בא מוינה, ששם הרפואה מפותחת, מה פתאום אתם מרססים?' והם אמרו: 'אלה ההוראות!!'

מחיפה בא מדריך מקיבוץ גבת ואיתו נסענו לקיבוץ גבת בעמק יזרעאל.

אני בחרתי בענף הצאן…

תמונה 1

כל אחד יכול היה לבחור לעצמו מקום, שבו הוא רצה ללמוד מה לעשות. אני בחרתי את ענף הצאן, כיוון שרציתי את המרחב הגדול. למדתי לחלוב לגזוז ולצאת למרעה, זו הייתה חוויה אישית בלתי רגילה…. עם סיום ההכשרה בסוף שנת 1939, באו וביקשו מאיתנו: 'מי רוצה לבנות את הגליל?'

לסיפורו המלא של אשר, החלוץ, הלוחם, היוזם והמתנדב תוכלו לצפות בסרט התיעוד:

איך הפך ליאו גולדשמיט לאשר דישון?

נקודות ציון של אירועים חשובים בחייו של ליאו-אשר

  • אשר נולד בשם ליאו בווינה ב 04/11/1923, לאימא, אליס דויטש, ואבא, אלברט גולדשמידט, שעזב להונגריה כשליאו היה בן שלוש.
  • בשנת 1933הצטרף ליאו לתנועת הנוער הציוני "תכלת-לבן" ולאחר מכן לתנועת הנוער "נצח". הוא שינה את שמו מליאו לאשר.
  • בתאריך 19.09.1938 עלה לישראל במסגרת עליית הנוער, מוינה לקיבוץ גבת והצטרף כחבר לארגון ההגנה. אמו עברה ללונדון לאחיה ווילי.
  • בסוף שנת 1939, במסגרת "מי יבנה את הגליל?" עובר אשר לחולתא כרועה צאן ודייג, החי באוהל.
  • בין השנים 1941 עד 1946 – התנדב לבריגאדה והשתתף בקרבות אל-אלמיין, שחרור איטליה, חילוץ מאה אלף ניצולים ממחנות ריכוז.
  • בשנה זו נפרד מאמו שנפטרה בלונדון.
  • ליאו חוזר לחולתא וממשיך בניהול ענף הצאן וכחבר מזכירות אגודת הנוקדים. בשנה זו נישא לרחל טחובר ונולד בנו הבכור איתמר.
  • ליאו משנה את שם משפחתו מגולדשמידט לדישון.
  • המשפחה מתרחבת נולדו הבת אילת והבן בנימין.
  • יוני 1957 – לאחר מבצע "קדש", נענה לקריאה, לסייע בקליטת העלייה בקריית-גת. מנהל נפת אשקלון במרכז ההסברה.
  • בשנת 1961 – התגרש מרחל, עבר לבאר שבע לנהל את מחוז באר שבע והדרום במרכז ההסברה. נישא לגאולה זהבי ונולדה הבת מיכל-אסתר.
  • יוני 1978, השלים תואר בוגר במדעי הרוח באונ' בן-גוריון, בחוג להיסטוריה של עם ישראל.
  • כמנהל מחוז, יזם והוביל – מופע או קולי במצדה, טקס אזכרה לבן-גוריון, סיורי ראש הממשלה, נשיא המדינה ויו"ר הכנסת, חגיגות יום העצמאות, חינוך לאזרחות טובה ואהבת ארץ ישראל, ממעברות לעיירות פיתוח, טיפוח מנהיגות מקומית.
  • בשנת 1990 פרישה לגמלאות והמשך פעילות בהתנדבות: חוג הידידות: באר שבע – וופרטל, התנדבות: הצבא הבריטי, רא"מ, עולים, גמלאי צה"ל, שימור אתרים, בית החייל, רוטרי, יקיר באר-שבע, ביקורת המדינה לאיכות השירות.
  • היום סבא ליאו ראש השבט, בן ה-97, נהנה מארבעת ילדיו, משניים עשר הנכדים, ומעשרים ושבעה נינים.

הזוית האישית

איתמר דישון: במסגרת חגיגות יום ההולדת של אבי הפקתי את סרט לתיעוד סיפורו של אבי (יולי 2015). סיפור, אותו שמעו ילדיו, נכדיו וניניו הבוגרים – למשמרת לדורות הבאים.

אשר דישון – איש רב פעלים, חלוץ, לוחם, איש ציבור, יוזם ומתנדב. הצלחת להקים משפחה ענפה ומשגשגת בארץ ישראל, הגשמת את החלום הציוני שלך. כולנו מברכים אותך בהמשך עשייה פורייה, בריאות וחיים טובים!

תודה לבארי מורג על התסריט, הבימוי, הצילום והעריכה. תודה למורה יפית מלאכי מובילת תכנית הקשר הרב דורי על העידוד והתמיכה.

מילון

בלאו-ויס - תנועת כחול לבן
בלאוּ-וייס (Blau Weiss; גרמנית: כחול-לבן) הייתה תנועת נוער יהודית בגרמניה. התנועה נוסדה ב-1912, כשבראשה עמד ד"ר יוסף מרכוס, וייעדה עצמה לבניהם ובנותיהם של משפחות מתבוללות, שהיו מעוניינים בתנועת נוער כללית, אבל נדחו על ידי תנועות הנוער הלאומיות הגרמניות שסירבו לקבל יהודים לשורותיהן. מאחר שכך, הערכים עליהם חינכה התנועה את חבריה היוו שילוב טיולים בטבע ושיבה לחיי פשטות טרום-תעשייתיים ברוח תנועת הנוער הלאומית הגרמנית... (ויקיפדיה)

גבת
גְּבַת הוא קיבוץ בעמק יזרעאל, השוכן כ-3 קילומטרים דרומית-מערבית למגדל העמק, בתחום השיפוט של המועצה האזורית עמק יזרעאל. הוא משתייך לתנועה הקיבוצית. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אשר דישון - איש רב פעלים, חלוץ, לוחם, איש ציבור, יוזם ומתנדב.“

הקשר הרב דורי