מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

איך הכריחו אותנו להיות מוסלם אל ג'דיד

סיפורה של עזת בן דוד שעלתה מפרס לישראל.

שמי עזת. איזה שם לא מוכר ולא ידוע. נכון? אז מהיכן השם הזה? מה הוא מספר?
נולדתי בפרס (איראן). חיינו בעיר יזד. בעיר חיינו מוסלמים ויהודים בשכונות מעורבות בית ליד בית. קנינו מאותם חנויות, לבשנו אותם תלבושות ודיברנו בשפה הפרסית. אבל היו תקופות בהם נרדפו היהודים והייתה סכנה לבטחונם.
היהודים נאלצו להכריז שהם מוסלמים וקראו להם "מוסלם אל ג'דיד" שפירושו המוסלמים החדשים. ההורים של הוריי היו המוסלמים החדשים כלפי חוץ. היהודים שנאלצו לקבל על עצמם את התואר ה"מוסלמים החדשים" הקפידו לשמור על יהדותם בבית ולטפטף לילדיהם וללמדם את העובדה שהם יהודים. הקפידו בחגים היהודים, פסח, שבועות, סוכות וכן שמירה על השבת והכל נעשה בבית. בחוץ הם היו מוסלמים.כדי להראות למוסלמים את נאמנותם הם קראו לילדיהם בשמות מוסלמים. כך קרה ש"זכיתי" להיקרא עזת שהוא שם פרסי שפירושו – כבוד.
כל השנים נקראתי בשם זה עד עלייתנו לארץ בשנת 1953. אני זוכרת שהגענו לארץ אחרי תלאות הדרך שנמשכו 9 ימים ו9 לילות והגענו לחיפה באנייה "קדש" בלילה עייפים ורצוצים. נערך רישום העולים והגיע תורנו. שאלו את אבי ז"ל על שמות הילדים והפקיד לא הכיר את השמות עזת, גולסטן והייט. הוא ביקש מאבא לעברת את השם עזת וכשאבא התמהמה הציע לו הפקיד לדוגמא את השמות שרה, רבקה ורחל ואבא בחר בשרה. כך נרשמתי בשם שרה.
למדתי בארץ ונקראתי בשם שרה מכיתה ב' והלאה. בשלב כלשהו גיליתי שהשם שרה הוא לא שמי האמיתי וזה הפריע לי, לא ידעתי מה לעשות. מאוחר יותר בעזרת ידידי עברתנו את השם לעזת (מהשורש ע.ו.ז) הגוי מלרע במקום מלעיל בעבר.
למדתי יסודי בנהלל וברמת ישי .סיימתי תיכון בבי"ס אורט גרינברג בטבעון וסמינר למורים באורנים. עבדתי בבי"ס "ארזים" במשך הרבה שנים כמחנכת ומרכזת מדעים. נהניתי מהילדים ומהעבודה בכל רגע.

זהו שמי וזה הסיפור המלמד אותנו שאין לנו ארץ אחרת מלבד ארצנו בה אנחנו חופשיים, עצמאים, מדברים בעברית, חוגגים ביד רמה את חגינו, לבושים כרצוננו וגאים להיות יהודים במולדתנו החופשית.

מילון

מוסלם אל ג'דיד
יהודים אנוסים שנקראו המוסלמים החדשים - אך בסתר הוסיפו לקיים את מצוות היהדות; בחגים התכנסו בחשאי לתפילות בציבור, נמנעו מאכילת מאכלים אסורים והקפידו שלא להתחתן במוסלמים.

ציטוטים

”אין לנו ארץ אחרת מלבד ארצנו בה אנחנו חופשיים, עצמאים, מדברים בעברית“

הקשר הרב דורי