מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אחות "טיפת-חלב" רחמנייה

סבתא סילביה והנכדה שיר
סבתא סילביה בצעירותה
סבתא מספרת: "שמי סילביה לוי. אני סבתא של: ירין, שיר, ליהי, עידו, רומי, אלי, מאור ורועי.
בגיל 19 הגעתי לקרית שמונה, בתפקיד של "אחות בריאות הציבור" (אחות טיפת חלב). השנה היתה 1965. קרית שמונה היתה עדיין מועצה. נישאתי לחבר קיבוץ משגב-עם ונאלצנו לעזוב את הקריה ב-69 בגלל מחסור במקום עבודה לבין זוגי."
 
קרית שמונה
בו' בטבת ה'תש"י (26 בדצמבר 1949) הוקמה קריית שמונה כמעברה על אדמות הכפר הערבי "אל-ח'אלצה", שתושביו נמלטו במלחמת העצמאות. קרית שמונה נקראה של שם 8 חיילים בקרבות תל חי. קרית שמונה נימצאת על גבול ישראל לבנון ולכן גבול הצפון היה רוב השנים מסוכן והתושבים סבלו מירי קטיושות. בדצמבר 68 שוגרה הקטיושה הראשונה ובדיוק אז סבתא היתה בחדר לידה. סבא וסבתא החליטו לעבור לקרית אתא ב- 69 . זה היה מזל גדול, מפני שבשנת 74 חולית מחבלים חדרה לקרית שמונה ובאותו בנין שבו הם גרו , נהרגו רוב הדיירים. הקריה עברה שנים קשות של שיגור קטיושות. השהיה של האוכלוסיה במקלטים שילמה מחיר יקר- הן בצד הנפשי של המבוגרים והילדים והן בצד הכלכלי, שלא עזר להתפתחות המקום. היום אפשר לומר שהעירה הפכה לעיר אבל עדיין קיימות בה בעיות סוציואקונומיות, וגם נגישות למרפאות טיפוליות מיוחדות, עדיין רחוקות מהקריה. 
סבתא מספרת: "אוכלוסיית מטופליי הגיעו לארץ מכל מיני ארצות. משפחות ברוכות ילדים שחלקן גרו בצריפים קטנים מפח. האבות עבדו בעבודות דחק ולכן מצבם הכלכלי היה מאוד קשה. המשפחות נזקקו לתמיכה של לשכת הסעד, ביטוח לאומי ומתנדבים" .
 
תפקיד סבתא כאחות בעיר
"בבית הספר ביקרתי שלוש פעמים בשבוע ושמונה שעות ביום. העבודה כללה חינוך לבריאות, חיסונים, מעקב אחרי משקל וגובה ועזרה בעבודת הרופא. ביקורי-בית בבית התלמיד והשתתפות בישיבות מורים ועובדים סוציאלים. התלמידים היו מקבלים ארוחה חמה בחדר האוכל בתוך בית הספר והיה עלי לבדוק שהם זוכים לקבל את כל אבות המזון.
מהיכרותי עם מצבם הקשה בביקורי הבית שערכתי, ראיתי שיש למספר לא קטן של משפחות, מחסור בתנורי חימום ביגוד חם ומשחקים. פניתי לחברה לתנורי חימום "פרידמן" וסיפרתי את המצב.
כעבור זמן מה הגיעו עם משאית מלאת תנורי חימום שחולקו למשפחות נזקקות . כך, במשך מספר שנים אימצו את הנזקקים ובאו עם ביגוד חם משחקים ותנורים".
 
סבתא בצעירותה

סבתא בצעירותה

 

מילון

מצב סוציאו אקונומי נמוך.
משפחות בעלות מצב כלכלי קשה

מעברה
דיור זמני עד למעבר לדירת קבע

ציטוטים

”"מה שהיה הוא שיהיה, ומה שנעשה הוא שיעשה, ואין כל חדש תחת השמש."“

הקשר הרב דורי