מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אחיי ואני במלחמת ששת הימים

כניסת החיילים לירושלים במלחמת ששת הימיים
ירושלים של זה"ב
החיים של שושנה וששת אחייה במלחמת ששת הימים

שמי שושנה עמרם. נולדתי בשנת 1954 בשערי צדק הישן, בירושלים. אני בת בכורה ל-6 אחים. הורי דור שביעי  בירושלים. אני אוהבת מאוד לשיר וכשהייתי ילדה שרתי במקהלת הנוער של הרדיו, מכיתה ה' עד כיתה י"א. גם היום אני אוהבת לשיר ואני משתתפת במקהלת "צלילי גילה".

הסיפור שלי התרחש בירושלים במלחמת ששת הימים, בשנת 1967 הייתי תלמידה בכיתה ז' בבית הספר אוסישקין שבירושלים. בימים שקדמו לפרוץ המלחמה, מילאנו שקי חול ואטמנו את כל החלונות שבקומה הראשונה של בית הספר. לא היו אז מקלטים בבית הספר כמו שיש היום. על זכוכיות החלונות שבכיתות שמנו דבק נייר שאם יפלו פגזים באזור וחלונות הכיתה יתנפצו השברים לא יעופו על התלמידים ויפצעו אותם. היינו מתרגלים ירידה לקומה הראשונה של בית הספר ויושבים לאורך המסדרונות. היה ברור מהרדיו והעיתונים שעומדת לפרוץ מלחמה.

כשהמלחמה פרצה זה היה יום שני. הקרבות התחילו השכם בבוקר. לא הודיעו כלום ברדיו ואנחנו הלכנו לביה"ס כרגיל. בביה"ס שלי למדו גם שלושת אחיי הקטנים בכיתות: ה', ג' ו-א'. בשעות המוקדמות שלנו  בבית הספר, נשמעה אזעקה עולה ויורדת. כולנו ירדנו למסדרון של הקומה הראשונה וישבנו בשקט. היו ילדים שבכו והמורים שגם הם היו מבוהלים, ניסו להרגיע. האווירה הייתה מתוחה. לפתע הגיעה מורה שאמרה שמי שגר קרוב ישוחרר וילך ברגל הביתה ומי שגר רחוק יעלה על טנדר ויסיעו אותו. אחיי ואני אמרנו שאנחנו גרים לא רחוק ויצאנו לדרך ברגל, לא הערכנו מספיק את המרחק וגם לא ידענו שכשפוחדים הדרך נראית ארוכה יותר. צעדתי עם שלושת אחיי וברקע הדי הפגזות. פחדנו מאוד , נצמדנו לגדרות הבניינים והתמלאנו פחד. לא גרנו כל כך קרוב.

 

לאחר כעשר דקות של הליכה, פגשנו קרובת משפחה בעלת רכב. היא האיצה בנו לעלות לרכבה והסיעה אותנו הביתה. אבא שלי היה כבר מגוייס ואמא אמרה שההחלטה ללכת ברגל לא הייתה אחראית ואפילו מסוכנת.

גם בביתנו דלק הרדיו כל הזמן. לא הייתה אז טלוויזיה ולא טלפונים ניידים, בבתים אחדים היה טלפון קווי. לשכנינו בדלת הסמוכה היה טלפון קווי. קרובת משפחתנו שנתנה לנו טרמפ ביום שני, עבדה ברשות השידור. היא התקשרה לשכנים שלנו ואמרה בהתרגשות שנאזין לרדיו מפני שעוד מעט יודיעו שחיילי צה"ל כבשו את העיר העתיקה ושחררו את הכותל. האזנו לרדיו, השמיעו את שולי נתן בשיר "ירושלים של זהב" השיר היה אז חדש, לאחר מכן הודיעו בחדשות: "הר הבית בידינו!" והשמיעו את הרב גורן בתקיעת שופר סמוך לכותל המערבי. אז לא אחיי ולא אני, הבנו את המשמעות של הרגע החשוב, לא הבנו שזהו רגע היסטורי גדול. התרגשנו ושמחנו מבלי להבין מה באמת קרה.

חודשיים לאחר מכן חגגו לי בת מצווה!

מקהלת "צלילי גילה" 

הזוית האישית

שירה טל מתעדת את סיפורה של שושנה עמרם.

מילון

שערי צדק הישן
מבנה שערי צדק הישן הוא בניין השוכן על רחוב יפו בירושלים, ובו פעל משנת 1902 עד לשנת 1980 בית החולים שערי צדק. כיום משמש המבנה להנהלת רשות השידור. הבניין הוא בעל חשיבות אדריכלית והוכרז כמבנה לשימור.

ציטוטים

” "הר הבית בידינו!" והשמיעו את הרב גורן בתקיעת שופר סמוך לכותל המערב“

הקשר הרב דורי