מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

איך הגננת ציפה שינתה את שמי מארץ לאיריס

סבתא איריס ואור מחזיקים תמונה משפחתית.
אני ילדה בת 5 במעברה ברמה.
שינוי שם

נולדתי ב – 15.3.1950 ליצחק ואסתר דואני בטריפולי. אבי היה פעיל עליה. השלטונות לא אפשרו עליה חופשית לארץ ישראל והוא נאסר מאסר ממושך. בשנת 1949 הורי עלו לישראל והתיישבו במושב חצב כעובדי אדמה. אני נולדתי בשנת 1950 – תינוקת ראשונה במושב חצב. השם שהורי העניקו לי היה "ארץ" כי הם מאוד שמחו להגיע לארץ ישראל. גרנו באוהלים במושב חצב. באותה השנה היה חורף מאוד קשה, ירד שלג בחצב, לא היה איך להתחמם, לכן עברה משפחתי למעברת "רמה" ברחובות. התמקמנו בצריף קטן משפחה גדולה: סבתא, אבא, אימא ושמונה ילדים. בגיל 5 הלכתי לגן הילדים. הגננת ציפה שמאוד אהבתי ושלא אשכח אותה לעולם, החליטה לקרוא לי איריס מפני שבמעברה הייתה גבעה מלאה באירוסים וצבעונים. אהבתי מאוד את שמי החדש כי כל יום הייתי הולכת לשחק בגבעת האירוסים. את שנות בית הספר היסודי העברתי בבית ספר "יבניאלי" בשכונת אושיות ברחובות.

המצב בבית היה קשה ולכן הייתי צריכה לעזור בפרנסת המשפחה. ארבע פעמיים בשנות ילדותי עברה משפחתי מחצב לרחובות ומרחובות לחצב בגלל המצב הכלכלי הקשה. בחיי היו משולבים לימודים, עבודה בלול ופעילות  חברתיות בצופים.

בהמשך הכרתי את בעלי שגר עם הוריו במושב חצב. התחתנו והקמנו משפחה. התפרנסנו ממשק חקלאי. לשמחתי ילדי ונכדי, דור ההמשך. גרים במושב חצב.

סבתא איריס עם אימא שלה וחלק מהאחים.

תמונה 1

 

 

סבתא איריס וסבא שלום ז"ל ביום חתונתם.

תמונה 2

 

הזוית האישית

סבתא איריס: מרגש מאוד להיות עם הנכד אור. כל יום ראשון אני מחכה ומבטלת הכל כדי לעביר לאור את סיפור המשפחה מילדותי ועד היום. הפגישה משמחת את ליבי כל יום ראשון מחדש.

נכד אור: אני התרגשתי מאוד מסיפור החיים של סבתא ונהניתי מאוד בפרויקט הזה.

מילון

מעברה
בשם הרשמי "יישוב קליטה", היו יישובים זמניים, אשר התקיימו במדינת ישראל בשנות ה-50.

ציטוטים

”"התינוקת הראשונה שנולדה במושב חצב."“

הקשר הרב דורי