מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מגרמניה הנאצית לניו זילנד

אוריה עם סבא מייקל
סבא מייקל בצעירותו
איך נצלה משפחתי מצפורני הנאצים

הכל  התחיל ב1938. הדוד שלי  שנולד וגדל בגרמניה נשלח על ידי ארגון "KINDER TRANSPORT  לאנגליה על  מנת לברוח  מן הנאצים כשהיה רק בן 16. ה – KINDER TRANSPORT  היה ארגון שהוקם להציל נערים  יהודים גרמנים. נערים שהיו בני 12-16 נאלצו להיפרד מהוריהם ,והתברר אחר כך  שזה היה לצמיתות, והם לא ראו את ההורים שלהם יותר אף פעם. הדוד שלי הגיע לאנגליה עם קבוצת נערים בני גילו ונשלח משם לכפר מחוץ ללונדון, שם חיכתה לו משפחה שהתנדבה לשמור עליו בזמן המלחמה. הדוד שלי היה קצת מבולבל והגיע לבית הלא נכון , פתחה לו את הדלת בחורה מבוגרת שהסתכלה עליו וכמעט התעלפה. התברר שהדוד שלי היה ממש דומה לבנה של האישה המבוגרת שנפל במלחמת העולם הראשונה. כשהיא התאוששה היא עמדה על כך שהיא תשמור ותארח את הדוד שלי כמה שנחוץ. היא הייתה בחורה מאד ידועה ושימשה כשופטת בבית המשפט.

קצת לאחר מכן הורי שהיו בשנות ה-20 המוקדמות שלהם, גם כן רצו לברוח מגרמניה, אך הם לא היו יכולים לעשות כן ,כי הנאצים נתנו רק לנערים לצאת מגרמניה ולא לאנשים בגילם. כפי הנראה בתשלום שוחד הם הצליחו לקבל הרשאה לבוא לאנגליה, לתקופה מוגבלת של 6 שבועות. בתום ששת השבועות הם חוייבו לעזוב את אנגליה, כדי שהאנגלים לא יחזירו אותם לגרמניה לידי הנאצים. הדוד שלי סיפר על כך לאישה שאימצה אותו, והיא החליטה שהיא חייבת למצוא פתרון למצב של הורי. במקרה, באותו זמן שר הבריאות של מדינת ניו זילנד ביקר באנגליה. הגברת  מכוח המעמד שלה, הצליחה לקבוע פגישה עם שר הבריאות. בתחילה הוא אמר שהוא לא יכול לעזור כי ממשלת ניו – זילנד קבעה הגבלת מכסה של יהודים שיכולים לבוא מגרמניה. בשלב זה המכסה כבר התמלאה ולא היו עוד הרשאות. הגברת בקשה שהוא ינסה בכל זאת, כי אחרת הורי ישלחו בחזרה למכונת ההשמדה של הנאצים וסופם יהיה ידוע. שר בריאות  החליט , כמחווה לשופטת בעלת המעמד לנסות ולהשיג להם אישור. כעבור זמן מה הגברת קיבלה שיחת טלפון בה בישר לה שהוא קיבל שתי ויזות. וכך הורי נסעו לניו זילנד וניצלו מהנאצים.

הזוית האישית

אוריה: אני למדתי הרבה מאוד על החיים של היהודים, ואיך המשפחה שלי נצלה מהנאצים. זה מאוד חשוב כי צריך לדעת מאיפה באת ומה השורשים שלך. לדעתי הסיפור הזה מעניין ממש כי הוא מגיע להרבה מקומות.

מילון

ה TRANSPORT KINDER
ילדים יהודיים שחיו בגרמניה או במדינות שנכבשו על ידי הנאצים שהעבירו למדינות אחרות על מנת להציל אותם.

ציטוטים

”נערים שהיו בני 12-16 נאלצו להיפרד מהוריהם ,והתברר אחר כך שזה היה לצמיתות . “

הקשר הרב דורי