מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

איך גיליתי שקיימת מדינה ליהודים?

סבא צבי והנכדה מעיין במפגש הראשון
סבא צבי בנעוריו
חיי כילד ברוסיה, עלייתי לארץ והחיים בארץ

שמי צבי באידיש זה הרשל על שם סבא שלי שהנאצים הרגו אותו שאבא שלי אליעזר נתן לי את השם ואני מאוד אוהב את השם שלי. שם המשפחה שלי הוא מיאסניק ברוסית זה כמו קצב השם הזה נקבע לפני 150 שנה כאשר הצר ברוסיה רצה לקחת את היהודים לצבא. תקופה מסוימת ברוסיה נתנו לי שם משפחה של אמא שלי, השם  היה חודק אבל היום זה לפי אבא שלי.

נולדתי בברה"מ ברוסיה על נהר וולגה הכי ארוך באירופה בעיר סרטוב שבה מיליון תושבים. תאריך הלידה  שלי הוא 9.4.1946, שנה לאחר גמר מלחמת העולם השנייה. בגמר מלחמת העולם השנייה בשנת 1945 הוריי הכירו והתחתנו ולאחר שנה אני נולדתי.

חוויתי לידה מחדש כאשר התברר לי שיש מדינה של יהודים על פני כדור הארץ. רוסיה הייתה סגורה עם חומות, לא היו מחשבים לא היה רדיו ולכן שהגעתי לארץ וראיתי שוטרים יהודיים ושלטון של יהודים היה לי מוזר והכל היה חדש.

אני הבן הבכור מבין 3 ילדים יש לי עוד אח ואחות הרגשתי אחריות מכל הבחינות כי הייתי הגדול וכך גדלתי כל השנים.

מאלבום התמונות שלי

תמונה 1

עד גיל 11 גדלתי ברוסיה ליד נהר הוולגה. בתקופת הקיץ שחינו בנהר ובתקופת החורף הנהר היה קפוא עם קרח ארוך והיינו גולשים על גבי השלג ברחובות העיר. בנינו עם הילדים מזחלת והיינו מתגלשים עליה לכיוון הנהר. גרנו שם 7 נפשות בחדר אחד עם מטבח אחד ובית שימוש אחד. כשהגענו לארץ גרנו בהתחלה במעברה ואחרי זה עברנו לשיכון ואני תמיד טיפחתי גינה ואז להורים היה חדר לחוד, לילדים חדר לחוד ואני טיפלתי בגינה שבחצר.

בארץ היינו קבוצת חברים אשר רוכבים על אופניים למרחקים גדולים. אז לא היו הרבה מכוניות וסוסים ועגלות. בחופשים אני אהבתי לנסוע לעבודות בקיבוץ רמת הכובש התחביב הגדול שהיה לי זה איסוף בולים. בנוסף, בילדות הייתי שר שירים שמקובלים בבתי ספר או בין החברים והיום אנחנו הולכים לערבי זמר של קבוצות שונות וכולל הצגות בתיאטרון. בתקופת ילדותי שיחקנו בהמון משחקים: מחניים, כדורסל, כדורגל, מירוץ שליחים ועוד….

הזכרונות שאני זוכר מהלימודים זה כשהגעתי לארץ בכיתה ה' לא שלטתי בשפה העברית, לא ידעתי כלום לכן היה לי קשה בתנ"ך ועברית. לעומת זאת, הייתי מצטיין והולך קדימה כל הזמן במתמטיקה, גיאוגרפיה, פיזיקה וכדומה… בזמנו מעל בית ספר יסודי התיכון, מקצועי עלה כסף. אני עבדתי בחופשים כדי לממן את הלימודים שלי. למדתי את תחום האלקטרוניקה שכלל מכ"ם ומחשבים. בהמשך סיימתי תעודת בגרות והוצאתי תארים בתיירות ומנהל עסקים.

בגיל 17 הכרתי את דפנה שהייתה בת 13 והיום היא אשתי ולאחר כארבע שנות חברות התחתנתי בסוף השירות הסדיר. השנה חגגנו 50 שנות נישואין לקחנו את כל הבנות, החתנים והנכדים לשייט בפיורדים כולל ביקור בקופנהגן ובעיר הבירה של פולין בורשה ושם הראיתי לכולם את דרך הגיבורים של השואה גיבורי מרד ורשה.

מקום העבודה הראשון שלי לאחר שירות בחיל האוויר היה באלביט לאחר מכן באלף מחקר ופיתוח ואחר כך במשרד הביטחון עד הפרישה לגימלאות. בחרתי במקצוע הזה כי זה היה המקצוע החדיש ביותר בתקופה ההיא ונהנתי לעבוד במקצוע עד היום לאורך כל השנים. עסקתי במקצוע זה כ-50 שנה. היום אני מתנדב במשטרה וזה עוזר לי גם שם כולל הטכנולוגיה החדשה והטלפונים החכמים של היום.

הזוית האישית

סבא צבי: במפגש הראשון הצלחנו לעשות פעילות משותפת עם הנכדה ועם כל התלמידים והסבים והסבתות שכלל הצגה קצרה של הסבים והסבתות, כלומר הכרות קצרה ועיניינית של הקשר הבין דורי של הכיתה.

במפגש השני למדנו מאיזה מקומות בעולם הגיעו לארץ חלק מהסבים והסבתות כאשר החלק השני נולדו בארץ סימנו על פני הלוח מפת כדור הארץ וכל אחד סימן את מקום הולדתו וכך ראינו את הארצות מהם עלו לארץ ישראל.

במפגש השלישי הבאנו חפצים מהעבר והנכדים קיבלו הסבר על מקור החפץ ומאיזה תקופה שזה חלק ממשי קטן מתקופת העבר, במקרה האישי שלי הבאתי אות מלחמת ששת הימים 1967 השתתפתי כחייל סדיר בצה"ל.

במפגש הרביעי הבאנו מספר תמונות מתקופת העבר והסיפור סביבם כשחלק מהם היו חדשים לגמרי לגבי הנכדים. במקרה שלי מעיין ראתה תמונות של אמא שלה שהייתה בבית ספר יסודי בתחפושת פורים, וראתה את אמא אורלי בתמונות כתינוקת שזו הייתה בשבילה הפתעה מדהימה.

במפגש החמישי היו לנו סיפורים מעניינים מהעבר סביב אותיות הסביבון. המפגש בשיעורים האלה נתן לי קשר אישי טוב לנכדה ולכיתה של נכדתי הרגשתי יותר מקרוב התנהלות וקשרים בין המורה והתלמידים והתלמידים ביניהם. נהניתי לראות איך הנכדה שלי מצלמת, מקלידה ועורכת את מה שסיפרתי לה מתקופות שונות בעבר לפני עלייתי לישראל דרכי הקליטה בארץ, שירות בצה"ל, נישואין עד נכדים וכו'.

מעיין: אני מסכמת את מפגשי התכנית בכך שהיה לי ממש כיף. נהנתי לגלות על סבא שלי דברים שלא ידעתי. המפגשים שהיו קירבו ביני לבין סבא שלי יותר. אהבתי במפגשים את זה שבכל מפגש הייתה פעילות או דברים שהסבים והסבתות הביאו וגיליתי עוד דברים גם על סבא שלי וגם על סבים וסבתות של ילדים אחרים וזה היה ממש מעניין. מאוד נהנתי והתעניינתי וזה בשבילי ממש כיף, כי לא יוצא לי שאני וסבא נפגשים שהוא מספר לי על כל הילדות שלו ואיך הוא עלה לארץ ישראל ואיך הוא הכיר את סבתא שלי ועוד…

מילון

אלביט
אלביט מערכות בע"מ היא חברה ישראלית העוסקת בפיתוח ובייצור של מערכות אלקטרוניות ואמצעי לחימה מתקדמים. אלביט מערכות מפתחת, משווקת ומבצעת אינטגרציה של מערכות אלקטרוניות ואלקטרו-אופטיות ביטחוניות מתקדמות ללקוחות בכל רחבי העולם. החברה מתמקדת בפיתוח מערכות שליטה ובקרה, ומערכות מודיעין לשוק הצבאי, בביצוע השבחות של כלי טיס, כלי שיט וכלי רכב ובפיתוח ומסירה של מערכות כלי טיס בלתי מאוישים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”ידע זה כוח“

”חשוב ללמוד כי בעתיד נהיה חכמים“

הקשר הרב דורי